مجریان طرح مرکز گردشگری در جنگل الیمالات گفته بودند که ۳ هزار درخت را قطع کرده اند / الان مشخص نیست که توقف اجرای این طرح چقدر جدی است / ۵ میلیون هکتار از جنگل‌ها در ده سال اخیر کاهش یافته

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

قطع درختان در شمال کشور به دلایل مختلف در حال افزایش است. در آخرین نمونه از قطع درختان جنگل آلیمات به بهانه ساخت پارکینگ برای مرکز گردشگری، فعالان محیط زیست صدای خود را بلند کرده اند.

محمد درویش از فعالان محیط زیست درباره قطع درختان جنگل العلیمات به Enchant گفت: اولین بار در اسفند ماه 1402 این ماجرا در رسانه ها منتشر شد و ذکر شد که به بهانه توسعه طرح گردشگری کسانی که در مسئول آن طرح 3000 درخت را قطع کرد. دادستانی مازندران در این موضوع وارد عمل شد و این طرح متوقف و مدیرکل منابع طبیعی مازندران برکنار شد. اما این پرونده در حال طی مراحل قانونی بود تا اینکه دهم شهریور دادستان مازندران از سمت خود برکنار شد و متولیان طرح گردشگری فعالیت خود را از سر گرفتند. رئیس اداره کل منابع طبیعی مازندران اعلام کرد با مشاهده این خبر در شبکه های اجتماعی، یگان حفاظت ما از تخریب بیشتر جلوگیری کرد.

وی افزود: سکه ها گوشه کوچکی از ماجرای دست اندازی به جنگل های ما به بهانه های مختلف است. زمان تأسیس شهر صنعتی، زمان توسعه کشاورزی، زمان تأسیس مسکن جهیزیه و زمان برنامه ریزی گردشگری است.

وی در ادامه درباره میزان قطع درختان جنگل آلیمات گفت: این سه هزار درخت نظر خودشان است اما فعالان محیط زیست منطقه تعداد درختان قطع شده را بیش از 4 هزار اصله می گویند. در مراسم رونمایی از این پروژه مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی نیز حضور داشتند. آنها در واکنش های خود میزان قطع درختان را تکذیب کردند. در نهایت مدعی العموم گفت که مجرمان در شهادت گفته اند که 3000 درخت قطع شده است و شما چگونه می توانید منکر آن شوید؟ البته هنوز مشخص نیست که این طرح تا چه حد قرار است تعلیق شود.

درویش درباره کاهش رویشگاه‌های جنگلی در ایران در 10 سال گذشته گفت: تعداد کمی از رویشگاه‌های جنگلی ما در حال کاهش است. مطالعه انجام شده توسط گروه تحقیقات جنگل در موسسه تحقیقات جنگل نشان می دهد که مساحت زیستگاه های جنگلی ما به 1.6 میلیون هکتار کاهش یافته است، در حالی که این تعداد در دهه 1930 3.5 میلیون هکتار بود و بیش از نیمی از آن را از دست داده ایم. از زیستگاه های جنگلی جهان 70 سال گذشته. طرح ها و طرح های باغ خانوادگی ارائه شده تحت عنوان ترویج کسب و کار دلیلی برای تسریع تغییرات در استفاده شده است. در اوایل دهه 90، کمیسیون 90 مجلس گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه دو میلیون منطقه منابع طبیعی از نظر قانونی تغییر کرده است. طبق آمار منابع طبیعی، مساحت جنگل به 85 میلیون هکتار کاهش یافته و طی ده سال گذشته به 5 میلیون هکتار کاهش یافته است. اینها نشانه هایی است که نشان می دهد ما در حال نابودی ریه های زمین هستیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *