مذاکره در اوپک برای ایجاد وقفه در جافزایش تولید نفت

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

همزمان با کاهش قیمت نفت به پایین ترین سطح خود در 9 ماه گذشته، اوپک و کشورهای متحد به رهبری روسیه در حال مذاکره برای توقف موقت طرح افزایش تولید نفت در ماه آینده هستند.

سه منبع از اوپک و کشورهای متحد در روز چهارشنبه 14 سپتامبر به خبرگزاری رویترز گفتند که این سازمان احتمالاً برنامه افزایش تولید نفت به میزان 180 هزار بشکه در روز را در ماه اکتبر متوقف خواهد کرد.

قیمت نفت خام برنت روز چهارشنبه به زیر ۷۵ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت در ۹ ماه گذشته است. نگرانی از رشد ضعیف اقتصاد جهانی، به ویژه افزایش جزئی واردات نفت از چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، کاهش قیمت ها را تشدید کرد.

هشت کشور عضو اوپک و همپیمان به رهبری عربستان سعودی و روسیه پیش از این برای بالا نگه داشتن قیمت نفت، تولید روزانه خود را 2.2 میلیون بشکه کاهش داده بودند و قرار بود از ماه آینده و تا پایان سال 2018، 180 هزار بشکه به تولید خود اضافه کنند. سطح تولید خود را افزایش ندهید.

اکنون با کاهش قیمت نفت، این کشورها در حال مذاکره برای توقف موقت افزایش 180 هزار بشکه ای تولید نفت هستند.

یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت نفت، تحولات سیاسی در لیبی است که باعث توقف صادرات نفت به این کشور اما با احتمال توافق بین جناح ها در این کشور و از سرگیری تولید نفت آن شد. قیمت نفت در روز سه شنبه ۵ درصد کاهش یافت

لیبی به همراه ایران و ونزوئلا از توافق کاهش تولید نفت توسط اوپک و کشورهای متحدش خارج شدند.

درآمد نفت ایران:

آمار گمرک ایران حاکی از آن است که درآمد نفتی این کشور در ماه اوت حتی قبل از کاهش قابل توجه قیمت نفت در چند روز گذشته کاهش یافته است.

آمار گمرک ایران حاکی از آن است که درآمد صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره) در مردادماه سال جاری حدود 3.8 میلیارد دلار بوده است، این در حالی است که میانگین درآمد ماهانه صادرات نفت ایران در 4 ماهه نخست سال جاری به این رقم رسیده است. 125 میلیون دلار دلار بیشتر از ماه گذشته

برخلاف نفت سایر کشورها، پالایشگاه های چین حداقل سه ماه پس از تحویل، هزینه نفت ایران را پرداخت می کنند.

آمارهای ارائه شده از سوی شرکت اطلاعات کالای کپلر به رادیو فردا نشان می دهد که ترانزیت نفت ایران به چین در اردیبهشت ماه نسبت به میانگین چهار ماه گذشته با حدود 40 هزار بشکه کاهش به یک میلیون و 491 هزار بشکه رسیده است. دلیل کاهش درآمدهای نفتی ایران در ماه گذشته می تواند انرژی خورشیدی باشد.

با این حال، آمار کپلر نشان می دهد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئن مجدداً افزایش یافت و در ماه جولای به یک میلیون و 718 هزار بشکه رسید، یعنی ایران در ماه های آینده صادرات نفت بیشتری به دست خواهد آورد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که دولت ایران برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز دارد قیمت نفت در بازارهای جهانی حداقل 121 دلار باشد. این رقم 40 درصد بیشتر از قیمت فعلی نفت در بازارهای جهانی است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *