روزنامه اصولگرا: انتقال کامل «کومله» از مناطق مرزی آغاز شد/ گروهک ضدایرانی به شهر دوکان می‌رود/ دسترسی آنها به داخل ایران ناممکن می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

روزنامه خراسان اصولگرای نوشت: بر اساس اعلام رسمی دفتر ریاست جمهوری، مسعود پیشیکیان در اولین سفر خارجی خود چهارشنبه هفته جاری عازم عراق می شود. بر اساس این خبر رسمی، رئیس جمهور علاوه بر دیدارهای دوجانبه با مقامات ارشد عراقی، تفاهم نامه های همکاری امنیتی نیز امضا خواهد کرد و احتمال سفر به اربیل کردستان عراق نیز وجود دارد.

به نظر می رسد معنای این یادداشت های امنیتی فرعی چارچوب توافقنامه امنیتی است که دو سال پیش بین تهران و بغداد امضا شد و بر اساس آن مرزهای دو کشور از وجود گروه های تروریستی به ویژه در منطقه پاکسازی می شود. منطقه کردستان. .

همچنین روز گذشته سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسمی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده رژیم صهیونیستی از تیم های خرابکارانه در مرز و عملیات تروریستی در پاسگاه های مرزی ایران حمایت می کند، خاطرنشان کرد: پس از سرکوب دولت عراق نیز در جنوب و شرق کشور، قرارداد امنیتی اخراج و پاکسازی عناصر ضد انقلاب از مرزهای این دو کشور را با عراق امضا کرد و این بزرگترین پیروزی برای جمهوری اسلامی بود.

همچنین در آستانه سفر مسعود المدیجیان به عراق، اخباری مبنی بر انتقال محل‌های گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلبان ضد ایرانی در اقلیم کردستان عراق به گوش می‌رسد، اقدامی که توافقنامه امنیتی ایران و تهران را به نتیجه می‌رساند. اثر بغداد در مسیر اجرای کامل قرار دارد به گفته سردار پاکپور، پیروزی بزرگی که جمهوری اسلامی به دست آورده است نیز باید تکمیل شود.

یکی از نگرانی های ایران در سال های اخیر حضور عوامل موساد در اقلیم کردستان بوده است. ایران بارها به مقامات اقلیم کردستان عراق هشدار داده است که «سرزمین آن منطقه به پایگاه امن تروریست ها، مرکز آموزشی تروریست ها، محلی برای طراحی عملیات ضد ایرانی و محلی برای تردد عوامل موساد تبدیل شده است. ” .

طی سال‌های گذشته و در جلسات متعدد هیئت‌های امنیتی ایران و عراق، ایران مدارک لازم را در خصوص حضور مقر گروه‌های تجزیه طلب درخواست کرد و البته مراکز وابسته به موساد را به بغداد و مقامات ایرانی ارائه کرد. و اربیل و اقدامات نظامی نیز علیه سایت های این گروه ها انجام شد و موساد در کردستان عراق بر اساس حق ایران برای دفاع از خود بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد این کار را انجام داد.

با وجود این، قرارداد امنیتی بین ایران و عراق امضا شد که به موجب آن پایگاه های ضدانقلاب در نزدیکی مرزهای مشترک دو طرف برچیده می شد. این قرارداد در اسفند 1401 هجری شمسی طی مراسمی با حضور محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در آن زمان، دریادار علی شمخانی و مشاور امنیت ملی خطاب به قاسم الاعرجی نخست وزیر عراق. بر اساس این قرارداد، ایران تا 28 سپتامبر 1402 به عراق فرصت داد تا گروه های جدایی طلب کرد مستقر در اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح کند و اردوگاه های نظامی آنها را ببندد.

محمدکاظم الصادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره این قرارداد گفت: سه ماده مهم در این قرارداد وجود دارد که عبارتند از کنترل مرزها توسط دولت مرکزی، خلع سلاح مخالفان و تبادل مجرمان و تاکید شد که این نیروهای مخالف از امتداد مرز به عمق خاک عراق منتقل خواهند شد.

وی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل بسیار خوب انجام شد و کمپ هایی در این زمینه طراحی شد، تصریح کرد: سه کمپ در اربیل و یک کمپ در سلیمانیه و در منطقه سلیمانیه محل تجمع در نظر گرفته شد. این نیروها توسط نیروهای اتحادیه ملی اقلیم کردستان ساخته می شوند تا این نیروها عملا محاصره شوند.

الصادق درباره خلع سلاح این عناصر نیز گفت: خلع سلاح به این معنا اتفاق افتاد که سلاح های نیمه سنگین از آنها گرفته شد، اما اینکه بگوییم سلاح های سبک از آنها گرفته شد، شایان ذکر است که اکثر عراقی ها به یک صورت. یا دیگری کلاشینکف و اسلحه گرم در خانه داشته باشند. اما این نیروها اجازه در اختیار داشتن این سلاح را ندارند و با اقدامات انجام شده در اقلیم کردستان لازم است که در منطقه حضور مسلحانه نداشته باشند.

اکنون پیش از سفر مسعود مادیگیان به عراق، سه شاخه سیاسی و نظامی سازمان تروریستی و تجزیه طلب که با نام «کومله» فعالیت می کنند، اردوگاه های خود را در مناطق مرزی اقلیم کردستان با ایران گذشته تخلیه کردند. پنج شنبه.

در نتیجه این اقدام اعضای کوملی مستقر در اردوگاه علوی رازگز به منطقه سرداش که در 40 کیلومتری زاغوز و نزدیک شهر دوکان در اقلیم کردستان است منتقل شدند. این انتقال به گفته سران کومله سرآغازی برای انتقال کامل این گروه ضد ایرانی از مناطق مرزی خواهد بود.

شهر دوکان که اکنون به محل اقامت جدید اعضای کومه له تبدیل خواهد شد، در سال 2014 با همکاری دولت اقلیم کردستان و وزارت مهاجرت و پناهندگان عراق ساخته شد و موقعیت جغرافیایی آن امکان دسترسی به کومه له را فراهم می کند. اعزام نیرو به ایران که در سال های اخیر برای رسیدن به اهدافش به صورت تروریستی و مخرب انجام شده است، این امر را غیرممکن می کند. با این انتقال، انتقال سلاح های سنگین به این گروه ها غیرممکن شد. به نظر می رسد اقلیم کردستان عراق نیز در آستانه سفر مسعود مدیگیان، رئیس جمهور ایران، با دور کردن اردوگاه های کومه له از مرز و تحویل تروریست های ضد ایرانی به ایران، به دنبال نشان دادن حسن نیت و جلب رضایت ایران است. به عراق.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *