رونمایی از پراید الکتریکی در انگلستان

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بی بی سی: ساخت خودروی برقی پراید به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس کیا و واکنش منفی بازار به رونمایی از تاکسی خودران تسلا، مدل جدید مک لارن که با قدرتمندترین مدل فراری رقابت می کند و اعلام بازنشستگی مدیر چهارمین خودروساز بزرگ جهان.

پراید برقی

یک فروشنده کیا در بریتانیا پراید را با موتور الکتریکی در نمایشگاهی در نزدیکی آکسفورد به نمایش گذاشت. این خودرو به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس خودروساز کره ای توسط شرکتی به نام “الکتروژنیک” که وظیفه آن برقی کردن خودروهای قدیمی است، تولید شده است.

مهندسان برق از مدل 1986 برای ساخت این پراید برقی استفاده کردند. آنها می گویند تبدیل پیشرانه از بنزینی به برقی کار آسانی نبود، اما در نهایت توانستند یک موتور الکتریکی 107 اسب بخاری و دو باتری 10 کیلووات ساعتی را در خودرو قرار دهند که می تواند تا 120 مایل را طی کند (193). کیلومتر) با یک بار شارژ.

شتاب 0 تا 100 کیلومتر با موتور الکتریکی کمی بهبود یافت و از حدود 12 ثانیه به حدود هشت ثانیه افزایش یافت. همچنین تلاش شده تا تجربه رانندگی خودرو تا حد امکان شبیه به مدل بنزینی باشد.

ظاهر خودرو تغییری نکرده است. فناوری الکتروژنیک تنها رنگ خودرو را از آبی به سفید مرواریدی تغییر داد، رنگی که کیا برای مدل های جدید برقی خود معرفی کرد. تودوزی این خودرو شبیه به مدل اسپرت برقی EV6 تزئین شده است.

کیا کار خود را هشتاد سال پیش با ساخت دوچرخه آغاز کرد و بعداً شروع به تولید موتورسیکلت هوندا کرد. تولید خودرو در این کارخانه از اوایل دهه 1960 با تولید وانت مزدا آغاز شد. پراید یکی از اولین مدل هایی بود که کیا به بازارهای جهانی از جمله بازار بریتانیا معرفی کرد.

پراید حاصل همکاری کارخانه های فورد و مزدا است. این خودرو در سال 1365 توسط مزدا طراحی و تولید شد و در آن زمان فورد سهامدار مزدا بود و خودرو با نام های فورد فستیوا و مزدا 121 به فروش می رسید و کیا نیز آن را تحت لیسانس با نام پراید تولید می کرد.

پراید در سال ۱۳۷۲ وارد بازار ایران شد و نزدیک به سی سال است که مدل های مختلفی در کارخانه سایپا تولید می شود. یک کامیون مبتنی بر این وسیله نقلیه همچنان در حال تولید است.

کیا می گوید مدل برقی پراید تنها یک دستگاه است و برای نمایش ساخته شده است و قصد فروش این مدل را ندارد. کارخانه کره ای نیز تایید کرد که این پروژه هیچ ارتباطی با برنامه های این شرکت برای عرضه مدل های جدید ندارد.

تاکسی خودران تسلا

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، در یک مراسم پر زرق و برق در یک استودیوی فیلم هالیوود از تاکسی خودران رونمایی کرد. آقای ماسک می گوید این خودرو که او آن را سایبر کاب نامیده است در سال 2026 تولید خواهد شد و قیمت آن حدود سی هزار دلار خواهد بود.

Cybercube یک خودروی دو نفره است که فرمان و پدال ندارد. اگرچه نمای جلویی خودرو با مدل های فعلی تسلا متفاوت است، اما شکلی مشابه را تداعی می کند و ممکن است طرحی باشد که تسلا برای نسل بعدی مدل های خود در نظر گرفته است. این خودرو همچنین پورت ندارد و تسلا می‌گوید وقتی روی شارژر پارک شده بدون کابل شارژ می‌شود.

تسلا می گوید که اکثر تاکسی های آنلاین بیش از یک یا دو سرنشین ندارند، به همین دلیل است که یک تاکسی دو نفره یک طراحی ایده آل برای این تاکسی ها است. این خودرو بزرگ نیست، اما می تواند دو نفر را در خود جای دهد، تولید آن ارزان تر است و انرژی کمتری مصرف می کند.

Cybercab بخشی از شبکه تاکسی است که توسط تسلا مدیریت خواهد شد. طبیعتا آقای ماسک گفته است که این خودرو به خریداران خصوصی نیز فروخته خواهد شد. او گفت که مردم می توانند چند سایبرکیوب بخرند و به تسلا بدهند و در عواید خودرو سهیم شوند، یا زمانی که به خودرو نیازی ندارند، می توانند آن را به شبکه تاکسی تسلا بدهند و درآمد کسب کنند.

ایلان ماسک در مراسم راه اندازی Cybercube اعلام کرد که نسخه جدیدی از نرم افزار “کامل خودران” تسلا در سال آینده منتشر خواهد شد. در نرم افزار فعلی راننده باید به جاده توجه کند اما با نصب نرم افزار جدید راننده می تواند چشم از جاده بردارد. آقای ماسک در طول یک دهه گذشته چندین بار از ورود این برنامه خبر داده است اما هنوز نسخه کامل آن منتشر نشده است.

در این رویداد در استودیوی فیلم برادران وارنر، حدود دوجین E-Cubes و پنجاه مدل تسلا دیگر مجهز به نرم‌افزار «خودرانی کامل» شرکت‌کنندگان را به اطراف محوطه استودیوی محصور منتقل کردند.

علاوه بر Cybercube، تسلا همچنین یک خودروی خودران بزرگتر به نام Robovan را به نمایش گذاشت. ظاهر این خودرو با خودروهای امروزی بسیار متفاوت است و آقای ماسک گفت که می تواند بیست مسافر را حمل کند. به جز این، اطلاعات دیگری در مورد این خودرو ارائه نشده است.

تسلا همچنین برخی از روبات های Optimus خود را در رویداد We Robot به نمایش گذاشت. روبات ها در میان حاضران راه می رفتند، صحبت می کردند و می رقصیدند و از مهمانان نوشیدنی سرو می کردند.

Cybercab با تشویق مداوم طرفداران تسلا رونمایی شد، اما واکنش بازار به این رویداد منفی بود. در شب کنسرت، ارزش سهام تسلا 9 درصد کاهش یافت و 67 میلیارد دلار از ارزش کارخانه حذف شد.

به گفته برخی از فعالان بازار سرمایه، اگرچه این رویداد برای چند ماه به تعویق افتاد، اما آقای ماسک آنطور که انتظار می رفت اطلاعات زیادی ارائه نکرد و بیشتر چشم انداز خود را برای آینده توصیف کرد. انتظار می رفت تسلا نیز در این مراسم از خودروی ارزان قیمتی رونمایی کند اما این اتفاق نیفتاد و همین موضوع به عنوان یکی از دلایل افت سهام عنوان شد.

با این حال، ارزش سهام تسلا هنوز 700 میلیارد دلار در بازار سرمایه است که آن را به با ارزش ترین خودروساز جهان تبدیل می کند. انتظار می رود تسلا امسال حدود 1.8 میلیون خودرو تولید کند که تفاوت چندانی با سال قبل ندارد.

مک لارن W1

مک لارن مدل جدیدی را به مجموعه خود اضافه کرده است که به گفته خودش قوی ترین و سریع ترین خودرویی است که تا به حال ساخته است. این خودرو که W1 نام دارد با قدرتمندترین مدل فراری که به زودی روانه بازار می شود، رقابت خواهد کرد.

مک لارن یکی از قدیمی ترین تیم های مسابقات فرمول 1 است اولین مدل اسپورت این شرکت انگلیسی به نام F1 در سال 1992 عرضه شد و برای سالیان متمادی سریع ترین خودروی جهان بود. تولید خودروهای اسپرت توسط مک لارن از سال 2011 جدی تر شده است. در سال 2013، مک لارن یک مدل جدید الهام گرفته از فرمول 1 به نام P1 ایجاد کرد که با قدرتمندترین مدل های فراری و پورشه رقابت می کرد.

W1 بر اساس همان ایده F1 و P1 ساخته شد تا مک لارن دوباره به یک رقیب جدی در بازار خودروهای اسپرت تبدیل شود.

مدل جدید مک لارن دارای موتور هیبریدی است که 1275 اسب بخار قدرت تولید می کند. شتاب صفر تا 100 این خودرو در 2.7 ثانیه و شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت کمتر از 6 ثانیه است. حداکثر سرعت W1 به 350 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

تمرکز اصلی مهندسان و طراحان مک لارن، ساخت خودرویی است که تا حد امکان سبک وزن و دارای حداقل مقاومت هوا باشد. بال عقب تا سی سانتی متر حرکت می کند تا جریان هوا را هدایت کند تا خودرو بیشتر به جاده بچسبد. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز قابل تغییر است.

مک لارن می گوید W1 را طوری طراحی کرده که هم برای رانندگی در پیست و هم برای استفاده روزمره در شهر مناسب باشد. صندلی ها ثابت هستند، اما فرمان و پدال ها قابل جابجایی هستند. این خودرو دارای سیستم صوتی پیشرفته است و برخی از دکمه های آن شبیه کابین هواپیما در سقف است. دوربین به جای آینه، تصویر پشت خودرو را به راننده نشان می دهد. همچنین یک مکان کوچک در پشت صندلی ها برای قرار دادن چمدان یا کلاه ایمنی وجود دارد.

مک لارن 399 دستگاه از W1 را تولید خواهد کرد که همه آنها پیش فروش خواهند شد. قیمت پایه این خودرو 2 میلیون پوند (2600000 دلار) است، اما انتظار می رود با اضافه شدن ویژگی های سفارشی بسیار گران تر باشد.

مک لارن وضعیت مالی خوبی ندارد. این شرکت در سال 2023 873 میلیون پوند (1.15 میلیارد دلار) از دست داد. صندوق سرمایه گذاری بحرین که سهامدار اصلی مک لارن است، در سال های اخیر مجبور شد صدها میلیون دلار برای نجات شرکت پمپاژ کند و صبر مدیران گفته می شود این صندوق قابل توجه است.

گفته می شود قدرتمندترین مدل فراری که رقیب اصلی مک لارن W1 محسوب می شود در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. مدیران مک لارن امیدوارند این خودرو بتواند خود را در برابر رقیب ایتالیایی خود ثابت کند و شهرت و فروش سایر محصولات این شرکت را افزایش دهد.

انتهای راه تفرش

Stellantis، چهارمین خودروساز بزرگ جهان، همزمان از تغییرات گسترده در تیم مدیریتی خود خبر داد و اعلام کرد که کارلوس تاوارس، مدیرعامل این شرکت در سال 2026 و پس از پایان قرارداد خود بازنشسته خواهد شد. هدف از این تغییرات نجات شرکت از بحرانی است که به دلیل کاهش سود و فروش در معرض آن قرار گرفته بود.

در تغییراتی که هفته گذشته اعلام شد، آنتونیو ولوسا، مدیرعامل جیپ، به عنوان سرپرست زیرمجموعه آمریکای استیلانتیس منصوب شد و مدیران جدیدی برای کارخانه‌های مازراتی و آلفارومئو و همچنین بخش‌های چین و اروپا معرفی شدند.

رقابت شدید با خودروسازان چینی و کاهش تقاضا در بازارهای مهم از جمله ایالات متحده، انبارهای کارخانه Stellantis را پر کرده و سود را کاهش داده است.

در سال 2014، کارلوس تاوارس به عنوان مدیرعامل گروه PSA که مالک پژو و سیتروئن است، منصوب شد. مهارت او در کاهش هزینه ها و بهبود کارایی به PSA کمک کرد تا از بحران مالی جان سالم به در ببرد و به یکی از موفق ترین خودروسازان اروپا تبدیل شود.

در سال 2021، آقای Tvaresh نقش کلیدی در ادغام گروه PSA با فیات کرایسلر ایفا کرد و Stellantis را ایجاد کرد.

در ماه‌های اخیر، فروش در کارخانه‌های Stellantis در ایالات متحده به حدی کاهش یافت که این شرکت اعلام کرد نمی‌تواند به سودی که قبلاً انتظار داشت دست یابد. اعلام این خبر باعث نگرانی سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها شد و هنوز نتوانسته اند اعتماد بازار را جلب کنند.

Stellantis شامل 14 خودروساز است که برخی از آنها وضعیت خوبی ندارند. آقای توارش در زمان تأسیس Stlantis قول داده بود که هیچ یک از این شرکت ها را تعطیل نکند، اما تابستان گذشته با شروع بحران، تهدید کرد که اگر شرکت های وابسته به گروه Stlantis عملکرد خوبی نداشته باشند، هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت. بقای آنها

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *