ظریف: با شکستن سد FATF و [تحریم] می‌توانیم موفق باشیم / آنهایی که از مذاکره می‌ترسند خودشان را باور ندارد / دولت پزشکیان، دولت صلح و فرصت محور است نه دولت تهدید محور / تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید؛ تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

مهر: محمدجواد ظریف در نشست «تحلیل سخنرانی دولت چهاردهم» با بیان اینکه ایران همواره با تهدید مواجه بوده است، گفت: ما نباید تهدیداتی را که با آن روبرو هستیم فراموش کنیم، بلکه آنها را به فرصت تبدیل کنیم.

محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم عصر – (یکشنبه) در جلسه «بررسی سخنان دولت چهاردهم» که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: به احترام سخنانم ایستاده است. برای همه عزیزانی که ایستادند با عرض سلام و ادب و احترام خدمت تمامی عزیزان و سپاس فراوان از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید تا – دقایقی در خدمت شما باشم. من از بحث های خوبی که در بین همکارانم صورت گرفت، بسیار بهره بردم.

گفت: خوب نشست و گوش داد و من صحبت کردم. انشاالله در فرصت های پیش رو از نیاز به شنیدن بیشتر استفاده کنیم. گوش دادن آغاز گفتگو است. گوش دادن به این معناست که مایل باشید طرف مقابل را ببینید، خود را به جای او بگذارید و یک راه حل مشترک پیدا کنید.

رئیس هیئت حاکمه انتقالی دولت چهاردهم تاکید کرد: اگر – منتظر تحقق سخنان دکتر مزیکیان هستیم، بر موضع دوگانه است: موضع تهدیدمحور و موقعیت فرصت‌محور. اگر با تغییر پارادایم، نگرش تهدیدمحور در تعامل داخلی و خارجی را به تعامل فرصت محور تغییر دهیم، راه را یافته ایم. موضع تهدیدمحور یعنی اینکه به جوانان، زنان، مردم و انتخاب های آنها به عنوان یک تهدید نگاه کنیم. وقتی آنها را به عنوان یک تهدید می بینیم، اینترنت، فرصت انتخاب و افراد را محدود می کنیم.

رئیس ستاد راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم تصریح کرد: این مردم هستند که تحریم ها را تحمل می کنند نه ما و بنابراین نباید به آنها به عنوان تهدید نگاه کنیم. پزشک شما را به عنوان یک تهدید نمی بیند و این یک شروع مهم است. ما باید مردم، زنان و جوانان را فرصت ببینیم. اگر این فرصت وجود نداشت، 20 درصد به دور دوم انتخابات منتقل نمی شد. عدم حضور مردم در دور اول پیام نارضایتی داشت. در مقابل این پیام باید با مردم آشتی کنیم، از آنها عذرخواهی کنیم و با آنها همدردی کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: در روابط بین المللی و داخلی، موضوع با آتش بس شروع می شود، با عذرخواهی برقرار می شود و به دوستی می رسد. صبح یعنی آماده شدن برای بخشش. شرط عفو عفو عذرخواهی است و من صمیمانه از مردم ایران به خاطر تحمل سختی ها عذرخواهی می کنم.

وی افزود: حتی باید به حریفان به چشم فرصت نگاه کنیم. ایران همیشه با تهدیداتی روبرو بوده است و دلیلی برای محدود شدن دیدگاه ما وجود ندارد. ایران بارها مورد حمله قرار گرفته است اما بارها آنها را تبدیل به موقعیت کردیم و به جای مهاجم شدن، مهاجم را تبدیل به برنج خود کردیم. ما نباید تهدیداتی را که با آن روبرو هستیم فراموش کنیم، بلکه آنها را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس شورای راهبری چهاردهمین دوره انتقالی دولت ادامه داد: اگر به همسایگان خود به عنوان تهدید نگاه کنیم وارد یک رقابت مخرب نظامی و سیاسی با آنها خواهیم شد. دیدگاه فرصت محور منجر به پیشرفت با همسایگان ما می شود. از منابع خود برای مبارزه با یکدیگر استفاده نکنید. ما می توانیم از امکانات دنیا استفاده کنیم. ما باید از پتانسیل های جهان استفاده کنیم. ما نباید به هر چیزی که از دنیا می آید به چشم تهدید و دشمن نگاه کنیم.

ظریف با بیان اینکه با شکستن موانع هسته‌ای و گروه ویژه اقدام مالی می‌توانیم موفق شویم، گفت: کسانی که از مذاکره می‌ترسند، خودشان را باور ندارند. ظاهر تهدیدمحور ناشی از عدم اعتماد به نفس است. دولت آقای مدزیکیان دولت صلح و دولت فرصت محور است نه دولت تهدیدمحور. همه چیز باید برای ما یک فرصت باشد. برای اینکه مردم به فرصت تبدیل شوند، همه جناح ها باید تلاش کنند. همه ما اشتباه کرده ایم و تقصیر یک جناح نیست. همه ما باید خودمان را ارتقا دهیم.

وی در پایان گفت: نگویید همه در جنگ هستند و صلح من چه می شود؟ تو یک، نه و هزار، چراغت را روشن کن

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *