سلاح ورزی، عضو اتاق بازرگانی: افت تراز تجاری در دولت سیزدهم از سال ۹۰ بی‌سابقه بود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

النا: به گفته یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران، آمارهای رسمی گمرک حاکی از کاهش چشمگیر تراز تجاری کشور در سال گذشته علاوه بر ارزش سهام شرکت های صادرات محور در پایتخت است. بازار، نشان می دهد که تجارت غیرنفتی در ایران روزهای خوبی را در دولت قبل ندیده است.

حسین سلاح ورزی، نماینده اتاق بازرگانی ایران در ارزیابی خود از تجارت خارجی ایران در دولت قبل توضیح داد: آنچه درباره تجارت خارجی ایران در سال 1402 مسلم و روشن است این است که طبق آمار رسمی منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، تراز تجاری کشور در سال جاری شاهد کاهش بیش از 16 میلیارد دلاری واردات در سال جاری بود.

وی افزود: در آغاز سال 1402 هجری قمری ادامه جنگ اوکراین و روسیه و افزایش تورم در آمریکا شرایطی را ایجاد کرد که آمریکا فشار بر ایران را برای فروش نفت کاهش داد و در عین حال. افزایش قیمت نفت بدون توجه به اینکه درآمد حاصل از فروش نفت به کشور منتقل می شود یا خیر باعث افزایش درآمد ایران از فروش نفت شد، اما به هر حال آمارها حکایت از افزایش نفت کشور دارد. صادرات سال گذشته

سله ورزی گفت: اما نرخ منفی تراز تجاری کشور در سال 1402 هجری شمسی از سال 1390 تا امسال مشاهده نشده است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آنچه بیش از هر چیز در سال 1402 منجر به منفی شدن تراز تجاری کشور شد، سیاست های ارزی و بازرگانی دولت به ویژه انعقاد انعقاد ارز و تعهد صادرکنندگان به تامین ارزهای خارجی خود بود. نیاز دارد. تعهدات مبادله ای در سیستم فیض. این الزامات، صادرات را برای قشر وسیعی از بازرگانان غیر قابل توجیه و کاهش صادرات آنها، بی ثباتی قوانین بازرگانی و اتخاذ تصمیمات ناگهانی و یک شبه به بهانه تنظیم بازار داخلی نیز دلیل آن بود. این امر گاهی منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی می شود.

وی بیان کرد: علاوه بر سال 1402، در سه ماهه اول سال 1403 شرایط برای بازرگانان چندان مساعد نبود و اکنون قطعی برق گسترده در تابستان می تواند منجر به کاهش عرضه انواع کالا و کاهش بیشتر صادرات شود. . بنابراین تجارت غیرنفتی ایران از سال گذشته تاکنون روزهای خوبی را به خود ندیده است.

یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه به چالش های خارجی تجارت ایران پرداخت و توضیح داد: این مشکلات گریبان صادرکنندگان را در شرایطی گرفته است که تحریم ها، مشکلات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی و چالش های بانکی. معاملات همچنان با تجار ایرانی مواجه است.

وی افزود: در سال 1402 هجری قمری فرصت هایی برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران به وجود آمد. از جمله این فرصت ها افزایش قیمت ارز در کشور بود و این اتفاق می تواند صادرات را برای تجار ایرانی توجیه کند و وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین می تواند حضور برخی کالاهای ایرانی در بازار روسیه را تقویت کند. اما سیاست های تجاری و ارزی کشور حداکثر امکان بهره برداری را فراهم می کند و تجار بخش خصوصی از این فرصت ها استفاده کردند.

صلاحفرازی همچنین گفت: موضوع دیگری که در سال گذشته در تجارت خارجی ایران مشکل ساز شد، اتفاقاتی است که در عراق رخ داد. در حالی که عراقی ها به دنبال شناسایی پول ملی خود بودند، آمریکا تحریم ها را افزایش داد و ارزش دلار در عراق کاهش یافت و نرخ مبادله در بورس های عراق و بازار آزاد بین 15 تا 20 درصد بالاتر از نرخ رسمی ارز شد. سال این اتفاق باعث شد خریدار عراقی 20 درصد هزینه اضافی را در معامله با بازرگان ایرانی متحمل شود که باعث کاهش رقابت پذیری کالاهای ایرانی در بازار عراق می شود.

وی در پایان به تاثیر کاهش صادرات ایران بر بازار سرمایه پرداخت و گفت: پیامدهای کاهش صادرات غیرنفتی علاوه بر آمار گمرک از ابتدای سال گذشته در بازار سرمایه نیز ظاهر می شود قیمت در کشور شاهد جهش قابل توجهی بوده است و با توجه به افزایش سود ارزی شرکت ها، نماد صادراتی این شرکت ها باید در بورس تجمیع می شد و ارزش آنها افزایش می یافت زیرا درآمد و سود آنها افزایش یافت. این ممکن است به بهبود شاخص بورس نیز منجر شود. روز خوشی نیست.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *