مشرق: بر اساس نتایج آزمون تیمز، 21 درصد دانش آموزان ایرانی خیلی ضعیف هستند و از هر 5 دانش آموز، 2 دانش آموز چیزی یاد نمی گیرند. این وضعیت ناشی از روش های تدریس غلط و سیاست های غلط در حمایت ناکافی از مدارس دولتی و دانش آموزان ضعیف است.
از سال 1995، مطالعه تیمز به صورت دوره ای هر چهار سال یکبار با مشارکت نزدیک به 100 کشور در پایه های چهارم و هشتم انجام می شود. 25 کشور منطقه نیز در این آزمون حضور دارند. ایران به منظور ارزیابی دقیق کیفیت آموزش به ویژه در دوره ابتدایی در مقایسه با سایر کشورهای شرکت کننده به ویژه در منطقه، بررسی دانش آموزان این کشور در این پژوهش شرکت می کند.
در مطالعه تیمز، داده های گسترده ای از خانواده ها، معلمان، مدارس و خود دانش آموزان جمع آوری شده است. مثلا 127 سوال از ریاضی و 125 سوال از ریاضی. در پایه هشتم 138 سوال در ریاضی و 156 سوال در علوم مطرح می شود. همچنین پرسشنامه هایی برای دانش آموزان، اولیا، معلمان (در پایه هشتم، معلمان ریاضی و علوم) و مدیران مدارس تهیه شده است.
360000 والدین، 660000 دانش آموز، 20000 مدیر مدرسه و 29000 معلم از 65 کشور و 6 ایالت در آزمون TEAMS 2023 شرکت کردند. در ایران 6138 دانش آموز کلاس چهارم و 6226 دانش آموز پایه هشتم از 224 مدرسه به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند.
ایران با میانگین نمره 500 فاصله دارد و عملکرد آن در دروس ریاضی و علوم کمتر از حد متوسط است.
پایه چهارم:
آنها در ریاضیات رتبه 53 و در علوم در بین 58 کشور رتبه 49 را دارند.
کشورهای فقیری مانند شیلی، قطر و بحرین.
عملکرد بهتر از برزیل و مراکش.
مشابه ازبکستان، اردن، عمان و عربستان سعودی در ریاضیات. در علم شبیه آذربایجان و اردن است.
پایه هشتم:
این کشور در ریاضیات رتبه 31 و در علوم رتبه 36 را در بین 44 کشور جهان دارد.
شاخص ها نسبت به گرجستان، قزاقستان و قطر کمتر است.
مشابه بحرین، ازبکستان، شیلی و مالزی در ریاضیات. مثل آذربایجان، کویت و مالزی در علم.
در آزمون TEAMS، نمره 625 بالا، 550 بالا، 475 متوسط و 400 کم در نظر گرفته می شود.
یک سوم دانشآموزان ایرانی در ریاضیات به سطح متوسط و در علوم 38 درصد میرسند، در حالی که 70 درصد دانشجویان خارجی در این سطح هستند.
21 درصد دانشجویان ایرانی در سطح بسیار ضعیفی هستند.
مسعود کبیری، مدیر مرکز ایران شناسی «تیمز و مروارید» می گوید: 41 درصد دانش آموزان ایرانی به 400 نرسیده اند که پایین ترین شاخص است و 21 درصد آنها بسیار ضعیف هستند. از هر 5 دانش آموز ایرانی 2 دانش آموز اصلاً به مدرسه نمی روند و 70 درصد دانش آموزان مدارس پسرانه روستایی به حداقل سطح تحصیلی نمی رسند.
وی افزود: کسب نمره پایین در آزمون تیمز بسیار ساده است و شامل سؤالات اساسی مانند انجام چهار عمل اصلی ریاضی و خواندن یک نمودار ساده است. یکی از سوالات آزمون چهارم دبستان این است که 403-1000 چیست؟ در سال 2019، 49 درصد و در سال 2023، 59 درصد از دانش آموزان به این سؤال پاسخ صحیح داده اند که نشان می دهد تقریباً نیمی از دانش آموزان توانسته اند به این سؤال پاسخ دهند. ساده نبود
روند نزولی ایران و پیشرفت کشورهای منطقه
ایران در نتیجه آزمایش تیمز کاهش یافت، در حالی که کشورهایی مانند ترکیه، امارات متحده عربی و ارمنستان رشد قابل توجهی را نشان دادند.
رتبه ایران در پایه چهارم: رتبه دوازدهم در ریاضی و نهم در علوم در بین 15 کشور منطقه.
جایگاه ایران در پایه هشتم: نهم ریاضی و دهم در علوم در بین 16 کشور منطقه.
روند مدرسه تغییر خواهد کرد
کاهش قلدری و آزار در مدارس: گزارش ها نشان می دهد که میزان قلدری و آزار جسمی و عاطفی در بین دانش آموزان کاهش یافته است و دانش آموزان نسبت به قبل در مدارس توسط همسالان خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. این نشان دهنده بهبود محیط مدرسه و فضای اجتماعی آن است.
کاهش نظم و انضباط از دیدگاه مدیران در پایه های هشتم.
نگرش دانش آموزان کلاس چهارم در سال 2019 نسبت به ریاضیات و علوم.
مسعود کبیری، رئیس مرکز تحقیقات مروارید و تیمز ایران معتقد است که نتایج ضعیف ایران در تیمز 2023، لزوم توجه ویژه به مناطق محروم، مدارس ضعیف و دانش آموزان نیازمند توجه دانشگاهی را نشان می دهد. او می گوید در حال حاضر رویکرد آموزش ناقص است و منابع به گونه ای تخصیص داده می شود که به نفع مدارس موفق و دانش آموزان قوی باشد. این روند باعث شده است که در مدارس شاهد 5 درصد دانش آموزان در سطح بسیار پایینی قرار دارند در حالی که در مدارس مختلط روستایی این رقم به 70 درصد می رسد.
کبیری همچنین تاکید می کند که مدت زمان تحصیل در ایران به دلیل عواملی مانند تعطیلات طولانی مدت و آلودگی هوا کاهش یافته است. او پیشنهاد می کند که تعطیلات مدارس به جای اول خرداد از اول تیرماه شروع شود.