مقاله شورای سردبیری گاردین: با پیروزی پزشکیان، امید در ایرانیان زنده شد / نهاد قدرت برای تعامل مجدد با جمعیت ناراضی و احتمالا ایجاد ثبات در روابط با غرب، مسیر را باز کرده/ اروپا تلاشش را برای تعامل با پزشکیان دو چندان کند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

روزنامه گاردین در سرمقاله – خود به انتخاب رئیس جمهور میانه رو در ایران توسط هیئت تحریریه خود پرداخت و گفت: حتی زمانی که استقرار قدرت به طور غیرمنتظره ای با نامزدی یک میانه رو موافقت کرد، بسیاری از ایرانیان حاضر به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جمهوری خواه نبودند و بدبین بودند که اگر رأی گیری واقعاً چیزی را تغییر می داد، مقامات احتمالاً آن را ممنوع می کردند. این نگاه بدبینانه تنها با مشارکت 9/39 درصدی مردم در دور اول انتخابات به خوبی نمایان شد.

به گزارش گروه بین الملل «انتخاب». در ادامه این مطلب آمده بود: با این حال مسعود مزیکیان توانست به دور دوم انتخابات راه پیدا کند و رقیب تندرو خود سعید جلیلی را با کسب 16.3 میلیون رای در مقابل 13.5 میلیون شکست دهد. اگرچه برخی دور دوم انتخابات را تحریم کردند، اما وقتی افکار عمومی دیدند که این جراح سابق قلب شانس رسیدن به بالاترین مقام اجرایی کشور را دارد، میزان مشارکت به 49.8 درصد رسید.

آقای باجیکیان که از حمایت اصلاح طلبان برخوردار بود، خواستار اصلاح قوانین مربوط به حجاب شد که منجر به تشکیل تظاهرات «زنان، زندگی آزادی» در ایران از دو سال پیش شد. او همچنین گفت که به امید رفع تحریم هایی که اقتصاد ایران را تضعیف کرده است، با غرب تعامل خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران، آقای مدشکیان برخلاف بسیاری از نامزدهای اصلاح طلب، عموماً به عدالت اجتماعی و بی عدالتی توجه داشت تا آزادی های سیاسی و به لطف شهرتش به پاکیزگی، توانست آرای برخی محافظه کاران طبقه کارگر را به خود جلب کند. دیگران به این دلیل علاقه نشان دادند که از درگیری های درونی میان محافظه کاران خسته شده بودند. تیم مبارزات انتخاباتی او تلاشی پرشور و پرشور برای کسب آرا، خانه به خانه و خیابان انجام داد.

اختیارات رئیس جمهور در ایران محدود است. مزکیان روز یکشنبه بر لزوم داشتن یک دید واقع بینانه تاکید کرد و به میانه روها هشدار داد: “ما قول می دهیم و به آنها عمل نمی کنیم.”

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است: اگرچه سلف مدشکیان، ابراهیم رئیسی که مرگ وی در سانحه سقوط هلیکوپتر منجر به برگزاری این انتخابات شد، از چهره های شاخص نزدیک به قدرت به شمار می رفت، اما آقای مدشکیان تا آخرین انتخابات یک چهره بود و سطح سیاسی شناخته شده نیست. اما او از حمایت تیمی از مشاوران مجرب، از جمله جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق برخوردار است که حمایت او در موفقیت پزشکان نقش اساسی داشت و احتمالاً نقش مهمی در دولت او خواهد داشت.

با توجه به تشدید تنش ها در خاورمیانه، این موضوع از اهمیت حیاتی برخوردار خواهد بود. نگرانی فزاینده ای از وقوع یک جنگ تمام عیار بین حزب الله لبنان و اسرائیل و افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ که در سال 2015 از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد.

نکته اینجاست که نامزدی و پیروزی پزشکان نشان می دهد که نهاد قدرت و مردم ممکن است از فرصت ایجاد شده در انتخابات زودهنگام سوء استفاده کرده باشند: نهاد قدرت برای تعامل مجدد با جمعیت نسبتاً ناراضی و شاید دستیابی به ثبات روابط با غرب؛ مردم امیدوارند که استانداردهای زندگی خود را بهبود بخشند و کمی فضای تنفسی و بازنمایی که از آنها دریغ شده است به دست آورند.

به دلیل افزایش فشار بر جو بایدن برای کناره گیری از رقابت های ریاست جمهوری، دولت کنونی آمریکا نسبت به گذشته اختیارات کمتری برای تعامل با تهران دارد. دیپلمات های اروپایی گام های تحسین برانگیزی برای تقویت روابط و کاهش خطرات اشاعه هسته ای برداشته اند. اکنون آنها باید تلاش خود را مضاعف کنند. پیروزی غیرمنتظره آقای مزیگیان امیدهای نسبی ایرانیان و خارج از ایران را زنده کرده است. به خصوص که رقیب او مذاکره کننده ارشد سابق و یک افراطی بود که در سال 2015 مخالف توافق هسته ای بود، نباید این فرصت ها را دست بالا بگیریم، بلکه باید قدر فرصت ها را هر چند کوچک بدانیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *