سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور؛ فقط ۷ درصد / فقط ۲ نفر از ۳۰ نفر رتبه برتر کنکور در مدارس دولتی درس خوانده‌اند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

دانشمندان: “بهترین کنکور” ارائه شد. این خبر با دو هفته تاخیر البته در زمانی غیرمعمول از نظر رسانه ای اعلام شد تا بالاخره آزمون پایانی نامتعارف داشته باشد. به گفته عبدالرسول پور عباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری دیروز، داوطلبان باید از 23 شهریورماه نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. به گفته این مقام مسئول در انتخابات ریاست جمهوری، علت تاخیر در برگزاری آزمون نوبت دوم و اعلام نتایج به شرح زیر است: اما مدل اطلاع رسانی در این زمینه یکی از نکات جالب این چرخه آزمون سراسری است.

با وجود اینکه دو سال از برگزاری مرحله‌ای کنکور می‌گذرد، اگرچه روش جدید ارزشیابی و پذیرش و به اصطلاح کنکور دو مرحله‌ای از دی ماه ۱۴۰۱ هجری قمری اعمال شده است، اما این مبحث نتوانسته به تب برگردد. از کنکور و به نظر می رسد داوطلبان از شرکت در رشته های بدون آزمون بیشتر ترجیح می دهند، به طوری که تعداد داوطلبان در دو دوره کنکور سراسری 1403 با کاهش 15 درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است. این اتفاق به دلایل مختلفی از جمله اضافه شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان، عدم امکان حضور همزمان در دو گروه زبان در کنار سایر گروه های آزمایشی و البته روند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی رخ داد. اما بررسی دو مرحله کنکور امسال نیز نشان می دهد که تعداد داوطلبان مرحله اول تا مرحله دوم 15 درصد کاهش یافته است. یعنی برخی از داوطلبانی که در مرحله اول شرکت کردند دیگر تمایلی به تست زدن در مرحله دوم نشان ندادند که نشان می دهد آزمون دو مرحله ای آنطور که انتظار می رفت موفق نبوده است.

27.5 درصد دانش آموزان تهرانی جزو برترین های آزمون امسال هستند

توزیع نابرابر امکانات آموزشی و دسترسی بیشتر به امکانات این حوزه برای خانواده های ساکن استان تهران موضوعی تکراری و البته لاینحل است که بحث عدالت آموزشی را به یکی از موضوعات حاشیه ای کشور تبدیل کرده است. اتفاقی که هر بار اسامی برندگان آزمون های بالاتر را به نمایش می گذارد تا نشان دهد که یک محل سکونت می تواند سهم نسبتاً قابل توجهی در موفقیت تحصیلی و حرفه ای افراد داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که دانش آموزان سایر استان ها نمی توانند سهمی در لیست 40 دانش آموز برتر 5 گروه آزمایشی داشته باشند، بلکه نگاه واقع بینانه به این مقوله و استانداردهای آمار کنکور امسال نیز نشان داد که زندگی در پایتخت یکی از رمزهای موفقیت در این رشته محسوب می شود و از بین 40 داوطلب برتر این دوره، 11 نفر معادل 27.5 درصد در مدارس تحصیل کردند. استان تهران. پس از آن خراسان رضوی به همراه 6 داوطلب در آزمون امسال سهمیه 15 درصدی را کسب کردند. استان های تبریز و اصفهان نیز 7.5 درصد بالاترین رتبه ها را به خود اختصاص دادند. در این بین قزوین، کرمانشاه، رشت، رفزگان و… هر کدام تنها یک سهم از بهترین ها داشتند.

32 درصد از پست های ارشد در اختیار نامزدهای زن است

اگر بخواهیم از منظر جنسیت به نفرات برتر کنکور امسال نگاه کنیم، شایان ذکر است که سهم داوطلبان زن در مجموع 32.5 درصد بوده و 67.5 درصد دیگر در اختیار دانش آموزان پسر بوده است. جالب اینجاست که حتی یک داوطلب زن در بین بهترین های گروه آزمایشی ریاضی وجود نداشت! تمام ده رتبه اول این گروه را پسران اشغال کردند. این وضعیت در علوم تجربی تعریف کمی دارد; زیرا درصد داوطلبان زن در این گروه تنها 10 درصد بوده است. با این حال، وضعیت در علوم انسانی به طور چشمگیری تغییر کرده است و 30 درصد از بهترین ها دختر هستند. آنچه در گروه هنر اتفاق افتاد صد در صد محقق شد و در گروه زبان 80 درصد جمعیت در دست دختران بود.

73 درصد در 3 گروه اصلی در آزمون سمبادی قرار گرفتند

بررسی نوع مدارس در سه گروه آزمایشی اصلی کنکور امسال نیز نشان می دهد دانش آموزانی که در مدارس سمباد و تیزهوشان تحصیل کرده اند حرف اول را می زنند که 73 درصد از بهترین های این سه گروه سامباد هستند. جالب اینجاست که حتی یک نفر از مدارس غیر سمبادی در گروه علوم تجربی وجود ندارد! در حالی که درصد این مدارس در گروه ریاضی و انسانی به 60 درصد رسید. به طور طبیعی سهم دانش آموزان سمبادی در کنکور سال گذشته با احتساب جمعیت گروه های زبان و هنر 60 درصد بوده است، رقمی که نشان می دهد در هر صورت دانش آموزان این نوع دبیرستان جزو بهترین ها هستند. ، و این نشان می دهد که مدرسه ای که آنها در آن تحصیل می کنند می تواند به طور قابل توجهی شانس پذیرش یا رد را در بین داوطلبان تغییر دهد. در تمام این سال ها صحبت از کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی و سهم اندک آنها در بین بهترین ها در کنکور همواره مورد انتقاد بوده است و نگاهی به سهم 7 درصدی در بین 30 مدرسه برتر امسال نشان می دهد که این مدارس دارای من واقعاً نتوانسته ام این کار را انجام دهم و انتظار می رود که او سهم قابل توجهی در کنکور داشته باشد. در مدارس نیمه دولتی نیز در مجموع 3 گروه آزمایشی در رشته های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی تنها دانش آموزان 2 مدرسه نیمه دولتی توانستند جزو بهترین ها باشند. سهم کمی نشان می دهد که حتی ثبت نام در مدارس نیمه دولتی فرصت بیشتری نسبت به مدارس دولتی برای دانش آموزان فراهم نمی کند. اتفاقی که می طلبد مسئولان آموزشی یک بار برای همیشه به این موضوع فکر کنند. چرا که البته بخش زیادی از دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل می کنند و از طرفی این مدارس از نظر بار آموزشی در مقطع متوسطه سهم زیادی در استان های محروم دارند اما سهم این مدارس کمتر است. بیش از 10 درصد در نتایج امتحانات بالاتر، در واقع فرصتی برای قرار گرفتن در بین بهترین ها بسیار کم است.

مدارس غیرانتفاعی؛ این هنوز یک راه جایگزین برای رسیدن به بالاترین رتبه است

مشکل غیرقابل انکار این است که بعد از سمبادی این دانشجویان غیرانتفاعی هستند که می توانند سهم بیشتری از نتایج امتحانات بالاتر را کسب کنند. اتفاقی که بار دیگر یادآوری می کند که برای کسب رتبه برتر کنکور که مجوز تحصیل در بهترین رشته ها و دانشگاه های کشور می شود، نمی توان تشویق به تحصیل به صورت عمومی و نیمه تمام کرد. مدارس دولتی، و در عمل، شانس عبور از این مدارس بسیار کم است، شاید حتی غیرممکن. موضوع مهم دیگری که شاید قابل توجه باشد این است که از بین 30 داوطلب برتر در سه گروه آزمایشی ذکر شده، 10 نفر از آنها اهل تهران بودند که 60 درصد آنها از سمبادی و 40 درصد دیگر مؤسسات غیرانتفاعی بودند. این بدان معناست که حتی هر دانش آموزی که از مدارس دولتی استان تهران انتخاب شده باشد، نتوانسته به بهترین این سه گروه برسد. این امر قطعاً نیاز به آسیب شناسی کیفیت این مدارس را در استان افزایش می دهد. زیرا مطمئناً وقتی یک نامزد نمی تواند در بین بهترین مدارس دولتی پایتخت کشور رتبه بندی شود، به این معنی است که مسیر برای نامزدهای سایر مناطق دشوارتر خواهد بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *