عینک هوشمند متا در حکم عصای سفید

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

60 سال پیش، سازمان ملل متحد 15 اکتبر را به عنوان روز جهانی عصای سفید و نابینایان نامگذاری کرد تا توجه همگان را به چالش های پیش روی این قشر از جامعه جلب کند. اسکندر عبادی به همین مناسبت برای کمک به نابینایان به آخرین فناوری ها متوسل شد.

خاستگاه بسیاری از گجت‌های کاربرپسند، گجت‌هایی هستند که در ابتدا برای افراد ناتوان ساخته شده بودند، مانند درب‌های اتوماتیک، کنترل از راه دور و پله برقی. با ظهور هوش مصنوعی، شرایط گاهی تغییر می کند.

متا، شرکت مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ با همکاری شرکت عینک سازی Rayban، عینک های هوشمندی را به بازار عرضه کرده است که در رابطه با گوشی هوشمند، کاربر را از استفاده مستقیم از گوشی بی نیاز می کند.

این عینک مجهز به دو دوربین، دو میکروفون، دو بلندگو و صفحه نمایش حسگر است که تا حدودی شبیه گوشی هوشمند است.

از طریق این عینک، کاربر می‌تواند صدا، عکس و کلیپ‌های ویدیویی بگیرد و مستقیماً در فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارد، دستورات صوتی بدهد، به موسیقی و پادکست گوش دهد، با تلفن یا از طریق واتس‌اپ صحبت کند و پیام ارسال کند.

علاوه بر این، می‌توانید یک مکالمه متا با هوش مصنوعی داشته باشید که بخش بسیار مفیدی از عینک برای نابینایان است.

عینک متا و تسهیل کننده های ویژه

تاکنون تسهیل‌کننده‌هایی مانند Orcam از اسرائیل و Envision از هلند به‌طور اختصاصی برای نابینایان ساخته شده‌اند که متن‌هایی را برای کاربر می‌خوانند، رنگ و نور را به او می‌گویند و از محیط اطراف کاربر گزارش می‌دهند. اما این دستگاه ها از دو مشکل رنج می برند: اول اینکه به قیمت 10 برابر عینک متا فروخته می شوند و دوم اینکه اگر متا خود صحبتی ارائه دهد با هوش مصنوعی مانند “GPT Chat” یا “Gemini” گوگل کار نمی کند. هوش مصنوعی که کاربر می تواند از آن استفاده کند با او صحبت می کند: در مورد آب و هوا، علامت روبرو، صحنه اطرافش می پرسد و آیا می تواند متن را در مقابل کاربر ترجمه کند؟

برخی از نکاتی که گفتیم برای افراد نابینا اهمیت بیشتری دارد. با وجود اینکه عینک متا هنوز مانند مجریان خاص متنی را برای افراد نابینا نمی خواند، اما آن را خلاصه می کند و کاربر نابینا را از محتوای آن آگاه می کند.

با استفاده از یک ترفند، توانستم هوش مصنوعی را وادار کنم تا کل متن را بخواند. متن آلمانی را جلوی عینک گذاشتم و به هوش مصنوعی گفتم: متا، می‌توانی این متن را به آلمانی ترجمه کنی؟

متن از آلمانی به آلمانی ترجمه شده است، یعنی در اصل با صدای بلند در گوش من خوانده شده است.

جالب ترین و جذاب ترین نکته همین سوال در مورد محیط اطراف کاربر است: “میتا نگاه کن و بگو در مقابل من چه می بینی؟”

این عینک توضیح مختصری در مورد درختان روبروی خود، رنگ روی زمین، فضا و افراد می دهد و کاربر می تواند از هوش مصنوعی بخواهد توضیحات بیشتری ارائه دهد. برای توضیح بیشتر، هوش مصنوعی گاهی اوقات دقیقاً می گوید کاربر کجاست، مثلاً در یک رستوران ایتالیایی نشسته است، زیرا همه جا عکس های ایتالیا وجود دارد و شراب ایتالیایی و لیستی از غذاهای ایتالیایی در دست راست او است.

از آنجایی که عینک طبی صدا را از طریق دسته عینک به استخوان کنار گوش و در نتیجه به گوش داخلی منتقل می کند، گوش کاربر نابینا در شنیدن صداهای دیگر اطراف خود آزاد است و فرد نابینا را از خطرات احتمالی اطراف خود در امان نگه می دارد.

اگرچه عینک متا جایگزین عصای سفید نیست، اما در صورت اتصال به گوشی هوشمند ابزار بسیار خوبی برای راهیابی است، به خصوص که کاربر مجبور نیست در مکان های شلوغ و هوای سرد، گوشی موبایل را از جیب یا کیف خود بیرون بیاورد. .

از آنجایی که هدف روز عصای سفید افزایش آگاهی و افزایش آگاهی همگان از چالش های پیش روی نابینایان است، شاید بد نباشد از متا بخواهیم توصیه های ویژه ای برای نابینایان را به قابلیت های خود در زمینه هوش مصنوعی اضافه کند. نیاز به کار سخت و هزینه های هنگفت دارد.

روز عصای سفید بر همه نابینایان و علاقمندان به چالش هایشان مبارک باد.

منبع: دویچه وله

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *