سیگنال مهم برای بازار برنج/ تصمیم قطعی در مورد واردات اعلام شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

مهر: سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج در وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به پیش بینی برداشت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج، در ۵ ماهه امسال ۴۹۱ هزار تن از این محصول وارد کشور می شود. سال امسال و باقی مانده انبارهای کارخانه های برنج کوبی و کشاورزان از سال گذشته نیازی به واردات نداریم.

وی تصریح کرد: انبارهای شالیکوبی ها و کشاورزان امسال مملو از برنج است و کشاورزان نگران فروش این محصول هستند.

وی ادامه داد: میزان باقی مانده برنج حمل شده در انبارهای کشاورزان از سال 1402 تا 1403 کمتر از 100 هزار تن نیست.

سهرابی نیاز سالانه کشور به برنج را با احتساب جمعیت 86 میلیون نفری و میانگین مصرف سرانه 35 کیلوگرمی در سال را حدود 3 میلیون تن عنوان کرد و گفت: اما به دلایلی از جمله شیوع کرونا و تغییرات اقلیمی، روزانه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سرانه مصرف رژیم غذایی 27 کیلوگرم است.

مدیر طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر سرانه مصرف برنج بر اساس گزارش مرکز آمار باشد، تولید و عرضه 3 میلیون تن برنج نیاز 111 میلیون نفر را تامین می کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که نیازی به واردات برنج به کشور نیست. وی گفت: بارندگی خوب بهاره و اقداماتی مانند توزیع به موقع کودها، استفاده از بذر اصلاح شده، توسعه کشاورزی مکانیزه، استفاده از روتون و کاشت مجدد در شالیزارها، اجرای طرح دیم و آبیاری دوره ای هر ساله به افزایش تولید و بهره وری کمک می کند. مساحت واحد انجام شده است

سهرابی از سوی دیگر گفت: هدف برنامه هفتم توسعه دستیابی به خودکفایی 90 درصدی برنج است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *