مصوبه کنکوری اخیر، به‌نفع دانش‌آموزان مدارس خاص و غیرانتفاعی تمام شده؛ نه مناطق محروم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: بررسی های جدید پژوهشی نشان می دهد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای قبولی در کنکور نه تنها به نفع دانش آموزان مدارس دولتی عادی و دانش آموزان مناطق محروم کشورمان نبود، بلکه با به حاشیه راندن آنها به نتیجه رسید. بهره مندی دانش آموزان مدارس دولتی عادی و دانش آموزان مناطق محروم کشورمان. دانش آموزان مدارس خصوصی و غیرانتفاعی.

حدود سه سال از اجرای «تصویب کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی» می گذرد و این تغییرات که برای کاهش فشار ناشی از کنکور و کاهش اتکا به آزمون چند ساعته طراحی شده بود، اکنون ایجاد شده است. تفاوت های مختلف شرایط دانش آموزان کشور.

به نظر می رسد این تصمیم که هدف اولیه آن ایجاد «برابری آموزشی» و حمایت از دانش آموزان مناطق محروم و مدارس دولتی عادی بود، نه تنها در عمل در دستیابی به اهداف اساسی خود ناکام ماند، بلکه تا حدودی با هدف اعلام شده و در واقعیت همخوانی نداشت. در راستای بدتر شدن بی عدالتی آموزشی

با گذشت سه سال از اجرای این مصوبه، وضعیت عدالت آموزشی نگران کننده در کشور به وجود آمده است و این تغییرات عمدتاً به نفع دانش آموزان مدارس غیردولتی بوده است که اکثر آنها از قدرت اقتصادی و پایگاه اجتماعی و سیاسی بالایی برخوردارند.

بر اساس این فرمان که در سال 1400 هجری قمری توسط آیت الله ابراهیم رئیسی ابلاغ و از سال 1401 هجری قمری شروع به اجرا شد و به منظور رفع فشار روانی دانشجویان و ایجاد فرصت های برابر برای همه طلاب کشور، نهایی شد. امتحانات در دوره دوم متوسطه اجرا شد. مدرسه سه ساله

بدین ترتیب نمرات امتحانات نهایی سه ساله دوره دوم متوسطه در کنار نمرات کنکور به یکی از مؤلفه های مهم ورودی دانشگاه تبدیل شده است. هدف اصلی از این تصمیم کاهش اتکا به یک آزمون واحد (CONCOR) و کاهش استرس ناشی از آن بود. .

اما به نظر می رسد تدوین کنندگان مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته اند همه جوانب این موضوع را بررسی کنند و این ایرادات در سیاست گذاری با چالش های جدی مواجه شده است. اولین و شایع ترین قربانی آن دانش آموزان مدارس دولتی هستند که عادی هستند!

این مورد بار دیگر بر نادرست بودن سیاست های مسئولان در تضعیف مدارس دولتی عادی تاکید می کند و هشداری جدی برای بازنگری روش های فعلی است.

سه سال از اجرای این مصوبه می گذرد و شواهد میدانی و آماری حاکی از آن است که به دلیل تفاوت سطح تحصیلی بین مدارس مختلف دولتی، دانش آموزان مدارس دولتی عادی از اجرای این مصوبه کنکور و دانش آموزان دولتی غیردولتی آسیب دیده اند. مدارسی که دارای امکانات آموزشی بیشتر، معلمان بهتر، کارشناسان خبره و حمایت مالی گسترده خانواده هستند، از نظر نتایج نهایی و نتایج آزمون کنکور نسبت به دانش‌آموزان مناطق محروم یا مدارس دولتی عادی وضعیت بهتری دارند.

در زیر بر اساس نتایج تحقیقات رسمی به بررسی شرایط دانش آموزان مدارس دولتی عادی در امتحانات نهایی و میزان تحقق عدالت آموزشی به نفع اقشار ضعیف جامعه از طریق اعمال مصوبه کنکور پرداخته ایم. .

میانگین نمره امتحان نهایی خرداد 1403 برای پایه دوازدهم در مدارس تیزهوشان (سمبد) 14/16 است در حالی که این میانگین در مدارس دولتی عادی 96/8 است! این تفاوت در نمرات در واقع نشان دهنده تفاوت های عمیق در کیفیت آموزش بین مدارس کشور است.

این وضعیت علاوه بر تفاوت سطح تحصیلی در مدارس، یکی دیگر از دلایل موفقیت دانش آموزان برخی مدارس در کنکور است که هزینه های حمایتی و آموزشی خانواده در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله در دوره دوم متوسطه است. دوره

بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، خانواده هایی که درآمد بالاتری دارند، پول بیشتری را صرف تحصیل فرزندان خود می کنند. این هزینه ها شامل حضور در مدارس خصوصی، پرداخت هزینه کلاس های تقویتی، خرید کتاب های درسی و استفاده از مشاوران و منابع آموزشی اضافی است.

از سوی دیگر دانش‌آموزان مناطق محروم که عمدتاً در مدارس دولتی با هزینه‌های آموزشی بسیار کم تحصیل می‌کنند، از این منابع کاملاً بی بهره هستند و به همین دلیل شانس زیادی در کنکور و امتحانات نهایی دارند که اکنون بسیار پرطرفدار است. . سهمیه 60 درصدی در کنکور با تصویب شورا کمتر خواهد بود!

بر اساس گزارش ها، میانگین هزینه تحصیلی سالانه خانواده های دهک های بالا به ازای هر فرزند در مقطع متوسطه بسیار بیشتر از دهک های پایین است و این موضوع به ویژه بر امتحانات ورودی و پایان ترم تأثیر می گذارد زیرا دانش آموزان در برخی مدارس از آموزش و حمایت مناسب تری بهره مند می شوند. خانواده ها شانس بیشتری برای قبولی در امتحانات پایانی سه سال آخر دبیرستان دارند.

مناطق محروم کشور همچنان با مشکلات عدیده ای برای کسب حداقل سطح کیفی آموزش مواجه هستند. شواهد نشان می دهد که استان های محروم مانند سیستان، بلوچستان، کهکیلویه، بویار احمد، خوزستان و آذربایجان غربی در انتهای نمرات امتحانات نهایی خود باقی مانده اند.

در حالی که استان هایی مانند یزد، تهران و اصفهان که از امکانات آموزشی بهتری برخوردارند، میانگین نمرات بالاتری دارند. این شکاف های آموزشی به طور موثر دانش آموزان مناطق محروم را از رقابت منصفانه خارج می کند اگر نمرات امتحان نهایی آنها قطعاً تحت تأثیر قرار گیرد!

در امتحانات نهایی خرداد 1403 هجری شمسی، اختلاف بالاترین و کمترین میانگین نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سراسر استان های کشور 4.79 امتیاز بوده است. بهترین مورد مربوط به استان یزد با امتیاز 12.91 و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با امتیاز 8.12 است. این اختلاف امتیاز در واقع نشان دهنده مشکلات جدی در دسترسی به آموزش با کیفیت در مناطق محروم کشورمان است.

با توجه به تفاوت شدید نمرات بین مدارس خصوصی و مدارس دولتی عادی، این تغییرات در واقع امتحان ورودی را بیش از پیش ناعادلانه خواهد کرد.

در جدول زیر میانگین معدل دانش آموزان در مدارس مختلف دولتی، بالاترین معدل مدارس سمباد و پایین ترین مدارس دولتی عادی و عشایری و وضعیت اسفبار کمتر از 10 معدل دانش آموزان مدارس دولتی عادی را مشاهده می کنید. کشور یک واقعیت تلخ است:

به عنوان مثال در دوره زندگی سه رشته علوم تجربی، اختلاف نمره مدارس دولتی عادی در مناطق مختلف کشور زیاد است به طوری که میانگین نمره در دلجان و سیستان و بلوچستان 4.9 و در منطقه 6 تهران در 14.08!

از طرفی میانگین نمرات مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی کمی با یکدیگر متفاوت است اما فاصله این مدارس با مدارس عادی دولتی و غیردولتی بسیار زیاد است و گاهی به 8 پایه نیز می رسد.

در پایان لازم به ذکر است که اگرچه هدف اولیه مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش استرس ناشی از کنکور و ایجاد عدالت آموزشی است، اما نتایج اجرای این مصوبه نشان می دهد که این مصوبه و دانش آموزان مناطق محروم و مدارس دولتی عادی نتوانسته اند دانش آموزان مدارس غیردولتی و پردرآمد از این تغییرات بهره مند شده اند.

این وضعیت به ویژه در کنکور که نمرات امتحانات نهایی تاثیر بسزایی دارد، بی عدالتی در مسابقات کشوری را تشدید کرده است، بنابراین لازم است مسئولان آموزشی کشور در این تصمیم تجدید نظر کنند و به دنبال راه های موثرتری برای اصلاح این تصمیم باشند . ایجاد عدالت آموزشی از جمله «در نظر گرفتن برخورد با مناطق محروم» در این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری entekhab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *