سخنگوی کمیسیون آموزش: کنکور ۴ ساعته را درست نمی‎دانیم؛ معتقدیم که باید حذف شود / ۵۳ درصد پذیرفته‌شدگان از دهک‌های بالا هستند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کنکور 4 ساعته را معتبر نمی دانیم و معتقدیم کنکور باید تنها با سه درصد در دهک پایین حذف شود، اظهار داشت: در این دوره از زمان برگزاری آزمون 4 ساعته کنکور را معتبر نمی دانیم. با وجود امتحانات پایان ترم، به جای یک آزمون، 120 آزمون در سه گروه آزمایشی می دادیم که استرس را بیشتر می کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیته آموزش و پژوهش شورای اسلامی در برنامه جاری که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: در ابتدا سه سوال اساسی در مورد این تصمیم وجود دارد که شورای عالی نهاد سیاستگذار در حوزه علم و فرهنگ است که چرا یک موضوع ساده به قانون تبدیل شد؟ از سوی دیگر دکتر خسروبانه در دیدار با اعضای کمیته آموزش و پژوهش گفت که آقای لاریجانی در پیامی که به رهبری داشتند از ما خواستند وارد شویم. در حالی که نامه مربوط به آگهی های کنکور بود، در این نامه آمده بود که شورا باید به موضوع ورود کند و در مورد آن اظهار نظر کند. چرا وارد این قضیه شد؟

وی ادامه داد: از طرفی گفته می شود زمانی که مجلس قانون داشته باشد، شورا وارد نمی شود، اما چرا در زمانی که شورا در سال های 86 و 95 قانون داشت، شورا وارد شد؟ قانون مجلس نمایندگان تأثیر مثبت معدل تجمعی را در نظر گرفت.

عظیمی راد افزود: آیا این سوال وجود دارد که اعضای شورا چگونه به این تصمیم رسیده اند؟ ما از نحوه اتخاذ این تصمیم انتقاد می کنیم. آقای سوزانشی گفت: از همه ذینفعان دعوت کردیم و موسسات کنکور حضور داشتند و نظر خود را اعلام کردند. چرا باید موسسات کنکور در این مورد نظر بدهند؟ نقش اساتید و دانشجویان دانشگاه چیست؟

سخنگوی سازمان آموزش و پژوهش شورای اسلامی گفت: زمانی که این مصوبه تصویب شد، در زمان کرونا بود و اعضای شورا در جلسه حضور نداشتند، بنابراین برخی معتقدند این تصمیم راه‌حل نیست. ” تصمیم شورا، بلکه تصمیم دبیرخانه کل، رفع این تردید ضروری است.

همانطور که ابراهیم سوزنجی، یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برنامه گفت: می خواهیم برای روشن شدن این موضوع به خانواده ها و دانش آموزان کمک کنیم. اینکه دغدغه عدالت را دارند قابل تقدیر است اما در دوره جدید وارد مجلس شدند و شاید در چارچوب بحث ها و مذاکرات قبلی نبوده اند.

وی ادامه داد: برخی از اعضای شورای عالی با حکم رهبری منصوب می شوند که تکلیف آنها مشخص شده است.

سوزانچی افزود: در سال ۱۳۹۷ به عنوان قائم مقام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شدم و دو سال کار کردیم. تصمیم را خط به خط نوشتم. در سال 1400 به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد. اما داستان ادامه داشت.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما دوست نداریم و نمی خواهیم موضوع را از اعتبار مقام معظم رهبری و اینکه آیا ایشان پیام داده یا نه، جدا کنیم. اگر به سابقه شرکت شورا در کنکور نگاه کنیم، شورای عالی در زمانی که ستاد انقلاب فرهنگی بود وارد کنکور شده بود و در سال 67 شورا کمیته ای برای برگزاری کنکور تشکیل داد که نظر خود را اعلام کرد. . در آزمایشگاه های چرخه ما چندین مصوبه داریم که این را مشخص می کند. کلاس ها و بسیاری از مسائل مربوط به ارزیابی و پذیرش کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

وی ادامه داد: پس از آن در سال 86 مجلس موضوع کنکور را معرفی می کند. این به قانون کنکور معروف است. اینکه کنکور حذف بشه و 25 درصد سوابق تحصیلی هر ساله تا حذف 100 درصدی کنکور تحت تاثیر قرار میگیره ولی این قانون اجرا نشده. از سال 2006، تنها 4 تا 15 درصد از تاثیر معدل موثر بوده است، اما در نهایت این تاثیر پایدار نبوده است. علاوه بر این، در سال 1992، مجلس نیز قانون سنجش و پذیرش را تصویب کرد و هیئت سنجش و پذیرش را برای تصمیم گیری در مورد تأثیر معدل ایجاد کرد.

سوزنچی افزود: بر اساس این قانون تاثیر میانگین تجمعی باید به 25 درصد برسد تا در نهایت به 85 درصد برسد. شورای نگهبان این قانون را رد کرد. شورای نگهبان در نامه ای به نمایندگان اعلام کرد که این یکی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است. سپس مجلس نمایندگان قانون خود را اصلاح می کند و ماده 4 به این قانون اضافه می شود که مقرر می دارد شورای ارزشیابی و پذیرش مصوبات شورا را اخذ کند. در ادامه یک سال مشخص و یک سال مثبت بود، اما هر سال که هیئت ارزیابی می خواست تصمیم بگیرد سر و صدا می شد. در نهایت شورا تصمیم گرفت قانون مجلس نمایندگان را اجرا نکند، بنابراین این تصمیم را تصویب کرد.

وی بیان کرد: در سال 1400 (عصر کرونا) جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تشکیل شد و تعدادی از اعضا به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند و بقیه اعضا با نقاب و در جلسه حضور داشتند. مسافت، لذا این تصمیم با نظر و رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا مصوبات شورای عالی امنیت ملی به امضای مقام معظم رهبری رسیده و آیا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یکی است، گفت: مقام معظم رهبری این امر بر عهده رئیس جمهور است که این مصوبات را امضا کند.

همچنین عظیمی راد سخنگوی رسمی کمیته آموزش و پژوهش شورای اسلامی گفت: شورا در سال 1394 تاثیر مثبت را تصویب کرد و می توانست ادامه داشته باشد اما شورا در سال 1400 وارد این موضوع شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلی مقام معظم رهبری را در حوزه علم و فناوری بیان کرد، اما در این سیاست ها بر موضوع علاقه مندی دانشجویان به ادامه تحصیل نیز تاکید شد که به نظر می رسد مورد غفلت قرار گرفته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی گفت: در ماده 6 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع همسویی اشاره شده بود. آیا اعضا فکر می کردند که اجماع ممکن نیست؟ ما معتقدیم همسویی امکان پذیر نیست و رعایت نکردن همسویی اساس بی عدالتی است.

عظیمی راد با اشاره به سهم پایه های 10 تا 12 در کنکور گفت: این امر باعث افزایش استرس در کودکان شده است در حالی که یکی از اهداف تصمیم گیری کاهش استرس است آزمون ورودی 4 ساعته ما معتقدیم که آزمون ورودی باید حذف شود. بر اساس آمار مرکز پژوهش های شورا، ۵۳ درصد پذیرفته شدگان کنکور شورا از دهک بالا و تنها ۳ درصد از دهک پایین هستند. با وجود امتحانات پایان ترم، به جای یک امتحان، 120 آزمون را در سه بلوک امتحانی می دهیم که بر استرس می افزاید.

سخنگوی سازمان آموزش و پژوهش شورای اسلامی گفت: با این تصمیم مافیا را مهار نکردیم، اگر مؤسسه ای برای امتحان داشتیم، اکنون به دنبال مؤسسه برای امتحانات نهایی هستیم. کتاب ها و مؤسساتی برای سه سال آموزش وجود دارد. از طرفی تأثیر مثبت به این معناست که اگر به فکر معلم و مدرسه باشد، تأثیر آن را در کنکور ببیند. فردی که نمره خوبی ندارد تاثیری ندارد. اکنون آنها بر عقلانیت تأکید می کنند، در حالی که نتیجه اصلی شده است.

قانون مجلس نمایندگان از سال 2005 به دلیل حاشیه نشینی اجرا نشده است

سوزانچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سابقه تاثیر قطعی اشاره کرد و گفت: تاثیر قطعی برنامه اقدام جهانی از سال 85 آغاز شد که تاثیر مثبت آن در سال 93 و 94 پس از تصویب 25 درصد بود. پارلمان اثر نهایی 25 درصد بود. اما در سال 1394 قانون جدیدی صادر شد و در سال 1394 تأثیر مثبتی داشت و مقرر شد تأثیر میانگین تجمعی در سال های آینده بررسی شود. در سال 2018، هیئت ارزیابی و پذیرش گفت که تأثیر واضح است، دوباره شلوغ بود و تأثیر مثبت بود. قانون مجلس از سال 1384 به دلیل حاشیه سازی اجرا نمی شود، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید چرا این مصوبه اجرا نمی شود. ما محکم ایستادیم و اجرا شد.

وی ادامه داد: زمانی که دولت تغییر کرد این تصمیم را داشتیم و در زمان صدور تصمیم اولیه شهید رئیسی رئیس قوه قضائیه بود و عده ای در جلسات حضور داشتند و به شهید رئیسی گفتند (به اشتباه) شما را فریب داده اند. اما با رئیس جمهور جلسات مستمر داشتیم تا اینکه ایشان قانع شدند و بعد از اینکه وزیرش تصمیم را اجرا کرد. اکنون دولت تغییر کرده است و برخی همچنان به دنبال تغییر هستند، به توضیح ادامه می دهیم.

سوزانچی گفت: “تصمیم اولیه ای که نوشتیم شامل تاثیر نهایی برای کلاس های 11 و 12 بود.” به دلیل سهمیه های مصوب مجلس جلسات متعددی با رئیس سازمان سنجش داشتیم. وقتی متن اولیه را به شورای عالی تقدیم کردیم، فقط پایه دوازدهم تصویب شد. پس از روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، سه پایگاه پیشنهادی ارائه کردند و اتفاقاً به تصویب رسید.

وی افزود: قبل از این مصوبه تقلب در امتحانات رخ می داد، سوالات لو می رفت و برخی مدارس غیرانتفاعی سوالات را خریداری و به دانش آموزان ارائه می کردند. نمرات زیادی گرفتیم که تاثیر مثبتی در کنکور داشت. ما در سال 1397 مطالعه ای انجام دادیم که 85 درصد از 20 نفر برتر کنکور قبول شدند چون معدل 25 مثبت داشتند. طبق توافق ما 56 درصد از دهک های بالا هستند. نرخ قبولی در دانشگاه شریف نشان می دهد که از 85 درصد دهک برتر اقتصادی به 60 درصد دهک برتر اقتصادی کاهش یافته است.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این تصمیم مربوط به مناطق محروم است و عدالت بیشتر سنجیده شده است. سوالات امتحانی در 4 ساعت با ترکیب سه سطح آموزشی مطرح شد و سوالات را پیچیده کرد. اکنون سؤال این است: آیا کنکور سخت‌تر است یا سؤال کتاب درسی است که دانش‌آموز وقت کافی برای خواندن آن دارد؟

دکتر عظیمی راد سخنگوی آموزش و پژوهش شورای اسلامی گفت: در کنکور یک دهم رشد داریم اما باید بدانیم که 3000 نمره مبنای عدالت نیست. بیشتر آنها بچه های مدارس سمباد و دولتی هستند. اختلاف معدل در مدارس سمباد بین 15 تا 17، در مدارس نمونه دولتی بین 12 تا 16 و در مدارس دولتی بین 7 تا 12 است. بنابراین بی عدالتی در مدارس دولتی وجود دارد.

وی با انتقاد از امتحانات نهایی گفت: زیرساخت های لازم برای چاپ سوالات وجود ندارد. شما می گویید تقلب اتفاق نمی افتد مگر اینکه در مدارس دوربینی برای نظارت وجود داشته باشد. یکی از اهداف اصلی سرپرست اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود. تفاوت زیادی وجود دارد، هیچ دغدغه ای برای عدالت وجود ندارد. کیفیت آموزش خیلی مهم است، اما کیفیت تربیت قربانی شد، باید به آموزش چند وجهی توجه می شد، اما این اتفاق نیفتاد. پیشنهاد ما لغو این مصوبه و دادن اثر مثبت است. اگر می خواهید پیشرفت کنید باید به مناطق محروم توجه کنید.

سوزنچی عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: انتظار داریم سوابق و قوانین را بیشتر مطالعه کنید. اگر قانون اساسی را قبول دارید که حتماً همینطور است، شورای نگهبان گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی ملاک تصمیم گیری است. آن را به نامه رهبری ارجاع ندهید. اتفاقاً می خواستیم از رهبری بپرسیم که آیا کار پیش نمی رود؟ در ابتدای تایید آقای دکتر خسروبانه حضور نداشتند. رضایت نامه را نوشتم، دکتر العاملی منشی بود و یک بار هم پول این نامه را ندادیم. اصلا نیازی به پیام نبود. بدون سخنرانی به کارمان ادامه دادیم.

وی ادامه داد: در پذیرش هم عدالت داریم چون منطقه محروم با منطقه آن مقایسه می شود. این را نمی توان با تهران مقایسه کرد. در آینده سهمیه های کنکور اصلاح می شود و پیشنهاد این است که به اعداد اعشاری یا فرمانداری تقسیم شود و بررسی شود.

سوزانچی افزود: درست می گویید که ما با موسسات کنکور جلسه داشتیم و با اتاق فکر، اساتید و صاحب نظران جلسه داشتیم. می دانید چرا استعدادهای برتر سمبادی در کنکور بهتر قبول می شوند، زیرا با همان آزمونی که برای ورود به این مدارس وارد دانشگاه شدند، وارد دانشگاه شدند. اکنون شرایط به افراد سخت کوش اجازه می دهد تا وارد دانشگاه ها و رشته های بهتری شوند.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عدالت در سهام که اتفاقاً در مجلس تصویب شد، باید به این موضوع رسیدگی کنید. موضوع سهمیه تحت تاثیر رعایت ماده 90 قانون پنجم توسعه قرار گرفت که مقرر شده بود 5 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت جذب به افراد خاصی اختصاص داده شود که اگر سهمیه 25 درصد برای خانواده های خانواده ها باشد. شهدا و ایثارگران تکمیل نشدند، 5 درصد از این سهمیه برای تکمیل آن استفاده می شود و 25 درصد باقیمانده را دانشجویان عادی تشکیل می دهند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *