رونمایی از گاف جدید VAR ایرانی؛ داور بازی استقلال- ملوان، نمایشگر نداشت

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فوتبال 360: دیدار استقلال و ملوان در حالی برگزار شد که شنیده می شد در کنار زمین صفحه نمایشی برای نمایش صحنه های مشکوک به داور وجود ندارد.

به نظر می رسد با پایان یافتن دوران کمک داور ویدیویی (VAR) در فوتبال ایران، شاهد کاهش محسوس اعتراضات و مسائل داوری باشیم، اما این یک توهم نادرست است. طلسم مذکور شکسته شده است اما نه در کیفیت و قالبی که در نقاط مختلف دنیا دیده ایم. یعنی چهره جدیدی از فناوری VAR را در فوتبال ایران دیدیم که کمتر به این فناوری شباهت داشت و کاستی های زیادی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی داشت.

یک ظلم بزرگ در حق حداقل هشت تیم!

در لیگ بیست و چهارم تا پایان هفته دوم تنها پنج بازی با VAR برگزار شد که هر کدام با حواشی زیادی مواجه شدند. ابتدا باید به بی عدالتی رخ داده اشاره کنیم. تاکنون تنها تیم های پرسپولیس و استقلال در هر دو مسابقه از این فناوری استفاده کرده اند و هشت تیم تجربه بازی با این سیستم را داشته اند و بقیه تیم ها نتوانسته اند از آن استفاده کنند. در هفته اول دو دیدار در اراک (پرسپولیس – ذوب آهن) و قزوین (شمس آذر – استقلال) با استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی و در هفته دوم سه دیدار تراکتور – پرسپولیس، آلومینیوم – نساجی برگزار شد. و استقلال – ملوان. با این فناوری برگزار می شود.

VAR با تصاویر تلویزیونی!

عجیب ترین نکته در مورد فناوری VAR مورد استفاده در لیگ برتر ایران، تصاویری است که در اتاق VAR و همچنین روی صفحه نمایش داور در کنار زمین نمایش داده می شود. دیدیم که کمک داور ویدیویی و داور صحنه های مشکوک را با همان تصاویری که از تلویزیون برای بینندگان پخش می شد مرور می کردند و خبری از زوایای جدید دوربین های VAR نبود. همین موضوع باعث شده است که تصمیمات اتخاذ شده در جلسات مذکور شبهات بسیاری را بر جای بگذارد و حتی اشتباهات تاثیرگذاری را نیز مرتکب شود. ما در نقاط مختلف دنیا دیده ایم که VAR اشتباهات داوری را به طور کامل از بین نمی برد، اما صحنه های مشکوکی که در دو هفته ابتدایی لیگ برتر دیدیم با دوربین ها و تصاویر بیشتر از زوایای جدید می توانست منجر به تصمیم گیری شود. درست شده

داور بازی استقلال و ملوان نتوانستند صحنه ها را مرور کنند!

اما ماجرا به کمبود دستگاه های VAR و تعداد دوربین های استفاده شده ختم نمی شود و در هفته دوم اتفاق عجیب تری رخ داد. شنیده ها حاکی از آن است که در بازی ملوان و استقلال هیچ اکرانی در کنار زمین برای داور وجود نداشت و کوبال نظمی خودش نتوانست صحنه های مشکوک را مرور کند. البته هر دو تصمیم او در مورد ضربه پنالتی مورد تایید اتاق VAR قرار گرفت و نیازی به حضور او در کنار زمین نبود، اما اگر معاذ ونادیور و هم تیمی هایش در اتاق VAR از او می خواستند بررسی کند. VAR در صحنه، چنین امکانی برای او وجود نداشت و روی صفحه نمایش هیچ سمتی از زمین برای پخش تصاویر وجود نداشت.

این اتفاق عجیب هنوز به صورت رسمی تایید نشده است، اما اگر تایید شده باشد، ممکن است وجه جدیدی از اشتباهات مسئولان لیگ برتر را شاهد باشیم. در حال حاضر فدراسیون فوتبال فقط دو دستگاه VAR در اختیار دارد و در بازی استقلال – ملوان همان دستگاهی است که شب قبل در تبریز بود. در بازی تراکتورسازی و پرسپولیس دیدیم که وحید کاظمی برای نمایش صحنه اخراج سروش رفیعی روی صفحه کنار زمین رفت اما گویا در استقلال حاشیه زمین وجود نداشت. کبریت ملوان.

باید دید چه زمانی می توانیم از VAR به صورت استاندارد در تمام مسابقات لیگ برتر استفاده کنیم. در حال حاضر همه چیز در ابتدایی ترین شکل ممکن است و اگر خودمان را با کلمات و اتاقی در چند متری فریب ندهیم، باید بپذیریم که فناوری VAR هنوز وارد فوتبال ایران نشده و شاهد یک نیمه هستیم. -بررسی ویدیویی زمان در لیگ 24.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *