قراردادهای بلندمدت اجاره مشمول معافیت های مالیاتی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی می شوند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: به گفته یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، انعقاد قراردادهای اجاره بلندمدت مشمول معافیت مالیاتی 70 تا 100 درصدی است.

بر اساس ماده 1 قانون تنظیم بازار املاک، معافیت مالیاتی برای افرادی در نظر گرفته شده است که قرارداد خود را در سامانه خود امضای ثبت کنند. طبق تبصره شماره 11 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، موجر و مستاجری که قرارداد خود را در سامانه خودامضا ثبت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند که شامل مالکان واحدهای تهران تا متراژ 150 مترمربع و مالکان می شود. در سایر استان ها مراکز و واحدها تا 200 متر مربع.

در این خصوص یاسر دستمالچیان – دبیر کارگروه تنظیم و نظارت بر بازار املاک و مستغلات ضمن اعلام تشکیل جلسه ای با حضور ادارات کل راه و شهرسازی برای استانداری های کشور، گفت: نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده اتاق اصناف، نماینده سازمان امور مالیاتی و روسای اتحادیه ها در ساختمان الدادمان به تشریح برخی از تصمیمات پرداختند در این جلسه گرفته شده است.

دستمالجیان ادامه داد: همچنین مالکانی که واحدهای مسکونی آنها بیش از 150 متر در تهران و بیش از 200 متر در سایر مراکز استان ها اجاره داده می شود باید در صورت عقد قرارداد بلندمدت برای واحدهای خود تا سقف 70 درصد برای معاملات دو سال به بالا. تا 100 درصد برای معاملات به مدت سه سال و مالیات بر درصد اعمال خواهد شد. همچنین در صورتی که این دسته از مالکان واحدهای مسکونی خود را به خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر یا خانواده های تحت پوشش بنیاد امداد و بهزیستی و یا سه رده پایین درآمد اجاره دهند مشمول معافیت 100 درصدی مالیاتی می شوند.

وی گفت: بر اساس ماده 7 قانون تنظیم بازار مسکن، زمین و اجاره، بنگاه های معاملات املاک باید سقف افزایش اجاره بها را در قراردادهایی که می خواهند ثبت کنند، لحاظ کنند. موجر باید توجه داشته باشد که در صورت عدم رعایت سقف افزایش اجاره بها معافیت مالیاتی آنها شامل حال آنها نخواهد شد و مستاجر تا 5 سال پس از آن حق دارد از موجر در مرجع ذیصلاح شکایت کند. انعقاد قرارداد و پس از طی این فرآیند، مازاد بر پرداخت به مستاجر عودت داده می شود.

دبیر تیم تنظیم و نظارت بر بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی از تجهیز اتحادیه بنگاه های معاملات املاک به دستگاه های کارتخوان اندرویدی برای شفاف سازی در پرداخت ها خبر داد دستگاه های کارت خوان اندرویدی را مطابق با قوانین سازمان امور مالیاتی مورد استفاده در پرداخت تهیه کرد که باعث شفافیت می شود. مقرر شد سایر روسای اتحادیه در مراکز استانداری با همکاری سازمان امور مالیاتی در مراکز استانداری و با همکاری این شرکت این کار را انجام دهند تا پرداخت مالیات تسهیل شود و بتوان به راحتی با سازمان امور مالیاتی از طریق این کارتخوان ها.

به گفته دستمالچیان، بر اساس تبصره 3 ماده 7 قانون تنظیم بازار زمین، املاک و اجاره، حق الزحمه خدمات هر مشاور املاک از طریق سامانه ثبت معاملات املاک کشور محاسبه و به صورت خودکار در قراردادها و مبایعه نامه ها ثبت می شود. مشاوران املاک موظفند نسبت به دریافت حق الزحمه به میزان محاسبه شده از طریق این سامانه و از طریق دستگاه کارتخوان متصل به سامانه امور مالیاتی کشور اقدام کنند. بنابراین گزارش، قانونگذار طی سه سال گذشته اهدافی همچون ساماندهی مشاوره های املاک، اشتراک اطلاعات زمین و املاک، کشف قیمت عادلانه اجاره ملک، تسهیل سپرده های مسکونی و افزایش عرضه را در نظر گرفته است. مشاور املاک. مسکن استیجاری، که کارشناسان معتقدند می‌تواند تأثیر کاهشی بر بازار اجاره داشته باشد.

امسال دولت تصمیم گرفت تعیین سقف اجاره بها را که از سال 1398 در دستور کار قرار گرفته بود به شورای مسکن منطقه واگذار کند. در چهار سال گذشته و با ظهور ویروس کرونا در سال 2019، به منظور حمایت از مستاجران، سقف مجاز اجاره بها در سطح کشور تعیین شد. پس از بررسی های کارشناسی شورای مسکن استان، سقف مجاز افزایش اجاره بها در 31 استان تصویب شد و در تهران این رقم 25 درصد تعیین شد. حداقل افزایش برای زاهدان اعمال شد که 22 درصد است. حداکثر نیز در یزد خواهد بود که افزایش مجاز مبلغ اجاره ۲۵.۲ درصد تعیین شده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *