دو کشور محبوب برای کارگران خارجی در اروپا؛ آمار و ارقام چه می‌گویند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: بر اساس نظرسنجی اخیر انجام شده توسط موسسه Social Monitor، مشخص شد که کرواسی و رومانی بالاترین درصد افزایش صدور مجوز کار برای شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را در سال 2022 نسبت به سال 2013 به ثبت رساندند.

این نظرسنجی نشان می دهد که کرواسی و رومانی در حال تبدیل شدن به مقاصد محبوب برای کارگران بین المللی هستند.

بر اساس گزارش رصدخانه اجتماعی، کرواسی بیش از 53400 مجوز کار در سال 2022 صادر کرده است، در حالی که این کشور تنها 599 مجوز کار در سال 2013 صادر کرده است.

به همین ترتیب، رومانی 32000 مجوز کار در سال 2022 اعطا کرد که نسبت به 1542 مجوز صادر شده در سال 2013 افزایش قابل توجهی داشت.

آمار سال 2022 نشان می دهد که کرواسی بیش از 80 برابر در صدور مجوز کار نسبت به سال 2013 افزایش داشته است، در حالی که صدور مجوز کار در رومانی نیز بیش از 20 برابر در مدت مشابه افزایش یافته است.

صدور مجوز کار در اتحادیه اروپا

در سطح اتحادیه اروپا، حدود 1.246 میلیون مجوز کار در سال 2022 صادر شد که تقریباً سه برابر تعداد ثبت شده در سال 2013 است.

در کشورهایی مانند آلمان، سوئد و اسپانیا، نرخ صدور مجوز کار کمتر از میانگین اتحادیه اروپا بود، در حالی که بیشترین میزان افزایش در کشورهای اروپای شرقی از جمله خود رومانی به ثبت رسید.

مجوز قبلی

در سال 2022، رومانی برای بیش از 31000 متقاضی جدید غیر اتحادیه اروپا که برای اولین بار درخواست داده بودند، مجوز کار صادر کرد. بیشتر آنها به شهروندان کشورهای زیر اهدا شد:

نپال (بیش از 6700 نفر)
سریلانکا (5100 نفر)
بنگلادش (2600 نفر)

البته، این مجوزهای کاری که به متقاضیان بار اول اعطا می شود، مستقیماً تعداد کل کارگران خارجی در رومانی را منعکس نمی کند. زیرا این آمار در آمارهای صدور مجوز قبلی فقط شهروندان غیر اتحادیه اروپا را در نظر می گیرد.

بنابراین، تعداد کل کارگران خارجی فعال ممکن است بیشتر از اعداد مجوز اولیه باشد.

این کارگران این امکان را دارند که قرارداد کاری خود را بعداً بدون ثبت نام مجدد تمدید کنند.

رومانی یکی از کم جمعیت ترین کشورهای خارج از اتحادیه اروپا است

درست است که رومانی در ده سال گذشته افزایش قابل توجهی در صدور مجوز کار برای خارجی ها داشته است، اما ساکنان غیر اتحادیه اروپا در رومانی هنوز کمتر از 0.6 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

نسبت خارجی ها در سایر کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر است. در کشورهایی مانند لهستان، لیتوانی و کرواسی، نسبت ساکنان خارجی بیش از 2 درصد از کل جمعیت است.

در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و ایتالیا، نسبت ساکنان غیر اتحادیه اروپا حتی بیشتر است.

درست است که رومانی طی دهه گذشته شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد مجوزهای کار صادر شده بوده است، اما طبق آمار رصدخانه اجتماعی، همچنان یکی از کوچکترین کشورهای غیر اتحادیه اروپا از نظر جمعیت را دارد.

منشا افزایش صدور پروانه کار کجاست؟

وزارت کار و همبستگی اجتماعی رومانی اعلام کرد که چالش های فعلی بازار کار در این کشور عمدتاً به دلیل مهاجرت شهروندان رومانیایی همراه با کاهش طبیعی جمعیت است.

علاوه بر این، تعداد جوانانی که وارد بازار کار می شوند برای جبران افزایش تعداد بازنشستگی کارگران مسن کافی نیست.

یکی دیگر از عوامل مهم در نرخ مشارکت پایین، در میان اقشار خاصی از نیروی کار، به ویژه جوانان 16 تا 29 ساله است که نه کار می کنند و نه در برنامه های آموزشی یا آموزشی شرکت می کنند.

در حال حاضر، دولت رومانی سهمیه ای برای پذیرش 100000 کارگر جدید تعیین کرده است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *