ظفرقندی: اگر در نیمه دوم سال ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را نیز مانند دارو حذف کنند، بدون شک با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها رو به رو می‌شویم / تا نیروی انسانی خود را راضی نکنیم، نمی‌توان از مهاجرت نخبگان جلوگیری کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ویپدا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی جدی ما این است که اگر در نیمه دوم سال ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و دارو را حذف کنند، بدون شک با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها مواجه خواهیم شد. .

محمدرضا ظفرکندی روز شنبه 24 شهریور 1403 در مراسم تکریم و معارفه معاون اداری و توسعه منابع وزارت بهداشت افزود: کاهش سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ملی موضوع تامین دارو و تجهیزات پزشکی.

وی ادامه داد: – در مقابل وزارت بهداشت با جوان بزرگواری برخورد کردم که مشکل دارویی داشت. چنین صحنه هایی برای جامعه سلامت ما دردناک است و باید برای حل این مشکلات دست به دست هم دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ممکن است روزی سلامت همه ما به خطر بیفتد و استثنایی وجود ندارد. سلامت هیچ مسئول و مدیری ایمن نیست و باید مشکلات و کاستی های حوزه سلامت را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس که چندین دوره در مجلس حضور داشت به دلیل نارسایی کلیه نزد من آمد و لازم بود وی را برای دیالیز در دستگاه پرم کیت بگذارم، اما دستگاه پرم کیت گذاشته شد. برای او.” در دسترس نبودم و من چهار ساعت در اتاق عمل بودم اگر همین اتفاق برای یک بیمار قلبی عروقی می افتاد، بیمار را از دست می دادیم.

ظفرکندی خاطرنشان کرد: هدف ما در حوزه سلامت ارائه دارو و تجهیزات پزشکی به مردم است و این امر بدون حمایت امکان پذیر نخواهد بود.

وی اقتصاد سلامت، بهره وری و نیروی انسانی را از سه بعد سلامت نام برد و گفت: اقتصاد سلامت و نهاده های منابع پایدار در حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت است. تخصیص 1 درصد ارزش افزوده و 10 درصد از درآمد به یارانه مستقیم به سلامت اقدام موثری بود. زمانی که طرح دروار اجرا شد باید مابه التفاوت ارز را پرداخت می کردیم اما مابه التفاوت ارز را در یک فرمول هدف قرار دادیم و دلیل کمبود هم همین است.

وزیر بهداشت افزود: – سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است که بر دارو و تجهیزات پزشکی تاثیر می گذارد. آنچه ما را به شدت نگران می کند این است که در نیمه دوم سال اگر ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی مانند دارو را ارز زدایی کنیم، بدون شک با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها مواجه خواهیم شد.

بدون رضایت پرستاران و کادر درمانی مردم از خدمات بهداشتی راضی نخواهند بود

ظفرکندی بیان کرد: اگر می خواهیم اقتصاد سلامت، بهره وری، قوانین اولیه، سیاست های آگاهانه، برنامه هفتم توسعه، بهره وری در سیستم، شبکه و نظام پیشگیری را ارتقا دهیم، باید ساختار مناسبی در این مجموعه ایجاد کنیم. تجربه نشان داده است که گاهی منابع زیادی تخصیص داده می شود، اما بهره وری کافی حاصل نمی شود، بنابراین باید نظام سلامت را هدفمند و ساختارمند کنیم.

وزیر بهداشت افزود: باید نیروی انسانی خود را راضی کنیم. اگر نیروی انسانی؛ از کادر علمی گرفته تا کادر پرستاری، از پرستاران تا داروخانه، اگر کارکنان ما راضی نباشند، نه می توان رضایت مردم را القا کرد و نه می توان از خروج نخبگان جلوگیری کرد.

ظفر قندی خاطرنشان کرد: همه این برنامه ها و تلاش ها برای پاسخگویی به همان رسالت مقام معظم رهبری است که مردم و بیماران جز رنج بیماری رنج نبرند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *