طالبان پس از اطمینان از عدم حضور زنان در نشست دوحه شرکت کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

هیئتی به نمایندگی از دولت طالبان در یک نشست دو روزه تحت حمایت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در قطر شرکت کرد که سازمان دهندگان با حذف زنان موافقت کردند.

این نشست که از روز یکشنبه 10 جولای آغاز شد، سومین نشست تحت حمایت سازمان ملل متحد درباره بحران افغانستان در دوحه پایتخت قطر است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان که ریاست هیئت افغانستان در نشست کنونی را بر عهده دارد، در شبکه اجتماعی ایکس، سابقاً توییتر، نوشت که هیئت طالبان در حاشیه این نشست با نمایندگان چندین کشور از جمله روسیه، هند و ازبکستان دیدار کرد. این ملاقات.

در آستانه این نشست گزارش هایی مبنی بر عدم حضور زنان افغان در نشست دوحه منتشر شد.

از سوی دیگر، هیچ کشوری طالبان را به عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است و سازمان ملل متحد گفته است که تا زمانی که ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان ادامه داشته باشد، تقریبا غیر ممکن است که آنها به رسمیت شناخته شوند.

اما هدر بار، معاون بخش زنان در دیده بان حقوق بشر، روز پنجشنبه 31 ژوئن به رادیو آزادی، شعبه افغانستان رادیو اروپای آزاد، گفت که بر اساس گزارش این سازمان، سازمان ملل متحد ورود زنان افغان را به دوحه ممنوع کرده است. . مصاحبه.

رزا اوتونبایوا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در پاسخ به این انتقادات از غیبت زنان افغان در این نشست دفاع کرد و تاکید کرد که مطالبات مربوط به حقوق زنان قطعا مطرح خواهد شد.

از سوی دیگر، خانم هادر در صفحه دهم قبلی در توییتر نوشت: «در دستور کار نشست دوحه بحثی درباره زنان وجود ندارد و از هیچ زنی برای شرکت در این نشست دعوت نشده است».

اوتونبایوا، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پیشین قرقیزستان پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که «هیچ‌کس» شرایطی را به سازمان ملل در مورد سومین نشست دوحه دیکته نمی‌کند.

از طالبان برای شرکت در نشست اول دعوت نشد و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که آنها شرایط غیرقابل قبولی را برای شرکت در دومین نشست در ماه فوریه تعیین کردند.

کنار گذاشتن اعضای جامعه مدنی افغانستان از مذاکرات و نیز به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکم مشروع کشور از خواسته های طالبان بود.

دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در ماه می از افغانستان بازدید کرد و از امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان برای شرکت در نشست بعدی دعوت کرد. طالبان پذیرفتند و گفتند که هیأتی می فرستند.

سخنگوی ارشد حکومت طالبان روز شنبه به خبرنگاران در کابل گفت که هیأت طالبان “برای تفاهم و حل مسائل” به دوحه می رود.

ذبیح الله مجاهد همچنان گفت که در این نشست موضوعاتی مانند محدودیت های بین المللی بر سیستم مالی و بانکی افغانستان، چالش های رشد سکتور خصوصی و اقدامات دولت در برابر قاچاق مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این دیدار هیئت افغانستان با نمایندگان سایر کشورها نیز دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری افغان باختر به نقل از ذبیح الله مجاهد گزارش داد که نماینده عربستان سعودی خواستار بازگشایی هر چه سریعتر سفارت عربستان در کابل شده است.

طالبان در سال 2021 با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو پس از دو دهه جنگ قدرت را در افغانستان به دست گرفتند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *