رهبر انقلاب نسل زد در بنگلادش؛ ناهید اسلام کیست و چگونه مردم را علیه دولت شیخ حسینه بسیج کرد؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ناهید اسلام، دانشجوی جامعه شناسی در دانشگاه داکا، اغلب با سربند تزئین شده با پرچم بنگلادش در انظار عمومی ظاهر می شود.

او رهبری اعتراضاتی را برعهده داشت که منجر به استعفا و فرار شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش شد که 15 سال متوالی قدرت را در دست داشت.

این جوان 26 ساله هماهنگ کننده یک جنبش دانشجویی ژنرال Z علیه سهمیه های شغلی دولتی در بنگلادش بود که به تدریج به کمپینی برای برکناری شیخ حسینه از قدرت تبدیل شد.

ناهید اسلام در اواسط ژوئیه زمانی که پلیس بنگلادش او و چندین دانشجوی دانشگاه داکا را در جریان سرکوب اعتراضات مرگبار دستگیر کرد، به شهرت ملی رسید.

علیرغم سرکوب خشونت آمیز اعتراضات در بنگلادش که منجر به کشته شدن نزدیک به 300 نفر که بیشتر آنها دانشجوی جوان بودند، این جنبش ادامه یافت و در نهایت به استعفای شیخ حسینه و فرار به هند انجامید.

ناهید اسلام و دیگر رهبران جنبش دانشجویی بنگلادش قرار است روز سه شنبه با ژنرال وقار اوز زمان، فرمانده ارتش این کشور دیدار کنند. فرمانده ارتش بنگلادش روز دوشنبه اعلام کرد که با استعفای شیخ حسینه از سمت نخست وزیری، دولت موقت تشکیل خواهد شد.

ناهید اسلام با تاکید بر اینکه دانشجویان هیچ دولتی را با راهنمایی یا حمایت ارتش بنگلادش نمی پذیرند، پیشنهاد کرد محمد یونس برنده جایزه نوبل را به عنوان «مشاور ارشد» انتخاب کند.

او در پستی در فیس بوک در روز سه شنبه 6 آگوست نوشت: «هیچ دولتی به جز دولتی که ما پیشنهاد کردیم پذیرفته نخواهد شد.

ناهید اسلام روز دوشنبه به همراه دیگر رهبران جنبش دانشجویی گفت: ما به خون شهدایی که در راه آرمان ما ریخته اید خیانت نمی کنیم. وی در سخنرانی خود وعده داد که قصد دارند با ایجاد تغییرات گسترده، بنگلادش را به کشوری دموکراتیک و عادل تر تبدیل کنند.

ناهید اسلام در سخنرانی خود تاکید کرد که بنگلادش با جمعیت 170 میلیون نفری هرگز به “حکومت فاشیستی” باز نخواهد گشت و از دانش آموزان خواست از اقلیت هندو و عبادتگاه های آنها محافظت کنند.

او در سال 1998 در داکا به دنیا آمد. متاهل و یک برادر کوچکتر به نام کاپیتان دارد. پدرش معلم و مادرش خانه دار است. او با انتشار پیام های خود در شبکه های اجتماعی و نشان دادن استواری خود در مسیر آرمان هایش، توانسته حمایت قابل توجهی از سوی نسل Z در بنگلادش جلب کند.

نقیب اسلام، یک دانشجوی جغرافیا، به رویترز گفت که برادرش “عزم بسیار زیادی” دارد و همیشه بر نیاز به تغییر در بنگلادش تاکید می کند.

وی با اشاره به دستگیری و شکنجه برادرش توسط پلیس گفت: با وجود همه اینها به مبارزه ادامه می دهد.

سابرینا کریم، استادیار دانشگاه کورنل که در مورد خشونت سیاسی تحقیق کرده است، در گفتگو با رویترز، دوشنبه را روزی تاریخی برای بنگلادش توصیف کرد.

او گفت: «این ممکن است اولین انقلاب موفق به رهبری نسل Z باشد. وی افزود: حتی اگر ارتش در این روند مشارکت کند، باز هم امید به انتقال دموکراتیک وجود دارد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *