مقام مسئول: یک مورد مبتلا به «تب دنگی» در قزوین شناسایی شده است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: خوشبختانه پشه آئدس در استان قزوین مشاهده نشده است اما یک مورد از این بیماری مشاهده شده و پس از شناسایی به موقع این فرد. معاینات پزشکی و آزمایشات پزشکی لازم انجام شد. اقدامات اصلاحی برای وی انجام شد و آزاد شد. این فرد سابقه سفر به امارات متحده عربی (دبی) را داشته و پس از بازگشت با علائم تب، سردرد و بدن درد به پزشک مراجعه کرده است.

هادی باقری با اشاره به اینکه «تب دنگی» یک بیماری ویروسی از خانواده فلاوی ویروس ها است که از طریق پشه مهاجم «آدس» به انسان منتقل می شود، گفت: خوشبختانه به جز یک مورد پشه آئدس در استان قزوین مشاهده نشده است. این عفونت مشاهده شده است و با شناسایی به موقع این فرد اقدامات پزشکی و درمانی انجام و از بیمارستان مرخص شد. این فرد سابقه سفر به امارات متحده عربی (دبی) را داشته و پس از بازگشت با علائم تب، سردرد و بدن درد به پزشک مراجعه کرده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق هضم یا تنفس از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود، گفت: با توجه به اینکه تب دنگی درمان نهایی ندارد، از درمان های حمایتی و نگهدارنده مانند درمان با سرم و جایگزینی آب با الکترولیت های لازم استفاده می شود. بدن ساخته شده برای فرد، و هیچ واکسن موثری برای این بیماری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تشخیص نهایی این بیماری از طریق آزمایش خون انجام می شود، تصریح کرد: از زمانی که ویروس از طریق نیش پشه وارد بدن می شود، چهار تا ۱۰ روز طول می کشد تا علائم ظاهر شود. 75 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند و حدود 20 درصد از این بیماران علائم خفیف تا متوسط ​​را دارند و تنها 5 درصد از این بیماران ممکن است مرحله بحرانی و خونریزی را تجربه کنند و کمتر از 1 درصد از این 5 درصد می میرند.

وی بیان کرد: تب دنگی دارای 3 مرحله است: مرحله تب، مرحله خونریزی و مرحله بهبودی اگر بیماری فرد در مرحله اول به موقع تشخیص داده نشود، فرد دچار خونریزی و وضعیت بحرانی می شود. ممکن است. خون زیادی از دست خواهد داد و بسیاری از اعضای بدنش تحت تأثیر قرار می گیرد و به دلیل نشت پلاسمایی که رخ می دهد ممکن است فرد دچار شوک، کما و مرگ شود.

باقری خاطرنشان کرد: در استان‌های هرمزگان، گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان گزارش‌هایی مبنی بر وجود پشه آئدس گزارش شده است، اما تا زمانی که انتقال محلی وجود نداشته باشد، یعنی با بررسی‌ها و بررسی‌های انجام شده، انتقال عفونت تایید می‌شود. اپیدمیولوژیست ها، نمی توان گفت که پشه های کشف شده آلوده به ویروس دنگی هستند. اما در تمامی موارد اطلاعات جامع و توصیه های پیشگیرانه توسط مسئولان ارائه خواهد شد.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری های عفونی مرکز بهداشت استان قزوین در پایان گفت: توصیه ما این است که افرادی که به مناطق آندمیک سفر می کنند در صورت مشاهده علائم مشکوک پس از بازگشت خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند و پزشکان نیز به این موضوع مراجعه کنند. تب دنگی که دارند و در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد را برای درمان ارجاع دهند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *