عواقب تلخ رانندگی در مستی: از جریمه‌های سنگین تا زندان!

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یکی از مواردی که در دوره های آموزش مقدماتی رانندگی مطرح می شود، دقت و هوشیاری کامل راننده است. زیرا کنترل نکردن خودرو در هنگام رانندگی میزان تصادفات را افزایش می دهد. انواع قرص ها، مواد مخدر و مشروبات الکلی می تواند باعث از دست دادن هوشیاری افراد شود، به همین دلیل است که استفاده از آنها توسط رانندگان نه تنها در کشور ما، بلکه در سراسر جهان ممنوع است.

از آنجایی که قوانین ایران مبتنی بر دین اسلام است، راننده مست علاوه بر جرم رانندگی در حالت نیمه هوشیاری، به جرم نوشیدن مشروبات الکلی نیز محکوم می شود. مصادیق مجازات مجرمان در صورت وقوع حوادث رانندگی متفاوت است. در مقاله «عواقب تلخ رانندگی در حالت مستی: از جریمه سنگین تا حبس!» با راهنمایی کارشناسان مجرب به سوالات متداول پاسخ داده می شود.

مجازات رانندگی در حالت مستی چیست؟

رانندگی باید با حداکثر هوشیاری انجام شود، زیرا علاوه بر کنترل وسیله نقلیه و چراغ های راهنمایی، فرد باید متوجه تغییر لاین و حرکات عابران پیاده و سایر رانندگان نیز شود. قانونگذار برای اصلاح این دسته از مجرمان به مجموعه ای از مجازات ها پرداخته است:

الف) حد مجازات:

قوانین در کشور ما بر اساس شرع و فقه است. از آنجایی که مصرف مشروبات الکلی در اسلام حرام است، اثبات مست بودن متهم جرم است حتی اگر رانندگی انجام نشده باشد! عواقب مصرف مشروبات الکلی در ماده 165 قانون مجازات اسلامی بیان شده است:

«خوردن مسکر موجب عذاب است، خواه کم باشد یا زیاد، مست کننده باشد یا نباشد، خالص باشد یا مضاف، تا آن را از مست کننده خارج نکند.

با توجه به ماده فوق، با وجود هوشیاری راننده، چنانچه میزان مشروبات الکلی مصرفی برای تشخیص در آزمایش پلیس کافی باشد، از مصادیق جرم شرب خمر است. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش الکل، فرد به 180 ضربه شلاق محکوم می شود.

در صورتی که برای شخص مجازات محدودی اعمال شود پس از گذراندن مراحل قانونی پرونده:

1. جریمه حاصله: طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی، در اجرای مجازات محدود، شخص به مدت دو سال از حقوق اجتماعی محروم می شود. محروم کردن کسی از یک سری حقوق و منابعی که معمولاً در دسترس اکثر مردم است، محرومیت اجتماعی نامیده می شود. مانند محرومیت از کار، بهداشت، مشارکت مدنی و غیره.

2. مجازات مرگ: بر اساس ماده 136 قانون مجازات اسلامی، اگر شخصی سه بار مرتکب یک نوع جرم شود و هر بار مجازات آن جرم شامل حال او شود، مجازات او چهارمین اعدام خواهد بود. یعنی اگر بعد از 240 ضربه شلاق و 6 سال محرومیت اجتماعی مجددا مستی ثابت شود قاضی حکم اعدام صادر می کند.

ب) جریمه نقدی:

بر اساس ماده 718 قانون تعزیرات، علاوه بر مجازات مشروبات الکلی، 400 هزار تومان جریمه برای رانندگی در حالت مستی نیز در نظر گرفته شده است.

ج) تنبیه پلیس راهنمایی و رانندگی:

1.بر اساس ماده 10 قانون تخلفات رانندگی، خودروهای رانندگانی که به جرم مصرف مسکرات قبل یا حین رانندگی دستگیر می شوند، به مدت 21 روز توقیف می شوند.

2.همچنین متخلف به مدت 6 ماه از رانندگی محروم می شود یعنی گواهینامه وی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ضبط و به مراجع قضایی معرفی می شود.

3.علاوه بر این، جرم رانندگی در حالت مستی مانند اکثر تخلفات رانندگی دارای نمره منفی است. 10 امتیاز منفی برای رانندگان خودروهای شخصی و 20 امتیاز منفی برای خودروهای بزرگ و عمومی، زیرا در صورت بروز حوادث رانندگی قربانیان بیشتری به همراه خواهد داشت.

عبارت «در صورت رسیدن به حد…» در ماده 136 قانون مجازات اسلامی که قبلاً مطرح شد، بیانگر آن است که حداکثر مجازات شامل همه متخلفان نمی شود. میزان مجازات راننده مست بر اساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی، تجربه وکیل مدافع و آگاهی قاضی از پرونده برآورد می شود. اگر مرتکب جرایم دیگری مانند قاچاق اشیا، افراد یا مواد مخدر با ماشین شود، به جرم مستی در حین رانندگی اضافه می شود و به اعدام محکوم می شود.

مجازات تصادف در مستی چیست؟

مجازات تصادف در مستی چیست؟

متأسفانه به دلیل عدم آگاهی، پرونده های مرتبط با تصادفات در مراجع قضایی افزایش یافته است. علاوه بر مجازات مشروبات الکلی و رانندگی در حالت مستی، جریمه تصادف نیز برای این گونه متخلفان در نظر گرفته شده است. در ماده 715 قانون مجازات اسلامی به حوادث رانندگی منجر به فوت اشاره شده است:

«زخمی که موجب ورم بدن و سر یا صورت شود، عرش دارد و اگر همراه ورم، رنگ پوست نیز تغییر کند، به شرط دیه بر آن افزوده می‌شود. و غرامت.»

بر اساس ماده فوق صدمات جانی همراه با دیه است که میزان آن توسط کارشناسان دادگستری برآورد می شود. همچنین بر اساس ماده 718 قانون مجازات اسلامی، قاضی مقصر حادثه را به حبس بیش از 8 ماه محکوم می کند.

محرومیت از رانندگی برای یک تا پنج سال می تواند شامل مجرم بودن نیز باشد. شرایط پرونده، تجربه نماینده قانونی و علم قاضی تعیین می کند که آیا این استثناء اعمال می شود یا خیر. در صورت برخورد راننده مست با اشیا یا خودروهای دیگر، کارشناسان تخصصی خسارت مالی را تعیین و مبلغ آن را به دادگاه اعلام می کنند.

اگر حوادث رانندگی منجر به قتل عمد شود، به درخواست والدین باید دیه پرداخت شود. قاضی همچنین حداکثر دو سال حبس برای مجرم در نظر گرفته است، اما اگر مستی راننده ثابت شود و خانواده مقتول از وکیل مجرب استفاده کنند، این مجازات می تواند به 5 سال افزایش یابد!

بنابراین در موارد مربوط به رانندگی در حالت مستی به ویژه مواردی که منجر به جرح و فوت می شود، استخدام وکیل واجد شرایط و وکلای مشاور می تواند در کاهش قابل توجه مجازات موثر باشد. به همین دلیل ما در سایت هستیم ما شرایط لازم را برای ارائه بهترین وکلا در هر زمینه و حوزه ای فراهم کرده ایم. بنابراین، به دنبال آن باشید شما بهترین وکیل در تهران برای مشاوره در این زمینه هستید، به سایت نوین فوکلا مراجعه کنید و با یک جستجوی ساده با بهترین وکلا در این زمینه آشنا شوید.

آیا بیمه خسارت را پوشش می دهد؟

آیا بیمه خسارت را پوشش می دهد؟

در صورتی که راننده مستی تحت پوشش بیمه شخص ثالث موجب آسیب رساندن به عابر پیاده شود، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت ناشی از آن است. همچنین اگر رانندگی در حالت مستی باعث تصادف و آسیب دیدن خودرو شود، بیمه بدنه باید خسارت وارده را پوشش دهد.

نکته حائز اهمیت این است که پس از پرداخت این مبالغ توسط شرکت بیمه، می توانند از راننده مست به مراجع قضایی شکایت کرده و تقاضای جبران خسارت کنند. بنابراین به طور کلی می توان گفت که شرکت بیمه خسارات ناشی از حادثه ناشی از مستی را پوشش نمی دهد.

اخرین حرف

اگر مستی راننده با آزمایش الکل پلیس ثابت شود، مجازات آن 80 ضربه شلاق است. در صورت تکرار این جرم پس از اعمال حداکثر مجازات برای بار سوم، قاضی حکم اعدام را صادر می کند. همچنین جریمه مالی، توقیف خودرو به مدت 21 روز، ضبط گواهینامه به مدت 6 ماه، 10 امتیاز منفی برای خودروهای شخصی و 20 امتیاز منفی برای خودروهای بزرگ و عمومی در نظر گرفته شده است. اگر راننده مستی باعث تصادف شود، باید برای جبران جراحاتش دیه بپردازد. در مورد قتل عمد به تشخیص قاضی حکم حبس بین دو تا پنج سال صادر خواهد شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *