طرح مجلس درمورد اتباع خارجی: ظرف سه ماه، کل جمعیت اتباع بیگانه در هر شهر، روستا، شهرستان و استان نباید بیشتر از سه درصد کل جمعیت ساکن و شاغل در آنجا باشد / تعداد جمعیت اتباع بیگانه مقیم در کشور باید سالانه ده درصد کاهش یابد / میانگین استفاده سالانه اتباع بیگانه از یارانه‌های پنهان در زمان تمدید پروانه اقامت شان باید از آنها اخذ شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

در طرح الحاق 5 تبصره به ماده 16 قانون ورود و اقامت اتباع خارجی به ایران مواردی از قبیل برخورد قانونی با کلیه اتباع غیرمجاز مقیم ایران و طرد آنها به کشور پیش بینی شده است.

به گزارش «انتخاب»، طرح الحاق 5 تبصره به ماده 16 قانون ورود و اقامت اتباع خارجی در ایران در جلسه علنی روز 30 مردادماه ابلاغ و برای بررسی به کمیته مربوطه ارجاع شد.

به گزارش ایسنا، علاوه بر این، چندی پیش نیز طرح ایجاد سازمان اقامتی کشوری اعلام شد; کلیات این طرح در مجلس یازدهم به تصویب رسید اما فرصت بررسی جزییات آن فراهم نشد، به همین دلیل مجدداً در مجلس دوازدهم ابلاغ و با دستور کمیسیون شوراها و امور داخله قرار گرفت.

طرح الحاق 5 تبصره به ماده 16 قانون ورود و اقامت اتباع خارجی در ایران نیز پس از بررسی و تصویب در کمیته مربوطه به صحن علنی ارجاع می شود، لذا این طرح پس از تصویب و تصویب اجرایی خواهد شد. شورای نگهبان

متن این طرح به شرح زیر است.

ماده (16) قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه به ایران مصوب 19/2/1310 تنها ماده – پنج تبصره به شرح زیر الحاق می‌شود:

تبصره 1 – وزارت کشور موظف است به منظور تنظیم مقررات اتباع خارجی مقیم ایران اقدامات زیر را انجام دهد:

الف- ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، با کلیه اتباع غیرقانونی مقیم ایران اقدامات قانونی و به کشورهای خود اخراج نمایید.

ب – ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، بررسی منطقه ای و توزیع جمعیت اتباع در شهرها و روستاها باید به نحوی انجام شود که تعداد کل ساکنان اتباع خارجی (خود شهروند، همسر و فرزندان او) در هر شهر، در هر روستا، در هر شهر و در هر فرمانداری ساکن و کار می کنند، بیش از سه درصد از کل جمعیت ساکن و شاغل در آن شهر، روستا، شهرستان و فرمانداری نباشد.

ج- از زمان لازم الاجرا شدن این قانون برای اتباع خارجی باید اجازه اقامت صادر شود تا سالانه ده درصد از تعداد اتباع خارجی مقیم کشور کاسته شود.

ت- ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، میانگین استفاده سالانه یارانه های پنهان اتباع خارجی از قبیل یارانه انرژی، آموزش مالی و اقتصادی و خدمات عمومی پس از تصویب هیأت وزیران محاسبه می شود. هنگام تمدید مجوز اقامت خود باید در ابتدای سال آن را دریافت کنند. دستگاه های اجرایی مانند وزارتخانه ها و دستگاه های وابسته به آنها و شهرداری ها نیز باید کل هزینه خدمات ارائه شده به اتباع خارجی را تقبل کنند. در خصوص خدمات ارائه شده در شهرها، بهای تمام شده خدمات ارائه شده به اتباع خارجی در ابتدای هر سال توسط کمیته برنامه ریزی شهر تعیین و توسط نهادهای ذیربط اخذ می شود.

تبصره 2 – مشاوران املاک باید هنگام تنظیم قراردادی که یکی از طرفین آن تبعه خارجی باشد، در صورت عدم احراز یا ثبت قرارداد منعقده در سامانه معاملات املاک کشور، متخلف را تأیید می کنند. جزای نقدی درجه پنج

تبصره 3 – هر کس عالماً و آگاهانه اتباع خارجی را که به طور غیرقانونی وارد کشور شده یا به طور غیرقانونی در آنجا سکونت داشته اند به کار گیرد علاوه بر مجازات مقرر در ماده (181) قانون کار مصوب 29/8/1369 با اصلاحات و الحاقات و پسوند بند. . ج) ماده (11) قانون تنظیم مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 هر تبعه خارجی به جزای نقدی تا درجه پنج محکوم می‌شود.

تبصره 4 – هر کس علم و اطلاعات داشته باشد، اتباع خارجی را که دارای مدارک اقامتی تایید شده در مشاغلی است که به تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرسیده است، علاوه بر مجازات های موضوع ماده (181) قانون کار، استخدام می کند. در تاریخ 29/8/1369 با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند (ج) از ماده (11) قانون تنظیم مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 اتباع خارجی به حداکثر شش درجه جزای نقدی محکوم خواهند شد.

تبصره 5 – وزارتخانه‌های تعاون، کار، رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌های ذیربط موظفند بر اجرای تبصره‌های (3) و (4) این ماده و کسانی که از اجرای آن ناراضی هستند نظارت داشته باشند. این تفاهم نامه به مجازات مقرر در ماده (576) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (مجازات و مجازات های بازدارنده) مصوب 2/3/1375 محکوم می شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *