سازمان زمین‌شناسی: هشدار طغیان فرونشست در ۶ استان

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: دکتر امیر شمشکی با اشاره به اینکه پدیده خسوف منطقه ای در بسیاری از نقاط جهان و کشور ما رخ داده است، گفت: علت اصلی خسوف برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی است.

شمشکی در خصوص وضعیت فرونشست در ایران نسبت به دنیا و اینکه کدام یک از شهرهای ما ممکن است وضعیت جدی تری داشته باشند، افزود: بررسی فرونشست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به طور جدی از سال 1382 آغاز شد و با تکیه بر تکنیکی به نام تفسیر رادار. ما از تصاویر ماهواره ای استفاده کردیم و توانستیم میزان تغییرات سطح را با سرعت و دقت زیادی اندازه گیری کنیم.

وی تصریح کرد: این فناوری در گذشته وجود نداشت و ما در اندازه گیری فرونشست کل سطح زمین با چالش هایی مواجه بودیم و اکنون با استفاده از این فناوری توانسته ایم تغییرات را بهتر از گذشته رصد کنیم و با کمک متخصصان در در این بخش می توان گفت که اطلاعات قابل قبولی از کل کشور و میزان تغییرات سطح زمین داریم.

قائم مقام مدیرکل دفتر زمین شناسی، مهندسی و محیط زیست سازمان زمین شناسی ادامه داد: در سال های اخیر و طی چندین دوره، ارتفاع زمین توسط این سازمان، سازمان نقشه برداری کشور و چندین سازمان دیگر به طور کامل رصد شده است. اگر بخواهیم خطرناک ترین منطقه را مشخص کنیم باید به گونه ای به مسائل خطر و آسیب پذیری توجه کنیم.

شمشکی با بیان اینکه در بیشتر دشت های ایران که کشاورزی در سطح وسیع و وابسته به منابع آب زیرزمینی انجام می شود، پدیده فرونشست با شدت و شدت متفاوتی در حال پیشرفت است، گفت: در برخی از استان ها مانند استان یزد میزان فرونشست زمین در حال پیشرفت است فرونشست زمین کاهش یافته است و در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان این کاهش همچنان محسوس است و در برخی از استان‌ها مانند استانداری گلستان که بر روی دریا واقع شده است. منابع آبی خوبی دارد، تصور نمی‌کردیم افت اتفاق بیفتد، اما متأسفانه بیشتر مناطق آبرفتی آن درگیر افت هستند.

معاون مدیرکل دفتر زمین شناسی، مهندسی و محیط زیست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در بخش کوچکی از شرق استان مازندران پدیده فرونشست با سرعت کم مشاهده می شود، گفت: برخی دشت ها به عنوان همچنین منطقه سمنان و دامغان عقب‌نشینی کرده‌اند و با گذشت زمان تغییرات زیادی در میزان فرونشست رخ می‌دهد که دلیل آن به ماهیت آبخوان و نوع سفره‌های زیرزمینی بستگی دارد.

شمشکی بیان کرد: ما فکر می‌کردیم این کاهش در استان خوزستان اتفاق نمی‌افتد، اما متأسفانه در زمان کم‌آبی، سدسازی و فشار بر منابع آب زیرزمینی منجر به افت حتی در این استان می‌شود به عنوان آزادسازی سدها، بارندگی و کاهش فشار بر … منابع آب زیرزمینی برای توقف و کنترل فرآیند فرونشست.

به گفته وی، گیلان تنها استانی است که می توان گفت هیچ نرخ فرونشست در آن مشاهده نشده است و این موضوع در استان سیستان و بلوچستان در چند سال گذشته مشاهده نشده است، اما تصاویر و اندازه گیری هایی که اخیرا انجام شده نشان می دهد. که فرونشست زمین نیز با سرعت بالایی در این استان رخ می دهد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *