روزنامه جوان: بهتر بود پزشکیان بدون اشاره به فرایند همیشگی ارائه فهرست وزرا به محضر ولی فقیه، از کابینه دفاع می‌کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

روزنامه جوان در سرمقاله خود نوشت: واضح است که حتی اگر وزیری از سوی رئیس جمهور پیشنهاد شده باشد و رهبر معظم انقلاب با وی مخالفت نکرده و حتی از پیشنهاد وی ابراز خرسندی کنند، این به معنای نداشتن مجلس نیست. حق مخالفت با او

رئیس جمهور در آخرین سخنان خود جملاتی را بیان کرد که باعث شد بسیاری از افراد بر این باورند که برخی یا همه وزرا مورد تایید رهبری هستند.

رئیس‌جمهور ما سخنور حرفه‌ای نیست و بارها این موضوع را بیان کرده است، بنابراین ممکن است اظهارات وی شامل کنایه‌هایی باشد که به برداشت‌های عمومی دیگر منجر شده است. اما حقیقت این است که رابطه رهبری و دولت از قواعد کلی پیروی کرده است که در طول این سال ها تغییر نکرده است… این رئیس جمهور است که بر اساس سازوکارهایی که می بیند گزینه هایی را پیشنهاد می کند و در نهایت رهبر انقلاب اگر در مورد موضوعی ملاحظاتی دارد، بیان می کند و برای وزرای دولت چهاردهم هم همینطور است. مثلاً آقای عراقچی یا صالح شریعتی خروجی های کمیته های شورای راهبری متشکل از اعضای ستاد انتخاباتی آقای مازیکیان هستند و رهبر انقلاب پس از ارائه گزینه های مطرح شده از سوی رئیس جمهور با آنها موافقت کردند. به عنوان مثال وزیر پیشنهادی ارشاد قبلاً صلاحیت وکالت این فعال حقوق بشر در روزنامه العالم را داشته و سوال رئیس جمهور و پاسخ رهبر انقلاب در خصوص امکان معرفی ایشان مانند مطلب قبلی است.

طبیعتاً اینها رهبر دولت محسوب نمی شوند، اما می توان گفت رهبری با انتصاب آنها موافقت می کنند. حتی ممکن است در برخی موارد حضرتعالی نسبت به برخی از افراد پیشنهادی نظر مثبت داشته باشند، اما در نهایت این ترجیح رهبری جزو گزینه های پیشنهادی است و در واقع اینها انتخاب های رئیس جمهور است. در مورد سایر وزرای پیشنهادی، سیاست رهبر معظم انقلاب پرهیز از اظهار نظر منفی و مثبت است… و البته واضح است که حتی اگر وزیری از سوی رئیس جمهور پیشنهاد شده باشد، رهبر معظم انقلاب انقلاب این کار را نکرد. او با آن مخالفت کرد و حتی از پیشنهاد آن ابراز رضایت کرد. نمایندگان مجلس باید با استدلال خاص به افراد رأی دهند و طبیعتاً شنیدن نظر رهبر معظم انقلاب نیز در تصمیم گیری آنها تأثیرگذار خواهد بود.

در بررسی دولت چهاردهم، اگر رئیس جمهور بدون توسل به روند معمول ارائه لیست وزرا به ولی قانونی (که بهتر بود) از دولت دفاع می کرد، ممکن بود همه وزرا به مجلس می رفتند. کشیش با رای کمتر، اما نباید تصور کرد که در دوره اکنون اتفاق جدیدی افتاده و برخلاف روال معمول پیش رفته است. البته رای مجلس به دولت در جای خود معنایی دارد و بی شک وظیفه ای مضاعف بر عهده رئیس جمهور و دولت چهاردهم در تلاش برای اعتلای کشور می گذارد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *