سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندکان فولاد: سودآوری فولاد مبارکه عجیب نیست/ به زیان‌دهی عادت نکنیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

برای شرکتی مانند فولاد مبارکه که بیش از 10 میلیارد دلار از منابع کشور را در دوره های مختلف صرف توسعه خود کرده است، دستیابی به سود سالانه 2 میلیارد دلاری دور از ذهن یا عجیب نیست. عجیب است که برخی از بخش‌های اقتصادی در همین شرایط اقتصادی فعالیت می‌کنند و به جای سود متحمل ضرر می‌شوند.

بهرام سبحانی رئیس انجمن فولادسازان ایران گفت: این روزها صحبت از سودآوری شرکت فولاد مبارکه به سوژه برخی رسانه ها تبدیل شده است که باید به آن پرداخته شود: ابتدا باید توجه داشت که برای شرکتی که طی در دوره های مختلف، بیش از 10 میلیارد دلار از منابع کشور برای توسعه با هزینه معقول، ایجاد سود سالانه 2 میلیارد دلار دور از ذهن نیست. عجیب است که برخی از بخش‌های اقتصادی در همین شرایط اقتصادی فعالیت می‌کنند و به جای سود متحمل ضرر می‌شوند. باز هم سود حاصل از این سال ها بین میلیون ها سهامدار به ویژه سهامداران عدالت و سایرین تقسیم شد و موجب رونق مستمر بازار سرمایه شد. ثالثاً بخش مهمی از سودآوری این شرکت در راستای توسعه مستمر آن هزینه شد. به همین دلیل است که امروزه کشور تقریباً نیازی به واردات ورق فولادی ندارد.

وی افزود: اگر این محصولات نبود، مشخص بود که سالانه چند میلیارد دلار برای تامین نیاز کشور باید هزینه شود.

سبحانی ادامه داد: سال ها پیش در اوایل انقلاب اسلامی که انگلیسی ها قصد داشتند در محل فعلی کارخانه فولاد مبارکه کارخانه فولاد بسازند و به دلیل مخالفت با انقلاب تصمیم به خروج از ایران گرفتند و وقتی متوجه جدی بودن تصمیم رهبران ایران اسلامی شدند، به تعهد خود عمل نکردند. آنها پیشنهاد کردند که مبلغ چند میلیارد دلاری که قرار است کشور برای ساخت کارخانه فولاد مبارکی هزینه کند در بانک های انگلیس واریز شود و همچنین متعهد شوند که سالانه دو میلیون تن ورق فولادی از محل سود حاصله به ایران بدهند. ! به نظر شما این پیشنهاد قابل اعتماد بود؟

وی افزود: برخی اظهارنظرهایی که دلسوزانه و مضرات درونی برای صنعت به نظر می‌رسد، مانند مداخلات رانت‌خواری و غیره، در حالی که برای برخی افراد خاص راحت‌تر است و برای عموم مردم هیچ سودی ندارد، بسیار شبیه به پیشنهاد انگلیس در آغاز انقلاب

سبحانی بیان کرد: با وجود اینکه همه سیاست های قیمتی مجاری قانونی و دولتی است و شرکت نقش عمده ای در آن ندارد، اما از هر سیاستی که منجر به شفافیت معاملات و جلوگیری از توزیع رانت بین برخی افراد شود، دفاع می کنیم.

وی افزود: متاسفانه مداخلاتی که منجر به تغییر تعادل در برخی از اجزای سیستم می شود و هیچ تاثیری بر نفع مصرف کننده نهایی ندارد باید مورد بازنگری قرار گیرد که خوشبختانه مورد تایید دولت محترم نیز می باشد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *