محسن رضایی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان: اقدامات ایران در پاسخ به اسرائیل حساب‌شده خواهد بود / امریکا قادر به باز کردن جبهه جدیدی علی الخصوص در برابر ایران نیست اما ما آماده‌ایم و به هر اقدامی پاسخ می‌دهیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: فرمانده کل سپاه پاسداران در جریان جنگ تحمیلی گفت: ایران پیامدهای اقدام خود علیه رژیم صهیونیستی را بررسی کرده و اجازه نمی‌دهد نتانیاهو غوطه‌ور در باتلاق از این وضعیت خارج شود.

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با یک رسانه آمریکایی درباره تحولات اخیر منطقه گفت و گو کرد.

رضایی در گفت وگو با CNN در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران پاسخی به اسرائیل خواهد داد، گفت: ایران در زمان و مکان مناسب و بر اساس آن اقدام خواهد کرد. ، ماده 51 منشور ملل متحد، حق ما برای دفاع از خود. اگر پاسخی داده نشود، شرارت های رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت، پس پاسخ داده می شود.

وی در پاسخ به این سوال که حمله چگونه خواهد بود و ایران چقدر قدرتمند است، تاکید کرد: پاسخ سوال شما بعد از اقدام ایران مشخص خواهد شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: بزرگترین مشکل – منطقه ما این است که آمریکا تمام راه های سیاسی و قانونی را برای مهار اسرائیل بسته است. – بزرگترین جنایات بشردوستانه در غزه انجام می شود و بیشتر از جنگ جهانی دوم بر سر مردم غزه بمب ریخته شده است. از هر 30 فلسطینی یک نفر بر اثر انفجار بمب مجروح می شود و ده ها هزار نفر شهید و مجروح می شوند.

رضایی در پاسخ به این سوال که راه حل ایران برای جلوگیری از تبدیل شدن واکنش به رژیم صهیونیستی به یک جنگ بزرگ در منطقه چیست، توضیح داد: ما عواقب اقدامات خود را بررسی کرده ایم و به نتانیاهو که در حال غرق شدن است اجازه نمی دهیم. باتلاق، برای رهایی از این وضعیت. اقدامات ایران محاسبه خواهد شد.

سیاست خارجی آمریکا در قبال منطقه در تل آویو طراحی شد نه در واشنگتن

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیام شما به آمریکا به عنوان مهم ترین حامی اسرائیل چیست، گفت: ما به آمریکایی ها می گوییم عاقل باشید؟ آنها باید فکر کنند که چرا در خاورمیانه از آنها منفور هستند. نتیجه کارزار در عراق و افغانستان چیست؟ نتیجه حمایت بیش از حد از اسرائیل چیست؟ نتیجه فشار بر ایران و تحریم ایران چه بود؟ به کدام یک از اهداف آمریکا در منطقه دست یافته است؟

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: واقعیتی که آمریکا باید با آن روبرو شود و بپذیرد این است که باید در سیاست های خود در خاورمیانه تجدید نظر کند. سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه در واشنگتن تدوین نمی شود، بلکه در تل آویو تدوین و طراحی شده و توسط مقامات کاخ سفید اجرا می شود. در واقع اسرائیل دستور می دهد و آمریکا اجرا می کند. این چیزی جز تحقیر قدرت آمریکا نیست.

رضایی تاکید کرد: در چنین شرایطی آمریکا حتی نمی تواند بازیگر قابل اعتمادی برای دیگر متحدان خود باشد. به همین دلیل عربستان، ترکیه و دیگر شرکای آمریکا در منطقه تمایل بیشتری به روسیه و چین پیدا کرده اند و دیگر به آمریکایی ها اعتماد ندارند.

وی تصریح کرد: واشنگتن نمی تواند از یک سو خواستار کاهش تنش باشد و از سوی دیگر از منبع اصلی تنش یعنی اسرائیل حمایت کامل کند. نمی توان واقعیت قدرت جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت. ایران از نظر تاریخی و ژئوپلیتیکی بازیگری تاثیرگذار و قدرتمند است. ما در منطقه در مقابل تجاوزات صدام حسین علیه ایران و کویت و همچنین در برابر تروریسم در سوریه، عراق و افغانستان ایستادیم و تامین صلح و امنیت در منطقه را وظیفه خود می دانیم. آمریکا نباید مانع ایفای نقش ایران در عرصه صلح و امنیت در منطقه شود.

باید در غزه آتش بس برقرار شود و نتانیاهو محاکمه شود

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره تهدید ایران از سوی آمریکا در خصوص پیامدهای گسترده حمله به اسرائیل چیست، گفت: آمریکا – نیست. آمریکای گذشته آنها در اوکراین، تایوان و دریای سرخ درگیر هستند و نمی توانند جبهه جدیدی بگشایند، به ویژه علیه ایران که توانایی بالایی در آسیب رساندن به آمریکا دارد و رهبران آمریکا این را به خوبی می دانند، بنابراین از درگیری با ایران خودداری می کنند. سربازان آمریکایی روحیه درگیری با ایران ندارند، اما ما آماده ایم و به هر اقدامی پاسخ خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که راهبرد ایران در قبال حمله قوی و بازدارنده که منجر به جنگ گسترده نشود، چیست، گفت: این موضوع بعد از کار مشخص خواهد شد. مسئله مهم آتش بس و پایان دادن به خونریزی ها و جنایات رژیم غاصب اسرائیل است، اگر آمریکا در آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی، اسرائیل را مجبور به توقف آتش می کرد، جنگ طولانی نمی شد. آمریکا و اسرائیل مسئول این هستند. باید آتش بس برقرار شود و نتانیاهو به دادگاه بین المللی تحویل داده شود و مجازات شود.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به مذاکرات آتش بس خوش بین هستید، گفت: مانع اصلی مذاکرات نتانیاهو و دولت تندرو او هستند و حتی طرح بایدن را که حماس پذیرفته بود، نپذیرفتند و در این شرایط من نیز من را پذیرفتم. به آینده مذاکرات خوشبین نیستم.

کشورهای منطقه قادر به تشکیل یک اتحادیه امنیتی هستند

وی در پاسخ به سوالی: با توجه به بر عهده گرفتن وظایف دولت جدید در ایران و شرایط حساسی که منطقه می گذرد، آیا مسعود بهجیکیان با این شرایط برخورد خواهد کرد، توضیح داد: امیدوارم آقای بهجیکیان موفق به جذب انواع مختلف شده باشد. گروه ها در انتخابات و هماهنگی. با رهبری، مجلس و قوه قضائیه. من به دولت او خوشبین و امیدوار هستم.

رضایی یادآور شد: بحرانی که اسرائیل در غرب آسیا آغاز کرد، اگر کنترل نشود پایان خوبی نخواهد داشت. ایران مبتنی بر جنگ نیست، اما با قدرت از خود دفاع خواهد کرد. ما معتقدیم ساختارهای امنیتی ایجاد شده توسط نظام دوقطبی در دوران جنگ سرد موثر نیست و آمریکا نباید مانع امنیت جمعی کشورهای غرب آسیا شود زیرا کشورهای منطقه توانایی تشکیل اتحادیه امنیتی و مداخله آمریکا و اروپا را دارند. . مانعی بر سر راه این موضوع است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای منطقه از جمله امارات که به پیمان ابراهیم پیوسته و متحد آمریکا هستند، اتحادیه امنیتی مورد اشاره را می پذیرند، گفت: تنها راه تامین امنیت منطقه است. وحدت همانطور که می بینیم راه حل های دیگر از جمله توافق ابراهیم شکست خورده است و وضعیت کنونی منطقه بهترین گواه بر آن است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *