زمزمه‌های احیای راهبرد پنج انگشتی شارون؛ چرا نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس به دنبال کنترل ۲ کریدور است؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: سربازان اسرائیلی با ساختن پایگاه های نظامی، اشغال ساختمان های غیرنظامی و تخریب خانه های فلسطینی ها، در تلاش برای تقویت کریدور استراتژیک که نوار غزه را به دو قسمت تقسیم می کند، هستند.

اصرار اسرائیل بر حفظ کنترل بلندمدت خود بر دو کریدور استراتژیک در نوار غزه و ادامه مخالفت حماس با این پیشنهاد، خطر بزرگی را برای مذاکرات آتش‌بس، آزادی گروگان‌ها و جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌ها ایجاد می‌کند.

مقامات نزدیک به مذاکرات آتش بس گفتند که اسرائیل به دنبال حفظ حضور نظامی در منطقه حائل موسوم به “کریدور فیلادلفیا” در امتداد مرز بین غزه و مصر و همچنین در منطقه موسوم به “کریدور نتزاریم” است که غزه را جدا می کند. و مصر شمال غزه از جنوب.

هنوز مشخص نیست که آیا کنترل اسرائیل بر این کریدورها در پیشنهاد مورد حمایت آمریکا که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از حماس خواسته بود برای شکستن بن بست در مذاکرات آتش بس بپذیرد، گنجانده شده است یا خیر.

آقای بلینکن که این هفته برای نهمین بار در 10 ماه گذشته از منطقه بازدید می کند، روز دوشنبه اعلام کرد که اسرائیل با این پیشنهاد موافقت کرده است اما توضیح بیشتری نداد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می گوید که کنترل فیلادلفیا بر منطقه مرزی مصر برای جلوگیری از پر کردن زرادخانه های حماس از طریق تونل های قاچاق ضروری است.

علاوه بر این، او اصرار دارد که اسرائیل به یک «مکانیسم» برای جلوگیری از اشغال مجدد شمال نوار غزه توسط شبه نظامیان حماس، که از ماه اکتبر تا حد زیادی منزوی شده است، نیاز دارد.

جنبش حماس فلسطین این خواسته ها را که برای اولین بار در هفته های اخیر اعلام شده بود، رد کرد. در پیش‌نویس‌های قبلی طرح آتش‌بس، هیچ اشاره‌ای به حفظ کنترل اسرائیل بر کریدورها نشده بود.

حماس اعلام کرده است که هرگونه حضور دائمی اسرائیل در غزه یک اشغال نظامی است.

علاوه بر این، مصر که در این چند ماه نقش میانجی اصلی را داشت، به شدت با حضور اسرائیل در آن سوی مرز خود با غزه مخالفت می کند.

کریدور فیلادلفیا

کریدور فیلادلفیا نوار باریکی است که در برخی مناطق حدود 100 متر عرض دارد که به طول 14 کیلومتر در امتداد مرز غزه و مصر امتداد دارد.

این کریدور همچنین شامل گذرگاه رفح است که تا ماه می سال جاری تنها راه ارتباطی نوار غزه با جهان خارج بود و تا آن زمان تحت کنترل اسرائیل نبود.

اسرائیل مدعی است که حماس از شبکه گسترده ای از تونل ها در زیر مرز غزه و مصر برای قاچاق اسلحه استفاده می کند و توانایی های نظامی مورد استفاده در حمله به الاقصی در 7 اکتبر (15 هجری قمری 1402) را برای آن فراهم می کند. جنگ

ارتش اسرائیل مدعی است که از زمان تصرف این کریدور در ماه می سال جاری تاکنون ده ها تونل از این دست را پیدا کرده و منهدم کرده است.

مصر این اتهامات را رد می‌کند و مدعی است که سال‌ها پیش صدها تونل در سمت مرز خود را ویران کرد و یک منطقه حائل نظامی ایجاد کرد که از قاچاق جلوگیری می‌کرد.

کریدور نتزاریم تقریباً 6 کیلومتر طول دارد و از مرز اسرائیل تا ساحل جنوبی شهر غزه امتداد دارد. این کریدور عملا بزرگترین منطقه شهری نوار غزه و قسمت شمالی آن را از قسمت جنوبی آن قطع می کند.

حماس خواستار آن شد که به صدها هزار فلسطینی که از شمال گریخته اند اجازه داده شود به خانه های خود بازگردند. اسرائیل با بازگشت آنها موافقت کرد، اما می گوید باید اطمینان حاصل کند که آنها مسلح نیستند.

نام گذرگاه نتزاریم برگرفته از یک شهرک اسرائیلی است که در این جاده ساحلی قرار داشت. «راهروی نتزاریم» دومین «انگشت» در استراتژی «پنج انگشت» آریل شارون، نخست وزیر سابق اسرائیل بود که هدف آن تقسیم غزه به بخش هایی تحت کنترل امنیتی اسرائیل بود. این طرح تا حدی اجرا شد تا اینکه شارون – که زمانی قهرمان شهرک نشینان بود – در سال 2005 دستور خروج اسرائیل از غزه را صادر کرد.

واشنگتن پست در 17 می (بیش از 3 ماه پیش) با استناد به تصاویر ماهواره ای گزارش داد که اسرائیل سه پایگاه عملیاتی در این گذرگاه ایجاد کرده است که سرنخ هایی از برنامه های آینده اسرائیل ارائه می دهد.

چرا حماس و مصر با کنترل اسرائیل مخالف هستند؟

کنترل اسرائیل بر هر یک از این راهروها مستلزم بستن جاده ها، حصارها، برج های نگهبانی و سایر تاسیسات نظامی است. ایست های بازرسی یکی از آشکارترین مظاهر حکومت نظامی بی پایان اسرائیل بر کرانه باختری و نوار غزه تا زمان عقب نشینی اسرائیل در سال 2005 است.

اسرائیل می گوید این پست های بازرسی برای مقاصد امنیتی ضروری است، اما فلسطینی ها آنها را به عنوان یک نفوذ تحقیرآمیز در زندگی روزمره خود می دانند.

علاوه بر این، بسیاری از فلسطینی ها ایجاد این پست های بازرسی را پیش شرطی برای اشغال نظامی طولانی مدت و بازگشت شهرک های یهودی نشین می دانند، سناریویی که شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو علنا ​​از آن حمایت کرده اند.

حماس خواستار عقب نشینی کامل اسرائیل است و نتانیاهو را به ایجاد شرایط جدید برای خرابکاری در مذاکرات متهم می کند.

مصر همچنین می گوید که عملیات اسرائیل در امتداد مرز این کشور، معاهده صلح تاریخی 1979 بین دو کشور را به خطر می اندازد. مصر از باز کردن مرزهای خود در گذرگاه رفح امتناع کرد تا زمانی که اسرائیل کنترل خود بر غزه را رها کرد و آن را به تشکیلات خودگردان فلسطین بازگرداند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *