جگوار، سازنده خودروهای لوکس، پس از رونمایی از خودروی مفهومی الکتریکی جدید خود، جنجالهایی را در میان پیروانش برانگیخت، همانطور که در ویدیوی جنجالی معرفی که اخیرا منتشر کرده است، نشان داده شده است.
برخی از منتقدان به رسانههای اجتماعی گفتهاند که تایپ صفر (00) جدید جگوار «هیجانانگیز» و «کاملاً خیرهکننده» است، در حالی که برخی دیگر به طراحان جگوار توصیه کردهاند «به تابلوی طراحی برگردند».
این خودروساز که بزرگترین دگرگونی تاریخ خود را آغاز کرده است، ماه گذشته قبل از اعلام برنامههای خود برای تولید یک مدل برقی، در یک پیشنمایش در شبکههای اجتماعی، لوگوی جدیدی را معرفی کرد.
بسیاری از منتقدان به این نکته اشاره کردند که ویدیوی تبلیغاتی یک خودروی واقعی را نشان نمیدهد، اما دیگران این شرکت را به دلیل رویکرد جسورانهاش تحسین کردند.
ماه گذشته، جگوار فروش خودروهای جدید جگوار را در بریتانیا متوقف کرد، قبل از اینکه در سال 2026 یک خودروی الکتریکی را به فروش برساند.
فروش خودروهای این شرکت در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است و برخی استدلال میکنند که از آنجایی که تصویر سنتی به ارث رسیده دیگر جذاب نیست، لیفت صورت یک قمار با ضرر محدود است.
جگوار پس از انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی در ماه گذشته، به دنبال تبلیغات گسترده ای از مردم خواست که به تغییر نام تجاری این شرکت که بیش از یک قرن قدمت دارد، «اعتماد کنند و پیش داوری نکنند».
Travel Zero که در یک گالری هنری در میامی رونمایی شد، یک خودروی مفهومی محسوب می شود و بنابراین برای فروش عمومی تولید نخواهد شد.
با این حال، این خودرو نشاندهنده روندی از مدلهای جدید جگوار است که پیشبینی میشود در زمان عرضه، قیمتی بیش از 100 هزار دلار داشته باشند.
جری مک گاورن، مدیر خلاقیت جگوار، گفت که از توجهی که جگوار جدید به او شده است خوشحال است.
وی گفت: این مدل تاکنون احساسات ناظران را برانگیخته است و این روند ادامه خواهد داشت. او افزود: «جگوار نمیخواهد همه آن را دوست داشته باشند.
اما کارل برائر، تحلیلگر صنعت خودرو، رویکرد جدید این شرکت را زیر سوال می برد. او به بی بی سی گفت که به نظر می رسد این شرکت “میراث گذشته جگوار را برای امید به آینده ای بهتر قربانی می کند.”
وی افزود: به نظر من این تصمیم درستی نیست.
“خیلی بزرگه”
بئاتریکس کیم، مدیر مرکز تحقیقات خودرو، به بی بی سی گفت که این خودروی مفهومی “بسیار بزرگ و بسیار غیر واقعی” است.
خانم کیم با اشاره به اینکه بسیاری از برندهای بزرگ خودرو در بازار وجود دارند، افزود: “این راه درستی نیست.”
او گفت: «البته جگوار یک برند لوکس است، اما فکر نمیکنم فعلاً این مسیری باشد که جگوار باید برود، زیرا در حال از دست دادن تولید انبوه است و این خودرو برای تولید انبوه نیست.»
اما اندی پالمر، مدیر اجرایی سابق استون مارتین و نیسان، گفت که جگوار باید تغییر کند زیرا “برای مدت طولانی به عنوان یک برند شکست خورده است”.
او طرح جدید را “تغییر جسورانه در جهت” توصیف کرد، اگرچه اذعان کرد که این تغییر “بسیار بزرگ” است.
او گفت: «تبلیغات خودروهای برقی باید بر روی مقرون به صرفه ساختن آن برای همه تمرکز کند، اما جگوار در جهت مخالف حرکت می کند.
اما وی افزود: برایشان آرزوی موفقیت دارم و واقعا امیدوارم موفق شوند.
جگوار لندرور گفت که تصمیم برای توقف فروش خودروهای جدید جگوار در بریتانیا در ماه گذشته اقدامی عمدی برای “ایجاد فضای تنفس” قبل از رونمایی از ظاهر جدید خود بود.
این شرکت اعلام کرد که خط تولید خود را در سال 2021 به خودروهای برقی تبدیل خواهد کرد و گفت که هر سه کارخانه بریتانیایی خود را به عنوان بخشی از این استراتژی فعال نگه داشته است.
جگوار ضعیف ترین حلقه در گروه تولید جگوار لندرور است که نزدیک به یک دهه است که تحت مالکیت تاتا موتورز بوده است.
در سال 2018، فروش خودروهای جگوار به 180 هزار دستگاه رسید، اما این رقم در سال گذشته به 67 هزار دستگاه کاهش یافت.
اوایل امسال جگوار لندرور بالاترین سود خود از سال 2015 را اعلام کرد اما این سود از فروش دو خودرو رنج روور و لندرور دیفندر به دست آمد.
منبع: بی بی سی