سندیکای برق: سال ۱۴۱۴ میزان ناترازی برق به ۳۷ درصد معادل یک سوم تقاضای برق می رسد؛ این میزان ناترازی بسیار خطرناک است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

مهر: عدم توازن قدرت دلایل زیادی دارد که فرسایش شبکه تولید و توزیع را می توان یکی از مهم ترین دلایل آن دانست.

در بازه زمانی 24 خرداد تا 15 شهریور به دلیل عدم تعادل 17 هزار مگاواتی، محدودیت هایی برای برق برای تامین برق پایدار اعمال شد و با دمای بالای هفته های اخیر، مصرف برق از مرز 80 هزار مگاوات گذشت. البته حسنعلی تقی زاده لندی، رئیس هیأت مدیره سندیکای برق معتقد است در سال 1414 میزان کمبود برق به 37 درصد می رسد و این میزان کمبود برق یک سوم تقاضای برق را شامل می شود. این سطح از نارضایتی به شدت خطرناک است.

بنابراین، خوردگی خطوط شبکه توزیع و تولید برق را می توان یکی از عوامل عدم تعادل برق دانست، زیرا منجر به افزایش حوادث برقی و در نتیجه کاهش راندمان می شود. به عنوان مثال، نیروگاهی که بیش از 40 سال قدمت دارد در زمان اوج مصرف برای تعمیرات اضطراری خارج می شود و در نتیجه کاهش تولید و فشار به شبکه برق کشور کاهش می یابد.

همچنین بر اساس آمارهای موجود، حدود 20 درصد ظرفیت پست های شبکه فرسوده و بیش از 30 سال عمر می کند. 15.3 درصد از آنها بیش از 35 سال عمر دارند و با افزایش مصرف برق، این پست های فرسوده در معرض حوادث ناگهانی قرار گرفته و تولید را متوقف می کنند.

از سوی دیگر خطوط انتقال برق که نیروی تولیدی نیروگاه را به مناطق شهری و صنعتی منتقل می کنند با دو مشکل جدی عمر طولانی و ظرفیت ناکافی خطوط مواجه هستند.

بر اساس آمار منتشر شده، ۲۹ درصد خطوط انتقال برق بیش از ۲۰ سال عمر دارند و ۲۱.۴ درصد آن‌ها بیش از ۳۵ سال عمر دارند و این بدان معناست که خطوط انتقال برق نیاز به نوسازی و بازسازی دارند که تنها محقق می‌شود. توسط بخش دولتی چون نیازمند سرمایه گذاری های کلان است، اما متاسفانه چندین سال است که بخش خصوصی هیچ رقابتی برای سرمایه گذاری در این بخش از خود نشان نداده است.

لزوم توجه به انرژی های تجدیدپذیر

همانطور که حسنعلی تقی زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای برق می گوید: با توجه به اینکه از 31 هزار مگاوات، 11 هزار مگاوات مربوط به نیروگاه های تجدیدپذیر است و با توجه به راندمان پایین نیروگاه های تجدیدپذیر، مجموع آن به 22 می رسد. هزار مگاوات آنها هم اکنون ساخته می شوند، در حالی که تا پایان برنامه هفتم باید حداقل 35 هزار مگاوات نیروگاه ساخته شود. اگر این ایستگاه ساخته شود، عدم تعادل انرژی در 17 هزار مگاوات باقی می ماند. مگر اینکه در زمان ساخت نیروگاه نیروگاه هایی با ظرفیت حداقل 15000 مگاوات ساخته شود.

به گفته وی، برای ساخت نیروگاهی با ظرفیت 35 هزار مگاوات و اجرای برنامه هفتم توسعه و البته رفع بی تعادلی برق نیاز به سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری ظرف مدت 5 سال داریم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق می گوید: قطعی برق در سال گذشته منجر به تلفات 100 همات شد و این تلفات امسال به 150 همات می رسد که معادل هزینه ساخت یک نیروگاه با ظرفیت است. 5000 مگاوات

بر اساس این گزارش پیشنهادهایی با امکان اجرای کوتاه مدت و محدود به زمان باقی مانده در دوره پیک مصرف ارائه شد که شامل افزایش مشارکت مشترکان خرده فروشی به ویژه خانواده ها و افزایش اختیارات مدیریتی فرمانداری ها می باشد. مصرف و تغییر ساعت کاری که هر کدام تبعات خود را دارد و به نظر می رسد دولت باید زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این بخش فراهم کند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *