قطعاً با صفر شدن تعرفه واردات خودرو و افزایش رقابت، انگیزه افزایش کیفیت خودروهای داخلی ایجاد می‌شود / شرکت‌های خودروساز تن به اصلاح کیفیتی نمی‌دهند؛ یک سری منافع پشت این ماجراست یعن تعداد زیادی از سازمان ها، آدم ها و پیمانکارها از نان خوردن می‌افتند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

به صفر رساندن تعرفه خودروهای خارجی باعث افزایش کیفیت استفاده شهروندان ایرانی از خودرو می شود. این مشکل باعث می شود دیگر خودروسازان به خودروهای فعلی خود افتخار نکنند و مردم را در صف های طولانی و گاه تحقیرآمیز بایستند. این در حالی است که بازار دلال خودرو نیز کاهش یافته و خودروساز داخلی مجبور به افزایش کیفیت خودرو می شود. این در حالی است که برخی معتقدند به دلیل منافع خودروسازان، هیچ گاه تعرفه در ایران کاهش نخواهد یافت زیرا دیگر هیچکس با خودروهای ررا، پراید و سمند سوار نخواهد شد.

علی رضا محمد زاده کارشناس خودرو درباره لزوم صفر شدن تعرفه خودروهای خارجی به طلسم گفت: تعرفه خودروهای خارجی را نمی توان به طور کامل لغو کرد. اگر تعرفه خودروهای خارجی به صفر برسد، سطح رقابت محصولات خارجی با تولیدات داخلی بالا می رود. خودروهای داخلی دیگر برای خرید در این مسابقه موجود نیستند. البته من به عنوان یک شهروند می گویم که لغو تعرفه خودروهای خارجی بسیار خوب است. ما در برخی کشورهای دیگر این مشکل را داریم. در اروپا برای حفظ رقابت و عدم تسلط بر بازار بر خودروهای چینی و ژاپنی تعرفه اعمال می شود. اگر همین خودروی ژاپنی بدون عوارض گمرکی وارد بازار اروپا می شد، اروپایی ها خودروهای ژاپنی را ترجیح می دادند. البته در غرب همه چیز در مورد خودرو منطقی تر است.

وی درباره نقش تغییر سیاست های دولت در کاهش تعرفه خودروهای خارجی گفت: سیاست ها سرنوشت تعرفه را تعیین می کند. همه امیدواریم تعرفه کاهش پیدا کند و بتوانیم یک ماشین خوب بخریم و یک ریرا را با یک میلیارد تومان نخریم. نکته اینجاست که کاهش تعرفه ها کار بزرگی است و باید بسترهای سیاسی لازم برای آن فراهم شود. در اولین برجام، هیچکس باور نمی کرد که شرکت های بزرگ به ایران بیایند. رنو، هیوندای، فولکس واگن و … به ایران آمدند و شرایط بهتری برای مردم ایجاد شد.

محمدزاده در خصوص نقش کاهش تعرفه ها و ایجاد شرایط ویژه برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی، گفت: قطعا با افزایش رقابت و لغو تعرفه ها، انگیزه افزایش کیفیت ایجاد خواهد شد. اما این ایده در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم بیش از حد خوش بینانه است. شرکت های خودروسازی با این ارتقای کیفی موافق نیستند زیرا یک سری منافع پشت این ماجرا نهفته است. اگر تعرفه را کاهش دهیم، تعداد زیادی از سازمان ها، مردم و پیمانکاران نان خود را از دست می دهند. بعید است در ایران این اتفاق بیفتد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *