محیط زیست: «رویا»، درنای بلژیکی وضعیت جسمی و روحی خوبی دارد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: رئیس اداره نظارت بر محیط زیست و حیات وحش مازندران با بیان اینکه محل نگهداری موقت «رویا» را تغییر دادیم و «رویا» در وضعیت جسمی و روحی خوبی قرار دارد ضمن معرفی گونه های در حال انقراض در مازندران، اظهار کرد: چند مورد. پستانداران، 18 گونه پرنده و بسیاری از مارهای سمی بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی در خطر انقراض هستند.

«عمید» تنها درنای سیبری در 14 مارس 1401 پس از 34 روز همزیستی با «رویا» تنها درنای بلژیکی دریاچه وردونکنار را به مقصد سیبری ترک کرد. اما رویا نتوانست او را همراهی کند و از 25 اسفند ماه منتظر بازگشت دوباره امید به ایران است.

رویا که تمام عمر خود را در اسارت و در بازداشتگاه بلژیک گذرانده بود، 30 اسفند در منطقه عباس آباد تنکابن مازندران فرود آمد. کارشناسان این رویا را به منطقه «اجاکیلی» نزدیک دریاچه فردکنار منتقل کردند. کارشناسان بلژیکی می گویند که از آنجایی که درناها پرندگان حساسی هستند، انتقال “بینایی” توصیه نمی شود.

کوروس ربیعی در این خصوص از حضور رویا برای سومین سال در مازندران خبر داد و گفت: محل ذخیره موقت رویا را تغییر دادیم و در همین مجموعه در منطقه تالاب فریدون کنار در یکی از روستاها.» .

وی با تاکید بر اینکه این سایت موقت از شرایط جزیره برخوردار است و دارای محیط آبی و خشکی است، ادامه داد: رویا از وضعیت جسمی و روحی خوبی برخوردار است و امیدواریم در صورت مساعد بودن شرایط جوی برای مهاجرت طبیعی وحشی. پرندگان، «امل» باید برگردد تا در کنار «رویا» باشد.

تره برای زندگی به آب وابسته است، بنابراین تغذیه، لانه سازی، پرورش و زمستان گذرانی این پرنده ترجیحاً در تالاب های وسیع، کم عمق و آب شیرین با میدان دید کافی صورت می گیرد. در ایران، دریاچه فریدون کنار سالانه میزبان یک درنا، باقیمانده جمعیت غربی این گونه است. اگر این تک درنا از بین می رفت، این گونه کاملاً منقرض می شد.

از سوی دیگر مازندران از نظر محیط زیست یکی از پر چالش ترین مناطق ایران است و پیشرفت در منابع طبیعی این استان را با بحران جدی زیست محیطی مواجه کرده است. انقراض یکی از این بحران ها محسوب می شود که اثرات منفی زیادی بر تعادل بیولوژیکی، اکوسیستم و حیات موجودات زنده می گذارد، بنابراین حفاظت از گونه های در معرض خطر بسیار مهم است.

خطر انقراض 4 گونه پستاندار در مازندران

رئیس اداره حیات وحش و محیط زیست مازندران با بیان اینکه گونه های در حال انقراض بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تعیین می شوند، گفت: گونه ای مانند چوکا که در جنگل هیرکان یافت می شود، طعمه شکارچیان حتی بر اساس استانداردهای ملی کشور محسوب می شود. استانداردها این استاندارد در رده گونه های در خطر انقراض قرار می گیرد و جایی در سطح بین المللی ندارد.

کوروس ربیعی افزود: بر اساس این استاندارد ملی غزال زرد، پلنگ، چوکا و فوک خزری در استان مازندران منقرض شده اند.

وی با اشاره به اینکه 18 گونه پرنده در مازندران در معرض انقراض هستند، خاطرنشان کرد: مارهای «برزی»، «لطیفی» و «دمافندی» در بین خزندگان و همچنین یک نوع قورباغه در بین دوزیستان در این استان منقرض شده است.

رئیس اداره کنترل محیط زیست حیات وحش مازندران با بیان اینکه حفاظت از همه گونه ها مهم است و باید برای آنها برنامه ریزی شود، خاطرنشان کرد: سمور، خرس، مرال، بز و سیاه گوش از گونه های حفاظت شده مازندران هستند.

ربیعی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست تنها متولی حفاظت از گونه های جانوری است، یادآور شد: عرصه هایی که در حفظ تنوع گونه های جانوری حائز اهمیت است در حال سنجش است.

سیل اخیر آسیبی به ماهی قزل آلای قرمز مازندران وارد نکرد

وقوع سیلاب های فراوان در استان مازندران در روزهای اخیر خسارات شدیدی به جاده های مختلف، کشاورزی، زیست محیطی، منازل و … وارد کرده و تاکنون بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

رئیس اداره حیات وحش و محیط زیست مازندران با بیان اینکه ماهی قزل آلای قرمز از آبزیان مصون است، گفت: سیلاب های شدید و ناگهانی در منطقه بالادست این گونه ها را از بین می برد و در پایین دست نیز مقاوم تر است. ماهی ها، اما خوشبختانه سیل اخیر آسیبی به ماهی قزل آلا وارد نکرد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *