ایرنا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به پیگیری اجرای قانون هوای پاک در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم در شهرهایی که وضعیت آلودگی هوا نامناسب است اولویت بندی کنیم و قانون را بر اساس آن اجرا کنیم. آن را در مورد آن
صدیقه ترابی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک (8 دی به مدت یک هفته) افزود: قانون هوای پاک قانون خوب و پیشرفته ای است و وظایف همه دستگاه ها را مشخص می کند، اما می بینیم که پس از تصویب آن. ، حدود 7 سال گذشت.
وی تصریح کرد: در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا که هر دو هفته یکبار برگزار شد، این موضوع را مورد تحلیل قرار دادیم و مشخص شد که یکی از دلایل عدم موفقیت این قانون، پیگیری آن است . کشور بنابراین ما اولویت بندی و تصمیم گرفته ایم که مفاد قانون هوای پاک را در شهرهای آلوده با توجه به میزان آلودگی و با توجه به منابع آلاینده اجرا کنیم.
وی تاکید کرد: در این راستا در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد تصمیماتی گرفتیم و در اجرای آنها جدی هستیم.
ترابی تصریح کرد: آلودگی هوا نتیجه اقدامات زیادی است که در سال های گذشته انجام شده است، بنابراین نباید انتظار داشت که در مدت زمان کوتاهی حل شود، باید به درستی کار کرد تا نتیجه راضی کننده باشد.
در شمال پمپ بنزین ها درست کار نمی کنند
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره مدیریت پسماند در کشور گفت: وضعیت زباله در همه جای کشور مناسب نیست، اما بدترین وضعیت در استان های شمالی و تهران، گیلان و مازندران است. باران زیاد و معمولاً بستر خیس است اتفاق می افتد، آب شسته شده وارد خاک و منابع آب می شود.
وی بیان کرد: در سال های گذشته تلاش هایی برای مدیریت پسماند در کشور انجام شد اما به دلیل اینکه تصمیم درستی اتخاذ نشد، به عنوان مثال محل دفن زباله هایی که برای گیلون خریداری و نصب شد، به اندازه کافی موفق نبود. و موزندران با شرایط مرطوب منطقه سازگار نبودند. الان در شهری مثل نوشهر به دلیل رطوبت زیاد دستگاه های یونجه سازی درست کار نمی کنند.
نفت کوره هنوز در برخی از نیروگاه ها می سوزد
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس تصمیم کارگروه کاهش آلودگی هوا، مقرر شد سوختن مازوت در سه نیروگاه، سه نیروگاه، سه نیروگاه، سه نیروگاه متوقف شود. گیاهان کارخانه های منتظر کائم، شازند و شیخ منتظری، این کار حدود یک ماه و نیم به طول انجامید، اما با توجه به شرایط ذخیره سازی سوخت و نیاز وزارت نیرو و نفت، قابل استفاده نیست. سوخت گازوئیل در این شرایط مصرف این سوخت را از سر گرفتند اما تصمیم بر این شد که در مقادیر کمتر از آن استفاده شود، بنابراین سوخت گازوئیل در این کارخانه ها ادامه دارد. دارد
وی افزود: با این حال اقدامات لازم را انجام داده ایم و با در نظر گرفتن درخواست ها جلسات مشترکی در این زمینه برگزار خواهیم کرد، البته نفت کوره باید به گونه ای تنظیم می شد که حداقل مصرف سوخت را داشته باشیم. نفت کوره در نیروگاه ها و مردم از سلامت مردم رنج می برد.” برای اینکه آسیب جدی نبینیم اقداماتی را در این زمینه در نظر گرفته ایم.
ترابی درباره شکایت از دستگاه های غیرمجاز در حوزه سوخت توضیح داد: قطعا برخورد قانونی خواهیم کرد و موظف هستیم در آینده نتیجه شکایت سوخت سوزی مشخص شود.
معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حقیقت این است که سوزاندن مازوت سال هاست که اتفاق می افتد و امسال نیز با توجه به شرایط برق رسانی این اقدام انجام شد و وزارت انرژی تصمیمی نگرفته است. البته ابتدا بعد از سوختن گازوئیل شاهد شروع طوفان برف بودیم که اعتراضاتی را در پی داشت، البته در ازای توقف سوخت گازوئیل، تصمیم شجاعانه رئیس جمهور برای سلامتی ایشان بود. مردم
وی در خصوص معرفی نهادهایی که در اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده اند، گفت: هر ساله مکاتباتی در این زمینه انجام می شود، گزارش کار از سوی نهادها دریافت می شود، البته قانون هوای پاک آن طور که انتظار می رفت اجرا نشد. ، اما وظایفی که دستگاه های مورد نظر کنترل می شوند، اولین گام و وظیفه سازمان محیط زیست در این خصوص دریافت گزارش عملکرد است که به این وظیفه قانونی عمل می کنیم.
ترابی افزود: به دنبال این هستیم که مصرف گازوئیل را در سال 1404 به حداقل برسانیم و در صورت سوختن از نوع کم گوگرد باشد و کارخانه های گازوئیل از فیلترهایی استفاده کنند که کمترین میزان سوخت را منتشر کند. آلودگی
وی تصریح کرد: ما وظیفه داریم گزارش عملکرد دستگاه های مرتبط با قانون هوای پاک را گرفته و با عملکرد قانونی آنها مقایسه کنیم و سپس دستگاه هایی را که با قانون مطابقت ندارند به مراجع قضایی ارائه کنیم، البته مشخص است که که دستگاه ها در حد مقرر در قانون به وظیفه خود عمل نکرده اند.
مهاجرت پایتخت تنها ناشی از آلودگی هوا نیست
ترابی درباره جابه جایی پایتخت گفت: جابجایی پایتخت تنها به دلیل آلودگی هوا نیست و وقتی 20 تا 25 درصد جمعیت کشور را در مکانی مانند تهران قرار می دهیم، لزوماً به دلیل کمبود آب، خاک است. و آلودگی هوا اگرچه اقداماتی برای کاهش این دشواری ها انجام شده است، اما جمع آوری تعداد زیادی از مردم در یک مکان کوچک از نظر توسعه سرزمینی صحیح نیست. پای اکولوژیکی تهران به پایان رسید.
وی در خصوص تاثیر تحریم ها بر آلودگی هوا گفت: تلاش می کنیم از طریق فناوری با آلودگی هوا مبارزه کنیم اما تحریم ها مانع از آن شده است. مسئولان تحریم می گویند هدف آنها تحریم مردم نیست و ما می خواهیم به مردم ایران کمک کنیم، اما مانع انتقال فناوری به این کشور می شوند، آیا حقوق بشر اجازه می دهد که انتقال علم و فناوری محدود شود و کشورها آیا با مشکلات روبرو هستند؟
زیرساخت برقی شدن خودروها در جمهوری ضعیف است
ترابی درباره برقی شدن خودروها گفت: در شهرهایی مانند تهران و مشهد که عمده آلودگی از خودروها و به طور کلی منابع سیار است، برقی شدن خودروها تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از آن حمایت می کند. یکی از حمایت های ما تسهیل در روند نظارت بر استاندارد آلایندگی خودروهای برقی بود و به پلیس و گمرک اعلام کردیم که این خودروها مجوز شماره گذاری ما را دارند و نیازی به بررسی آنها نیست.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: صحبت هایی در مورد اظهارات خانم ابتکار در مورد خودروهای برقی نیز مطرح شد که خانم ابتکار نیز این نامه را رد کرد. بنابراین با یک سری گفت وگو نمی توان قضاوت کرد و نیاز به تحقیق بیشتری دارد.
طروبی تاکید کرد: موضوع مهم در برقی سازی ایجاد زیرساخت ها است که در کشور ما روند خوبی نداشته است اما متوجه شده ام که توسعه زیرساخت ها اخیرا بهتر شده و امیدوارکننده است.
ترابی با اشاره به اینکه تعطیلات امسال نه تنها به دلیل آلودگی هوا بلکه برای ایجاد تعادل در مصرف سوخت بود، گفت: امسال شرایط آب و هوایی در کلانشهر شیراز خوب بود، فقط 9 روز ناسالم بود، سال گذشته 19 روز بود. روزها هوای پاک است، بنابراین وضعیت نشان می دهد که تعطیلی آن تنها به دلیل آلودگی هوا نیست.
وی تاکید کرد: بی شک یکی از راه های رسیدن به هوای پاک، داشتن سوخت مناسب است; بر این اساس جلساتی با وزارت نیرو، نفت، سومات و شرکت «گاز استاندارد» جمهوری برگزار کردیم و مقرر شد کیفیت سوخت ارتقا یابد و برنامههای امیدوارکنندهای برای بهبود سوخت داریم.
کاهش انتشار آلودگی با انرژی های تجدیدپذیر
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاثیر منابع تجدیدپذیر در کاهش آلودگی هوا گفت: عامل آلودگی هوا اعم از متحرک، ثابت و صنعتی، سوخت است، حتی اگر این کار را نکنیم. می خواهند از آن استفاده کنند. انرژی های تجدیدپذیر، باید نیروگاهی برابر بسازیم، مشکل سوخت نیز وجود دارد، سوخت مصرفی در نیروگاه ها استاندارد نیست، بنابراین هرچه تولید انرژی های تجدیدپذیر بیشتر شود، انتشار آلاینده ها لزوما کاهش می یابد.
وی افزود: وزارت نیرو قول داده است تا پایان برنامه پیشرفت 30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند و به این ترتیب سازمان حفاظت محیط زیست نیز وارد این موضوع شده است که قبل از این هر نیروگاه تجدیدپذیر باید 10 تا 20 واحد را پوشش دهد. درصد مساحت آن را به میدان سبز تبدیل می کند که با تصمیم برای تسریع در کار آن را حذف و اعلام کردیم.
سهم ۵۹ درصدی منابع سیار در آلودگی هوای تهران
طروبی گفت: سهم منابع مختلف در آلودگی تهران بر این اساس مشخص شده است که 41 درصد از منابع ثابت مانند نیروگاه ها و صنایع و 59 درصد از منابع متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت بر این اساس خودرو و موتورسیکلت را قرار داده ایم توسعه حمل و نقل عمومی
وی افزود: روند اجرای قانون هوای پاک را تحلیل کرده ایم و بر این اساس ظرفیت دستگاه ها و مدت زمان کار آنها مشخص شده و بر این اساس برنامه ها را اولویت بندی کرده ایم.
وی ادامه داد: در زمینه پرداخت آلایندگی پیشنهادهایی به شورای اسلامی دادیم که برخی از آنها تصویب نشد اما مصوبه هیات وزیران را داریم که 50 درصد آلایندگی ها زیر نظر سازمان محیط زیست است. سازمان حراست و پس از اتمام آن به استان ها گزارش می دهیم.
در ادامه این نشست، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: بر اساس قانون هوای پاک، مسئولیت خرابی خودروهای قدیمی بر عهده وزارت ایمنی است. .
احمد طاهری درباره آمار خرابی خودروها و آخرین وضعیت خرابی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: یکی از دلایل افزایش آلودگی هوا فرسودگی ناوگان در سال های گذشته بود به عنوان مثال در سال 2019 حدود 6000 خودروی فرسوده بوده است. تخریب شده که در مقایسه با وجود یک پارک فرسوده بسیار نادر است.
وی ادامه داد: در سال 1402 تعداد خودروهای اسقاط به 70 هزار خودرو رسید و در نهمین ماه سال 1403 این میزان خودرو اسقاط به 273 هزار خودرو رسید که نشان دهنده رشد آمار است در صورتی که در پیش بینی برنامه هفتم 500000 خودرو باید اسقاط شود. سقط های سالانه نشان می دهد که تا رسیدن به این آمار فاصله زیادی داریم.
وی افزود: موضوع دیگر این است که موتورسیکلت ها 10 درصد آلاینده ها را تشکیل می دهند و کلانشهرهای تهران و مشهد بیشترین آمار مربوط به آلودگی هوا ناشی از آلایندگی خودروها را دارند که امیدواریم واردات خودروهای برقی را در اولویت قرار دهیم و ناوگان عمومی را نوسازی کنیم. با . سوخت گاز و در نهایت سوخت بنزین برای تعمیر خودرو.
طاهری در رابطه با اقدامات این سازمان در این زمینه گفت: با رایزنی و بر اساس ماده 10 قانون تنظیم مقررات حمل و نقل، 10 هزار تومان در اختیار صندوق وزارت حراست قرار گرفت که باید هزینه شود. از بین بردن ماشین ها
وی بیان کرد: در نظر داریم با همکاری وزارت حراست و وزارت نیرو لایحه ای را برای تسهیل در روند تخریب و تسهیل در اعطای تسهیلات به دارندگان خودروهای فرسوده اعم از دارندگان موتورسیکلت و تاکسی های کارکرده به دولت پیشنهاد کنیم.
در پایان این نشست با حضور صدیقه ترابی و احمد طاهری، هفته ملی هوای پاک اعلام شد.