روز گذشته روند چشمگیر کاهش قیمت‌ها را داشتیم/ حباب سکه نسبت به روز پنجشنبه ۶۵۰ هزار تومان کاهش داشته/ با رئیس جمهوری که تعیین شد، کاهش قیمت را داشتیم و این یک نشانه است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بازار تعامل مثبتی با پزشکان داشت و در حضور او قیمت طلا و ارز شاهد کاهش بود. اما بازار طلا دلایل دیگری از جمله آغاز ماه محرم و کاهش قیمت را برای کاهش قیمت ها دارد و لزوماً منوط به اخبار حضور پزشکان نیست. این صنعت در شش ماه گذشته چالش های زیادی را پشت سر گذاشته و اعتصاب طلافروشان در ماه های اخیر نشان دهنده اعتراضات این صنعت بوده است.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و رئیس کارگروه طلا و جواهر اتاق اصناف در گفت و گو با Enchant درباره کاهش قیمت طلا در روز گذشته اظهار داشت: با وجود افزایش 33 دلاری قیمت جهانی طلا، دیروز. ما از ابتدا یک روند عمده برای کاهش قیمت ها داشتیم. در بازار جهانی به 2391 دلار رسیدیم که بسیار دور از انتظارمان بود. هر گرم طلای 18 عیار نیز با 70 هزار تومان کاهش به 3 میلیون و 430 هزار تومان و نیمی از ارز 450 هزار تومان کاهش یافت. حباب ارز نسبت به روز پنجشنبه 650 هزار تومان کاهش داشت و آخرین قیمت حباب در بازار داخلی 8 میلیون تومان بود. کاهش نرخ ارز، کمبود تقاضا و آغاز ماه محرم الحرام باعث کاهش چشمگیر قیمت ها در بازار داخلی شد. قیمت ها در بازار طی ماه گذشته ثابت مانده و احتمال کاهش بیشتر وجود ندارد. با توجه به پیش بینی ها مبنی بر افزایش قیمت جهانی تا پایان سال به 3000 دلار افزایش قیمت خواهیم داشت. مردم مجبور نیستند منتظر نوسانات نزولی و صعودی باشند و به راحتی می توانند خرید کنند.

وی درباره تاثیر اخبار انتخابات بر قیمت طلا گفت: با روی کار آمدن رئیس جمهور کاهش قیمت داشتیم و این نشانه است. این مسائل سیاسی داخلی بر قیمت طلا تاثیر گذاشت. اما اگر بخواهیم به صورت علمی به موضوع نگاه کنیم، افزایش قیمت های جهانی و کاهش ارزش پول داخلی یک نوسان طبیعی بالا و پایین بود. با توجه به بورس جهانی و قیمت جهانی طلا در حال حاضر کاهش قیمت بیشتری نداریم. مردم منتظر کاهش قیمت ها با روی کار آمدن دولت جدید نباشند.

رئیس فدراسیون طلا و جواهر تهران درباره چالش های پیش روی پزشکان صنعت طلا گفت: در خصوص چالش های صنعت طلا جلساتی را با نامزدها برگزار کردیم. سامانه جامع معاملات یک سیستم غیرتخصصی و غیرفنی است که به عنوان یک بحران به ما تحمیل شده است. این سیستم یک مانع تجاری محسوب می شود و نه یک سیستم تجارت جامع. پیاده سازی این سیستم نگرانی همکاران ما را در مورد آینده محو کرد. طلافروشان به این موضوع اعتراض کردند و با وجود ضرر اقتصادی برای اصلاح این قانون دست به اعتصاب زدند. این قوانین باعث کاهش اعتماد بین اصناف و دولت شد و مردم نتوانند به راحتی طلا را مبادله کنند. همچنان نگرانی طلافروشان وجود دارد. از مجلس جدید و دولت جدید می خواهیم نگاهی کارشناسی به وضعیت معیشتی مردم و حوزه اصناف و صنعت طلا داشته باشند. قوانین طلا نباید به گونه ای تعریف شود که در صورت اجرا به کل صنعت طلا آسیب برساند.

بذرافشان در خصوص کاهش حجم بازار صادراتی طلای ایران گفت: در دهه گذشته حوزه تولید طلا به قدری پیشرفت کرده که توانسته ایم صادرات و افزایش ارز را داشته باشیم. این موضوع نیازمند توجه بیشتر دولت به صنعت طلا است. در سال 2023 سهم صادرات ترکیه به 700 تن رسید و سهم ما در سال گذشته 875 کیلو بود. ما باید از ظرفیت ها و ظرفیت های موجود کشور بهره برداری کنیم. همکاری دولت و مجلس در زمینه تشکل های کارگری باید با تجربه و دلسوزانه باشد. اتحادیه طلا مایل است در این زمینه به دولت کمک کند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *