معرفی سریال روزگار قریب | هورناز

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام سریال: روزکار قریب

انتشار: 1386

ژانر: درام، بیوگرافی

کشور سازنده: ایران

کارگردان: کیانوش عیاری

تعداد قسمت ها: 36

بازیگران: مهدی هاشمی، شهاب کسرایی، سیدناصر هاشمی، کاوه حنجر، پرهام کرمی، مهران رجبی، افرین ابیسی و…

خلاصه سریال

راوی زندگی دکتر محمد قریب یکی از اولین پزشکیان متخصص اطفال در ایران، بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران و از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان است. این مجموعه علاوه بر مروری بر زندگی دکتر قریب، به وقایع رخ داده در دوران زندگی ایشان در ایران نیز می پردازد.

اسامی بازیگران سریال روزر استرنج در جدول یاب موجود است

در مورد سریال

در سال 1360 پیشنهاد ساخت این سریال به کیانوش عیاری داده شد. عیاری توضیح داد که سیمافیلم به عنوان تهیه کننده ترجیح داده یکی از دو چهره ملی را برای تولید سریال انتخاب کند: استاد شهریار و دکتر محمد قریب.

عیاری پیش از آن تجربه کارگردانی دو مجموعه تلویزیونی «خانه با خانه» و «هزاران چشم» را داشت اما «روزگار قریب» سریال تاریخی مربوط به دوران پیش از انقلاب برای او تجربه جدیدی بود. از سوی دیگر او به تازگی فیلم معروف «بودن یا نبودن» را کارگردانی کرده بود که مورد استقبال جامعه پزشکی قرار گرفت. علاوه بر این، او اطلاعات خوبی در مورد دانش پزشکی پیدا کرد. همه اینها می تواند از دلایل انتخاب دکتر قریب توسط عیاری باشد. اما به نظر می‌رسد ناشناخته بودن شخصیت دکتر محمد قریب برای اکثریت مردم ایران، مهم‌ترین چیزی است که عیاری را به این انتخاب سوق داده است. این نکته را زمانی متوجه خواهید شد که بدانید عیاری اساساً کارگردانی است که وفادار نیست/به فیلمنامه کاملاً اعتماد ندارد. بنابراین انتخاب شخصیتی که مردم نسبت به جنبه های زندگی او کمتر حساس و آگاه باشند، بستر مناسب تری برای سفر کارگردان است.

می توان گفت مهم ترین سریال تاریخی مربوط به این دوره که پیش از آن تولید شده، سریال «چگونه انگلسی» است که با داستانی با مضمونی احساسی، دوره تاریخی پهلوی را روایت می کند. اما عیاری می‌توانست یک سریال زندگی‌نامه‌ای به سبک واقعی خودش بسازد و احتمالاً اینقدر نگران تکرار خودش نبود.

«روزکار قریب» به عنوان یک سریال بیوگرافی، چندان متعهد به بررسی زندگینامه دکتر محمد قریب نبود، اما شاید یکی از مهم ترین دلایلی که این سریال را به یکی از سریال های تاریخی اجتماعی قدرتمند تاریخ رسانه ملی تبدیل کرد، همین بود. . . شاید اگر قرار بود داستان بیشتر به زندگی دکتر قریب بپردازد، یک سریال بیمارستانی کامل می دیدیم (البته صحنه های زیادی در بیمارستان دارد)، اما حذف محوریت روایت از وقایع دکتر قریب. زندگی قریب و برخورد او با مسائل اجتماعی به تقویت اثر و افزایش غنای آن کمک کرد.

فیلمبرداری این سریال از اواخر سال 1390 آغاز شد و تا پاییز 1395 ادامه داشت.این سریال در شهر غزالی تصویربرداری شده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *