معرفی فیلم رستگاری در هشت و بیست دقیقه

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام فیلم: رستگاری در بیست و هشت دقیقه

سال انتشار: 1384

نوع: اجتماعی

خروج: سیروس الوند

بازیگران:

بهرام رادان
مهتاب کرامت
شهاب الحسینی
سیاوش تمورت
عنایت الله بخشی
کوچکترین من ابیسی است
صدرالدین حجازی
گفت بردوست
مهدی تقی نیا
هومان رضوی
ثریا قاسمی
علی اصغر الطبسی
علی رضا درویش نژاد
افسانه خاک رس
گفت قرخانلو
الرحمن الحسینی
احمد سرفراز

خلاصه فیلم

زنی گمنام در محله ای سنتی در جنوب تهران زندگی می کند. گروهی پرشور در محله که می خواهند «حکم خدا» را اجرا کنند، حضور زن را با حرکات مشکوک تحمل نمی کنند و از او می خواهند که محله را ترک کند. اما زن قبول نمی کند و می ماند. مرد جوانی مأمور مقابله با زن می شود و…

در مورد فیلم

رستگاری در بیست و هشت دقیقه فیلمی اجتماعی است که داستان اندیشه های ارتجاعی در جامعه ایران را روایت می کند. جوانی به نام فواد معتقد است که تنها راه رسیدن به جامعه آرمانی خشونت و تطهیر است. جامعه ای که در این فیلم ظاهر می شود یک جامعه یاغی است که در آن گروهی سنگ انداز و مرتجع می دوند و معتقدند که قانون خدا را اجرا می کنند. اما در واقعیت، آنها فقط قوانینی را اجرا می کنند که به نفع خودشان باشد. فواد به دوستش طاها تفنگ می دهد تا زنی تنها را بکشد. زنی با برادرش زندگی می کند و خرج پدر بیمارش را می دهد.

فواد اصلاً به مشکلات این زن اهمیت نمی دهد و تنها دردش این است که او با یک مرد ثروتمند رابطه دارد. ایده های هولناکی که سال هاست در جامعه ایران موج می زند کلیدواژه های این اثر است. کسانی که فکر می کنند می توانند فرمان خدا را بدون هیچ دادگاهی اجرا کنند به میل خود می کشند و می کشند. رستگاری در بیست و هشت دقیقه در نهایت به رستگاری طاها منجر می شود. او اکنون تصمیم گرفته است از آهو محافظت کند و با قتل روبرو شود. این فیلم در جشنواره های زیادی شرکت کرد و شهاب حسینی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد.

پاورقی ها

در صحنه ای از فیلم، فواد (با بازی شهاب حسینی) که معتقد به اقدام خودسرانه و خشونت آمیز برای اصلاح جامعه است، کتاب می خواند. هایدگر و تعالی بیژن عبدالکریمی (نویسنده کتاب) مقاله ای را در مجله مدرسهبه کوروش الفند اعتراض کرد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *