رئیس انجمن تلفن همراه: اگر آیفون رجیستر شود، تعرفه واردات ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهد داشت

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

زومت: اسدی رئیس انجمن تلفن همراه از جلسه با دولت می گوید در صورت رجیستر شدن آیفون 16 تعرفه واردات افزایش می یابد که قیمت نهایی گوشی را افزایش می دهد.

رونمایی از خانواده آیفون 16 دلیلی برای طرح این سوال است که آیا آیفون های جدید رجیستر می شوند یا خیر؟ مطرح می شود این سوال اکنون که دولت سیزدهم زودتر از موعد مقرر جای خود را به دولت بعدی داده جدی تر شده است. اظهارنظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت پزشکی در اولین روز حضورش بر صندلی این وزارتخانه مبنی بر ممنوعیت واردات دستگاه های آیفون دلیلی بر احتمال رفع ممنوعیت آیفون 14 به بعد شد.

ستار الهاشمی وزیر ارتباطات درباره مشکل واردات آیفون گفت: با صحبت با وزارت حریم خصوصی در تلاش هستیم تا برای رکورد آیفون 14 و 15 راه حلی پیدا کنیم. از سوی دیگر نمایندگان جلسه جدید مجلس برخلاف جلسه قبل که قصد ممنوعیت واردات گوشی از شرکت آمریکایی اپل را داشتند، اکنون خواستار لغو ممنوعیت واردات آیفون از سوی دولت چهاردهم هستند و حتی می گویند: اگر آیفون رجیستر نشود، وارد مجلس می‌شود.»

اما هنوز دولت تصمیم خاصی در این زمینه نگرفته و وزارت حریم خصوصی نیز آیین نامه یا دستور جدیدی صادر نکرده است. اما بعید نیست که واردات آیفون های جدید و رجیستری آیفون هایی که قبلا وارد کشور شده اند صادر شود. با توجه به جلسات اخیر دولت در این خصوص و موارد مطرح شده در این جلسات، رئیس انجمن تلفن همراه ایران به زومیت می گوید که دولت در این زمینه انعطاف دارد و احتمال رفع ممنوعیت مذکور بیشتر از این است. همیشه .

در همین رابطه عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه ایران، به آماری که اخیراً وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم از این انجمن درخواست کرده است، اشاره می کند و می گوید:

وزیر جدید ارتباطات از ما آمار جدیدی از میزان واردات غیررسمی آیفون 14 و آیفون 15 را درخواست کرد و ما آمار و داده های غیررسمی و میدانی که در اختیار داریم را به اطلاع آنها رساندیم. بر اساس این آمار پس از ممنوعیت واردات آیفون 14 و مدل های جدیدتر، حدود 900 میلیون دلار ارز صرف خرید آیفون شده است. در صورت عدم رفع ممنوعیت واردات گوشی های آیفون 16، پیش بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات ارز به 1.3 میلیارد دلار برسد.

وی همچنین توضیح می دهد که «رویکرد دولت چه وزارت ارتباطات، چه وزارت حریم خصوصی و همچنین مجلس، باز کردن امکان واردات آیفون است» و می افزاید: «به نظر می رسد دولت در این زمینه انعطاف لازم را دارد. توجه.» “این موضوع.”

اسدی همچنین تایید می کند که انجمن تلفن همراه ایران با جدیت پیگیر موضوع رفع ممنوعیت گوشی های آیفون است و همواره اعلام کرده است که «رفع ممنوعیت واردات این محصول منافع تجاری و ملی را تامین می کند و هیچکس از لغو آن متضرر نخواهد شد. از این ممنوعیت.» ممنوع کردن.”

البته همانطور که رئیس انجمن تلفن همراه ایران می گوید، رفع ممنوعیت گوشی های آیفون به تغییراتی از جمله تغییر تعرفه واردات بستگی دارد: «اگر قرار باشد ممنوعیت واردات آیفون برداشته شود، تغییرات گمرکی لازم است. افزایش تعرفه‌های گمرکی برای واردات، نهادها، وزارتخانه‌ها، کمیسیون اصل 90 مجلس و سایرین در این زمینه مشارکت خواهند داشت.

اما پیش از آن، تعرفه واردات برای انواع گوشی های کمتر از 600 دلار و بیشتر اعلام شده بود و پس از استدلال هایی که مطرح شد، این تعرفه در سال 1403 هجری شمسی برای گوشی هایی با ارزش بیش از 600 دلار که از طریق تشریفات تجاری وارد می شد، 30 درصد بود. و برای گوشی هایی با این قیمت که با ورود مسافری یا پستی به کشور وارد شد 60 درصد شناسایی شد. زمانی شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه در صورت رفع ممنوعیت، دستگاه های آیفون 14 به بعد تعرفه 96 درصدی خواهند داشت، اما این عدد رد شد و همان تعرفه 60 درصدی برای تلفن های مسافربری بالای 600 دلار در نظر گرفته شد.

این در حالی است که رئیس انجمن تلفن همراه ایران معتقد است در صورت رفع ممنوعیت فعلی آیفون های جدید با افزایش عوارض گمرکی مواجه خواهند شد که معمولا قیمت نهایی این گوشی ها را برای خریدار تحت تاثیر قرار می دهد. اما این تعرفه چقدر خواهد بود؟ اسدی در خصوص موضوعات مطرح شده در دیدار با برخی دولت ها می گوید:

حدس من از جلساتی که با دوستان در دولت داشتم این است که اگر قرار بود واردات آیفون 14 به بعد را باز کنند، دوباره تعرفه را افزایش می دادند و سپس واردات آزاد می شد. این بدان معناست که تعرفه فعلی که بین 20 تا 30 درصد است افزایش خواهد یافت. به 96 درصدی که یک بار اعلام شده بود نمی رسد، اما چیزی که در جلسات متوجه شدم این است که برای آیفون 14 به بعد تعرفه واردات تجاری 40 تا 50 درصد در نظر گرفته می شود. تعرفه واردات مسافر طبق قانون تقریباً دو برابر تعرفه تجاری است.

با توجه به اینکه حامی اصلی در بحث رفع ممنوعیت واردات و ثبت آیفون، وزارت حریم خصوصی است، زومیت موضوع رفع ممنوعیت و احتمال افزایش تعرفه واردات را از مسئولان این وزارتخانه پیگیری کرد، اما پاسخی که دریافت کرد این بود که هنوز تصمیم جدیدی در مورد واردات آیفون وجود ندارد.

با این حال، تعرفه واردات بالقوه 40 تا 50 درصد قیمت نهایی آیفون در بازار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اعمال این میزان تعرفه می تواند بازه قیمتی مدل پایه آیفون ها را به قیمتی برساند که قبلا برای مدل پرو در نظر گرفته شده بود. قیمت مدل های پرو هم اکنون با قیمت مدل های پرومکس در آیفون های قبلی برابری می کند و قیمت آیفون پرومکس به 100 میلیون تومان و بیشتر می رسد.

در صورت رفع ممنوعیت واردات و ثبت نام، افزایش قیمت از آیفون جلوگیری می کند

به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانیم آیفون 16 را مستقیماً از خود شرکت با قیمت‌های 799 دلار (آیفون 16)، 900 دلار (آی‌فون 16 پلاس)، 999 دلار (آیفون 16 پرو) و 1199 دلار (آیفون 16 پرو مکس) خریداری کنیم. . دلالان این گوشی ها را با قیمت بالاتری می فروشند و با توجه به اینکه قیمت گوشی به صورت روزانه تعیین می شود و از آنجایی که هنوز سری آیفون 16 عرضه نشده است، نمی توان قیمت خرید آن را پیش بینی کرد و گفت گمرک چند میلیون تومان است. تعرفه خواهد بود و قیمت نهایی آن چقدر برای مصرف کننده خواهد بود.

اما اگر همین قیمت ۷۹۹ دلاری آیفون ۱۶ را در نظر بگیریم، افزایش قیمت از سوی واسطه ها را در نظر نگرفته و دلار را با قیمت ۵۹ هزار تومان (تقریبا قیمت دلار -) محاسبه می کنیم. که قیمت آیفون 16 معمولی است. اگر با احتساب تعرفه گمرکی 40 درصدی (بدون تعرفه گمرکی و سایر نرخ های اعمال شده بر روی گوشی) کمی بیشتر از 47 میلیون تومان می شود. 47 میلیون تومان که در نهایت قیمت آیفون 16 با فضای ذخیره سازی 128 گیگابایتی را به حدود 65 میلیون رسانده و به 800 هزار تومان می رساند.

با این فرمول، قیمت آیفون 16 پلاس را باید حدود 74 میلیون تومان، قیمت آیفون 16 پرو را حدود 82 میلیون تومان و قیمت آیفون 16 پرو مکس را حدود 99 میلیون تومان برآورد کرد. طبیعتا در این محاسبات حداقل قیمت در نظر گرفته می شود و قاعدتا با افزایش فضای ذخیره سازی، مدل های تک سیم/دو سیم کارته و در رنگ های مختلف قیمت گوشی ها افزایش می یابد.

بنابراین به نظر می رسد با حذف رجیستری با افزایش تعرفه های گمرکی، علیرغم رفع مانع ثبت نام برای خرید و استفاده از آیفون در ایران؛ اما مانعی به نام گرانی سنگ بر سر راه بسیاری از افرادی که قصد خرید آیفون های جدید را دارند خواهد داشت.

اگرچه عموما آیفون یک گوشی گران قیمت محسوب می شود، اما قیمت بالای دلار در ایران و تعرفه های سنگینی که ممکن است در نظر گرفته شود، این گوشی را بسیار گرانتر از قیمت جهانی می کند و از دسترس خریداران خارج می شود. با فرض اینکه سیاست ثبت نام برای مدتی مانع از استفاده افراد از سه خانواده آخر آیفون نمی شود، سیاست گران شدن آن همچنان پابرجاست تا آیفون از دست بسیاری از کاربران ایرانی دور بماند.

واردکنندگان آیفون 15 و 16 را خریداری نخواهند کرد مگر اینکه ثبت نام را تایید کنند

این در حالی است که شایعاتی مبنی بر تمایل واردکنندگان به ثبت نام آیفون 14، 15 و 16 به گوش می رسد و برخی از آنها اقدام به خرید آیفون 15 کرده اند تا بلافاصله پس از رفع ممنوعیت، این گوشی ها را وارد بازار کنند.

اما رئیس انجمن تلفن همراه با تکذیب این موضوع، با بیان اینکه هیچ یک از واردکنندگان رسمی این گوشی ها را خریداری نکرده اند، گفت: واردکنندگان رسمی تا زمانی که شناسه محصول نیاید خرید نمی کنند و از ثبت و ثبت سفارش مطمئن نیستند. آنها می توانند ارز لازم را تهیه کنند زیرا «آیفون کالایی گران است و واردکننده تا زمانی که مطمئن نشود آنها را نمی خرد و وارد ایران نمی کند».

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *