رئیس جهاد کشاورزی کرمان: بر اثر طوفان و بارندگی ۵۶ درصد خرمای جنوب کرمان نابود شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا -: رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: محصول خرما در شهرستان های جنوب استان بر اثر طوفان و بارندگی بین 35 تا 80 درصد خسارت دید و در مجموع حدود 56 درصد از کل خرما. محصول در این منطقه از بین رفته است.

احمد احمد پور برآورد کرد: این محصول کشاورزی در جنوب کرمان بیش از 30 هزار میلیارد ریال خسارت دیده است.

وی افزود: با توجه به بارندگی چند روز پیش ممکن است قسمت دیگری از محصول ترش شود و بعد از چند روز علائم ظاهر شود و به همین دلیل میزان خسارت افزایش می یابد.

بیشترین خسارت در جیرفت و عنبرآباد بوده است

احمد پور با بیان اینکه بیشترین خسارت در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد بوده است، ادامه داد: حدود 80 درصد محصول خرمای جیرفت از بین رفت و این محصول 23 هزار میلیارد ریال خسارت دید.

وی افزود: 30 هزار هکتار از مزارع زیر کشت جنوب کرمان بارور است و سال گذشته 220 هزار تن خرما در جنوب استان تولید کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با وجود هشدارهای هواشناسی امکان برداشت سریع وجود ندارد زیرا برخی ارقام دیر می رسند و همچنین نیروی کار به راحتی برای برداشت خرما در دسترس نیست.

وی در پاسخ به وضعیت بیمه محصولات، بیمه برای کشاورزان جذابیتی ندارد و افزود: میزان حق بیمه و پرداخت خسارت نامناسب است.

احمدپور ادامه داد: بیمه خرما و مرکبات باید به روش بیمه ترجیحی یا بر اساس عملکرد باشد که بر اساس سایز و نوع محصول تعرفه بالاتری داده می شود و خسارت بر اساس تعرفه و با پرداخت بیشتر صورت می گیرد.

وی گفت: خرما محصولی پرخطر است و بیمه حاضر به پذیرش آن نیست.

احمد پور افزود: گزارش خسارت را به شرکت بیمه ارسال کردیم تا کارشناسان خود را برای بررسی محصولات کشاورزانی که باغات خود را بیمه کرده اند اعزام کند.

خسارت بیمه مسئولیتی ندارد

وی تصریح کرد: غرامتی که بیمه پرداخت می کند جبران خسارت کشاورز را نمی کند، بنابراین اصرار داریم که بحران استانداری، کشور و وزارت پشتیبان به نحو احسن مدیریت شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *