فارس: اخبار غیررسمی بیانگر آن است که واردکنندگان کالا در ایران برای دسترسی به دلار ابتدا باید از طریق صرافی‌های اماراتی درهم تهیه کنند / حالا هم‌زمان با تشدید تنش بین تهران و ابوظبی با محوریت مالکیت جزایر سه‌گانه، نرخ دلار در تهران روند افزایشی به خود گرفته

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

خبرگزاری فارس نوشت: تنها در ده سال گذشته 140 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران معادل یک سوم اقتصاد کشور صرف واردات کالا از امارات شده و 85 درصد کانال مالی به تجارت تهران وابسته است. بر درهم.

عمق تراز تجاری ایران و امارات در 8 سال گذشته 20 برابر منفی شده است و میزان واردات تهران از ابوظبی در سال 1402 به 21 میلیارد دلار رسیده است که این میزان معادل دو سوم نفت کشور است. درآمد در یک سال

امارات در حال حاضر منبع واردات یک سوم کالاهای مورد نیاز ایران است و مجید شاکری، کارشناس اقتصادی می گوید: 85 درصد ارز مورد نیاز ایران برای واردات کالا به درهم امارات بستگی دارد.

بانک مرکزی هنوز آماری از وابستگی بازار ارز ایران به مبادلات امارات ارائه نکرده است، اما اخبار غیررسمی حاکی از آن است که واردکنندگان کالا در ایران برای دسترسی به ارزهای رایج از جمله دلار، ابتدا باید از طریق صرافی های امارات اقدام به خرید درهم کنند.

اکنون که تنش بین تهران و ابوظبی بر مالکیت جزایر سه گانه متمرکز شده است، قیمت دلار در تهران شروع به افزایش کرده است.

در سال 2019، زمانی که بورس های اماراتی نقل و انتقالات درهم-دلار را متوقف کردند، ارز به کف بازارهای ایران جهش کرد.

در دهه گذشته 140 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران صرف واردات کالا از امارات شده است. این رقم معادل کل هزینه توسعه زیرساخت های پایتخت اقتصادی امارت دبی است که شامل فرودگاه مرکزی جهانی دبی، مترو، جاده ها و مناطق آزاد تجاری مانند منطقه آزاد جبل علی است.

وب سایت CFR International وابستگی اقتصاد کشور به کانال مالی را تهدیدی بزرگ برای اقتصاد می داند و این اقدام را نوعی استثمار در دنیای جدید توصیف کرده است.

جواد ذبیحی، کارشناس اقتصادی، تحریم ها را دلیل حرکت ایران به سمت کانال مالی اماراتی دانست و می گوید: وقتی ارتباط با دنیا قطع شود و پول ملی ما ارزش خود را از دست بدهد، مجبور می شویم تمام تخم های خود را در یک کانال بگذاریم. کشور سبد خرید کنید و وابسته شوید.

اما یکی دیگر از اقتصاددانان به نام محمد امین الرعایا می گوید در شرایط تحریم شرکای تجاری قابل اعتمادتری برای ایران وجود دارد که از قضا به دلیل صادرات نفت با ایران مازاد تجاری دارند و از این طریق می توان کانال های مالی کشور را متنوع کرد.

مرکز تحقیقات حاکمیتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تنوع کانال های مالی ایران با تکیه بر ظرفیت نهادهای بین المللی از جمله سازمان های شانگهای و بریکس را حتی در شرایط تحریم نیز امکان پذیر می داند و معتقد است که واردات و کانال های مالی ایران باید به سرعت انجام شود. در این راستا متنوع شده است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *