رایزنی قالیباف با تاجیکستان برای افزایش حقابه شرق ایران

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: رئیس شورای اسلامی شهر پس از بازگشت از تاجیکستان گفت: حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال 1400 تاکنون دو برابر شده است.

عصر – محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر که برای شرکت در مراسم سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان به دوشنبه پایتخت این کشور سفر کرده بود به تهران بازگشت. . ، جمعه 29 مهر 1403 و دقایقی پیش وارد فرودگاه مهرآباد شد.

قالیباف در بدو ورود در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: این سفر دو روزه برای شرکت در نشست بین‌المللی پارلمانی با حضور کشورهای منطقه به دعوت روسای مجالس تاجیکستان انجام شده است.

وی افزود: در روز اول دیدارهایی با رستم اماعلی رئیس مجلس شورای ملی و محمد طاهر ذاکرزاده رئیس مجلس تاجیکستان و دیدار مفصلی با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان داشتیم.

رئیس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به عمق روابط فرهنگی و تمدنی دو کشور، بخشی از بحث و تبادل نظر در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت و این نشست فرصت خوبی برای توسعه روابط بود روابط در حوزه زبان فارسی و بخش هایی مانند هلال احمر و سایر بخش های موثر توسعه یافته و در دو سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به بحث هایی که در زمینه مسائل اقتصادی و صنعتی صورت گرفت، گفت: می خواهم اعلام کنم که حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال 1400 تا – بیش از دو برابر شده است. در گفتگو با رئیس جمهور تاجیکستان موضوع کاهش عوارض گمرکی را مطرح کردیم که در کمیسیون مشترک به منظور افزایش حجم صادرات و واردات و ارتقای سطح تراز تجاری پیگیری خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: اتفاق خوب دیگری در زمینه ارائه خدمات مهندسی به شرکت های ایرانی به ویژه در زمینه زیرساخت های راه، سدسازی و تولید برق رخ داد که از نظر کیفیت کار قابل اعتماد و قابل رقابت با کشورهای خارجی بودند. توسعه آنها عالی بود

رئیس شورای قانونگذاری با اشاره به موضوع آب که محور بخشی از بحث ها در این سفر بود، تصریح کرد: یکی از فرصت هایی که در اختیار تاجیکستان قرار دارد، فراوانی آب در این کشور است و آب این کشور به ترکمنستان منتقل شد تا از طریق سد دوستی امکان اخذ حق آبه بیشتر به شرق کشور و استان خراسان رضوی را داشته باشیم که جزئیات آن در جلسات ویژه بررسی و پیگیری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به بحث های صورت گرفته در حوزه همکاری های دفاعی که در این زمینه فعالیت هایی انجام شد، اظهار داشت: حوزه دفاعی یکی از فرصت هایی است که می توانیم از توان صادراتی آن بهره برداری کنیم که این امر حائز اهمیت است. توسعه از کشورها، آن را دنبال کنید.

قالیباف در این بخش از سخنان خود توسعه حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل زمینی را فرصتی دیگر دانست و گفت: افزایش کیفیت جاده‌ها می‌تواند حمل‌ونقل را بهبود بخشد و توسعه گردشگری نیز با تقویت حمل‌ونقل هوایی امکان‌پذیر است.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم با روندی که در برقراری روابط با تاجیکستان در پیش گرفته ایم، توسعه بیش از گذشته افزایش خواهد یافت، گفت: یکی از موضوعات مهم تامین امنیت منطقه است. به ویژه از آنجایی که ما کشورهای همسایه با افغانستان هستیم، برای دستیابی به ثبات و امنیت به ویژه در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه نیاز به تبادل و ایجاد هماهنگی داریم، بنابراین این موضوعات نیز از مهمترین محورهای بحث در تاجیکستان بود.

وی شرکت در نشست بین المللی پارلمانی که با حضور حدود 10 روسای مجالس برگزار شد را فرصتی مناسب برای محکومیت و محاکمه جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان دانست که توانست توجه جهانیان را به خود جلب کند. برخی دیگر افزودند: با روسای مجالس نیز اعلام کردیم که در نشستی که هفته آینده در ژنو برگزار می شود، مجالس آسیایی به ویژه مجلس اسلامی و همچنین روسای مجالس جهانی حضور دارند. باید به این موضوع توجه شود تا بتوانیم در سطح پیگیری بین المللی اسرائیل را تحت فشار قرار دهیم.

رئیس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: یکی از خواسته هایی که ما از همه سازمان های بین المللی اعم از انجمن بین المللی (IPU)، انجمن آسیایی (APA) و انجمن انجمن اسلامی (PUIC) داریم، می کنیم. در نشست هفته آینده در ژنو حضور خواهیم داشت، این است که باید علاوه بر این نشست بین المللی که در سطح جهانی برگزار می شود، با حمایت سیاسی، دیپلماسی لازم و اتخاذ تدابیر لازم، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم. اقدامات لازم کار عملیاتی. این دیدار همچنین فرصت مناسبی برای گفتگو در مورد توسعه روابط دوجانبه و روابط با سایر کشورهای حاضر بود.

در این سفر فتح الله توسلی رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامیراد، روح الله عباسپور و هادی محمدپور رئیس مجلس را همراهی می کردند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *