معرفی فیلم باشو، غریبه کوچک

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

  • نام فیلم: باشو غریبه کوچک
  • زبان: گیلکی، عربی خوزستان، فارسی
  • سال انتشار: 1368
  • کارگردان: بهرام بیضایی
  • بازیگران: سوزان تسلیمی، عدنان عفرافیان، پرویز پورحسینی، فاروق لقاء هوشمند.

کمی عجیب باش

خلاصه فیلم

در ویرانی های جنگ، در قلب جنوب، داستان باشو آغاز می شود. پسری که طعم تلخ نابودی را چشیده، خود را به دست سرنوشت می سپارد و سفری پر فراز و نشیب را آغاز می کند. رویا او را به سرزمینی سرسبز در شمال می برد و در آنجا با زنی مهربان به نام نای و دو فرزندش آشنا می شود. نای به یک پناهگاه امن برای باشوها تبدیل می شود، اما زبان و فرهنگ آنها مانند دو دنیای متفاوت است.

باشو با قلبی پاک و صادق سعی می کند جایگاه خود را در این خانواده جدید پیدا کند. نای در کار خانه و مزرعه کمک می کند و با وجود اختلاف زبان، پیوند عمیقی بین آنها شکل می گیرد، اما سایه مخالفت شوهر نای همیشه بر این رابطه صمیمی سنگینی می کند. بازگشت او از سفر نقطه عطفی در داستان باشو است.

پدری که دست راستش را در جنگ از دست داده، ابتدا با حضور باشو در خانه آنها مخالف است. اما باشو با فداکاری و از خودگذشتگی دل پدر را تسخیر می کند. سرانجام، خانواده نای و باشو با هم متحد می شوند تا مزرعه خود را در برابر خوک ها محافظت کنند. این صحنه حماسی نماد همبستگی و پیروزی بر مشکلات است.

در مورد فیلم

کلبه باشو غریبه یکی از بهترین فیلم های جنگی است که تا به حال ساخته شده است. بهرام بیضایی در این فیلم با بهره گیری از بازی سوزان تسلیمی داستانی شگفت انگیز را روایت می کند.

باضایی در این فیلم توضیح می دهد که تفاوت بین فرهنگ ها، آداب و رسوم و غذاهای اقوام مختلف بخشی از دلایل دوری این اقوام از یکدیگر است. باشو طعم نان و برنج شمالی ها را دوست ندارد و ابتدا غذای آنها را نمی خورد اما وقتی مجبور می شود باید به ذائقه آنها عادت کند. همسایگان نایگان نماد افرادی هستند که با سایر بستگان خود سازش نمی کنند و به آنها نگاه تحقیر آمیز می کنند. این افراد نژادپرست هستند و اغلب باشو را کودکی بی ادب، کور و بی هوش می دانند. اما نایگان که سواد ندارد از همه همسایه ها باسوادتر است و کم کم نگاه تبعیض آمیز خود را کنار می گذارد و سعی می کند با باشو ارتباط برقرار کند. نقطه اوج این رابطه صحنه ای است که به گفته سوسن تسلیمی بداهه بوده است. در این صحنه نایگان چیزهای مختلفی را به زبان محلی خود معرفی می کند و از باشو می خواهد که آنها را به زبان خود ارائه کند. باشو برای اولین بار در فیلم در این صحنه می خندد. این صحنه نشان می دهد که ارتباط با افراد دیگر و سایر اقوام چقدر آسان است و فقط باید بپرسید.

کمی عجیب باش

حرف آخر

این فیلم فوق العاده به کارگردانی بهرام بیضایی نه تنها در زمان خود بلکه تا به – مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. باشو، غریبه کوچک، گنجینه گرانبهایی در سینمای ایران است که پیام صلح و دوستی را به نسل های آینده می رساند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *