دو مهندس ایرانی در جمع سازندگان اینترنت ماهواره ای استارلینک

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

دیجیاتو: در میان اسناد ثبت اختراع یافت شده در پروژه استارلینک، یکی دو جوان نخبه ایرانی به نام های شایا کریمکشیرانی و علی رضا ماهانفر درگیر بودند.

یکی از اخبار داغ این روزها اینترنت ماهواره ای استارلینک است. فناوری های مربوط به این پروژه بزرگ که هزاران ماهواره در فضا دارد و قرار است هزاران ماهواره دیگر را به فضا بفرستد، در لبه فناوری قرار دارند و بسیاری از آنها اختراعات جدید هستند.

در میان این اختراعات، اختراعی با عنوان «موانع آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» بیش از سایرین مورد توجه قرار می‌گیرد. این اختراع کار پنج نفر به نام های علی رضا ماهانفر است. ماهانفر فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس مهندسی الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر است. در همین رشته از فرانسه مدرک دکترا گرفت.

ابهام زدایی از نقش دو نخبه اینترنتی ماهواره ایرانی استارلینک/تصویر

شای کریمکشیرانی یکی دیگر از مهندسان ایرانی است که در این اختراع مشارکت داشته است. او مانند ماهانفر در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل کرد. دوره لیسانس و فوق لیسانس را به ترتیب در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و تهران و دکترای خود را در دانشگاه می سی سی پی به پایان رساند.

نام اینترنت استارلینک از زمان جنگ اوکراین بر سر زبان ها افتاد و از آن زمان تاکنون گمانه زنی های زیادی در مورد قابلیت های آن مطرح شده است.

برای دسترسی به این سرویس علاوه بر ارائه خدمات شرکت مادر، تجهیزات ویژه ای برای دریافت اینترنت مورد نیاز است که بخشی از طراحی و ساخت آن بوده و نام دو دانشمند ایرانی نیز درج شده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *