رئیس کانون سردفتران: به ازای پنج ازدواج، دو طلاق در ایران ثبت می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: ثبت ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی بسیار خوب است و از بسیاری از تخلفات جلوگیری می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابل قاسم حسینی ابهری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، درباره سازوکارهای دفاتر ازدواج و طلاق گفت: در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند، یعنی: ازدواج داشتیم. دفترخانه و دفتر طلاق، اما پس از تصویب آیین نامه دفاتر ازدواج و طلاق، هرکس می تواند به عنوان سردفتر برای برگزاری هر دو دفتر ازدواج و طلاق انتخاب شود.

دفاتر ازدواج و طلاق سنتی دارای تخلفات زیادی هستند

وی گفت: اکنون دفاتر ازدواج و طلاق سنتی جمع آوری و وقایع ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی ثبت شده است. اسامی افرادی که به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه می کنند را وارد سامانه می کنیم و در نهایت برای آنها سند یک صفحه ای صادر می شود.

حسینی ابهری در خصوص مشکلات ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق گفت: ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق بسیار خوب است و از بسیاری از تخلفات جلوگیری می کند. دفاتر سنتی ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشتند، اما الان وقایع ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی ثبت می شود و مشخص است که همان فرد آمده و سند تهیه و نهایی می شود و در نهایت سند را می گیریم صادر شود.

آیا پونی های غیر سنتی ثبت شده اند؟

وی درباره مهریه های نامتعارف گفت: استانداردی برای مهریه ها وجود ندارد; یعنی هرچه طرفین توافق کنند به عنوان مهریه نوشته می شود. از یک سکه تا هزار سکه یا تعداد تاریخ تولد یا شماره شناسنامه افراد نوشته می شود. اما الان که سکه گران شده و قیمتش بالا رفته، مهریه ها حدود 14، 110 یا 125 سکه است.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق درباره فیلم هایی که در فضای مجازی درباره جهیزیه هایی مانند هزاران شاخه گل یا اعضای بدن داماد منتشر می شود، گفت: مهریه باید ارزش داشته باشد؛ مهریه باید ارزش داشته باشد. یعنی پذیرفته شدن. جمع آوری اعضای بدن داماد به عنوان مهریه جایز نیست. مهریه حق بسیار عالی برای زن است و هر گاه زن درخواست کند، شوهر باید آن را بپردازد.

از هر 5 ازدواج 2 طلاق!

حسینی ابهری با توجه به اینکه برخی از استانداری ها برای کاهش طلاق، طلاق را ثبت نمی کنند و آن را به شهرستان ها واگذار می کنند، گفت: برای ثبت طلاق و ازدواج، سهمیه ای به دفاتر اختصاص داده شده و تعداد مشخصی و برای دفاتر سهمیه گرفته می شود و در صورت تکمیل سهمیه اداره باید افرادی که به آن اداره مراجعه می کنند به سایر دفاتر یعنی دفاتری که مراجعات کمی دارند و تعداد آنها به حد نصاب نمی رسد هدایت شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موارد طلاق زیاد و ازدواج ها کم است، گفت: متاسفانه از هر 5 ازدواج 2 مورد منجر به طلاق می شود که البته اخیرا طلاق ها کاهش یافته است.

ثبت 3 نوع طلاق در دفاتر

حسینی ابهری با اشاره به ثبت 3 نوع طلاق گفت: یکی از انواع طلاق طلاقی است که در آن زوج زندگی خود را رها می کند و به مکان نامعلومی می رود و زوجه برای اخذ طلاق به دادگاه مراجعه می کند و تقاضای طلاق می کند. طلاق.” تکلیف او را توضیح دهید، طلاق دیگر طلاق توافقی است که زن و شوهر حضور دارند و در ازای دادن مهریه از زوجه طلاق می گیرند. سومین نوع طلاق، طلاق غیررسمی است و چون فرزند از خدمت سربازی معاف است، زن و شوهر به صورت غیر رسمی از یکدیگر طلاق می گیرند.

وی افزود: قبلا هر فردی که از این طریق طلاق می گرفت اگر طلاق خود را به نظام وظیفه می برد بلافاصله برگه معافیت دریافت می کرد اما اکنون باید سه سال از صدور طلاق گذشته باشد و مشمول است. برای ثبت الکترونیکی وقایع ازدواج و طلاق از این پس مشمولانی که طلاق نامه را به خدمت نظام وظیفه می برند باید کپی مکانیکی تهیه کنند و اداره نظام وظیفه در صورت نداشتن شناسنامه منحصر به فرد معافیت را صادر نمی کند.

شاهدان جعلی ازدواج و طلاق

وی درباره شاهدان دروغین ازدواج و طلاق گفت: در حال حاضر شاهد کاذب نداریم زیرا وقایع ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی ثبت می شود و شاهدان نیز افراد و بستگان همسران هستند و اثر انگشت آنها گرفته و ساماندهی می شود. قبلا که دفاتر ازدواج و طلاق سنتی بود، شهود کلاهبرداری داشتیم، اما الان با سیستم، دیگر اینطور نیست.

حسینی ابهری با بیان اینکه تهران و خراسان بیشترین طلاق و یزد کمترین طلاق را دارند، گفت: آمار دقیق ثبت ازدواج و طلاق را باید از سازمان ثبت احوال دریافت کرد و آماری در این زمینه نداریم. این زمینه.

نحوه انتخاب رئیس مرکز ازدواج و طلاق

وی در خصوص انتخاب رئیس مرکز ازدواج و طلاق گفت: انتخابات را بر اساس آیین نامه مصوب و با امضای رئیس قوه قضائیه برگزار می کنیم. همچنان منتظر برگزاری انتخابات از سوی مرجع ثبت در دفاتر ازدواج و طلاق و اعضایی که مایل به شرکت در انتخابات و ثبت نام هستند تا بررسی مدارک و طی مراحل قانونی هستیم.

دفاتر ازدواج و طلاق کم درآمد

حسینی ابهری با گلایه از پایین بودن درآمد دفاتر ازدواج و طلاق گفت: دفاتر اسناد رسمی دارای حقوق بازنشستگی، بیمه و سایر مزایا هستند و حق خرید و فروش دفاتر را دارند، اما دفاتر ازدواج و طلاق تا جایی که می توانند کار می کنند. هر زمانی که ممکن بود. سردفتر می میرد یا رد می شود، اداره ثبت اسناد را می گیرد. من 35 سال است که سردفتر هستم اما هنوز بیمه ندارم و نرخ هایمان خیلی پایین است. دفاتر ازدواج و طلاق مانند دفاتر اسناد رسمی نیستند و درآمدی ندارند. اکنون تعرفه های ما پایین است و سازمان ثبت نیز کاری برای ما انجام نداده است، به همین دلیل به قوه قضائیه مراجعه کردیم و از آقای العجیعی خواستیم دستورات لازم را برای افزایش تعرفه ها بدهد.

وی در پایان گفت: فرض کنید هزینه ثبت ازدواج 850 هزار تومان، حق ثبت طلاق یک میلیون و صدور اجرائیه 300 هزار تومان و … باشد که مبلغ بسیار ناچیزی است و بیان کنید. دفاتر امور با این هزینه ها مشکل دارند و اکثر دفاتر اسناد رسمی استعفای خود را ارائه نکرده و یا در مرحله استعفا هستند. معتقدم در آینده ای نه چندان دور دفاتر ازدواج جمع آوری و تحویل سازمان ثبت احوال می شود و در آینده دفاتر ازدواج و طلاق نخواهیم داشت زیرا اکثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج گلایه دارند. طلاق وجود دارد، اما طلاق به تنهایی کافی نیست و امور اداری سخت است. من شخصا کارمند ندارم و اگر کارمند داشتم باید ماهانه 10 میلیون به او حقوق می دادم و بیمه اش می کردم. اگر من خودم به سختی کارم را پیش ببرم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *