مناظره ضعیف بایدن؛ دموکرات‌ها چگونه می‌توانند فرد دیگری را جایگزین او کنند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: دموکرات ها نگران نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر در آمریکا هستند و ممکن است از نامزدی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا صرف نظر کنند، اما همچنان لازم است که او اولین گام را در این زمینه بردارد.

چند دقیقه پس از پایان اولین مناظره بایدن 81 ساله با دونالد ترامپ که شامگاه پنجشنبه در شبکه سی ان ان برگزار شد، مفسران این شبکه آشکارا درباره احتمال جایگزینی او با شخص دیگری صحبت کردند.

گاف‌های کلامی، صدای ضعیف (که کمپین او می‌گوید ناشی از سرماخوردگی است) و گاهی اوقات پاسخ‌های نامشخص به حملات ترامپ این سؤال را ایجاد کرده است که آیا راهی وجود دارد که به جای بایدن، شخص دیگری را به عنوان نامزد اولیه حزب دموکرات معرفی کنیم.

در پاسخ باید گفت که این امکان پذیر نیست; با این حال، هنوز راه زیادی تا ماه نوامبر باقی مانده است.

در چارچوب مقررات حزب دمکرات، سیستمی وجود دارد که بر اساس آن حزب می تواند در صورت انصراف نامزد فعلی، کاندیدای جدیدی را جایگزین کند. البته چون این روند ناخوشایند و پیچیده است، دهه هاست که مشاهده نشده است.

پیش از این، انتخابات مقدماتی در تمام 50 ایالت آمریکا برگزار شد و بایدن نیز اکثریت نمایندگان ایالت ها را به دست آورد. به همین دلیل، اکنون فقط بایدن می تواند نامزدی خود را قبل از کنوانسیون ملی دموکرات ها در 19 اوت پس بگیرد و به نمایندگان ایالت اجازه دهد به شخص دیگری رای دهند.

در غیر این صورت، مکانیسمی برای حذف بایدن وجود ندارد.

در حال حاضر اسامی دیگری در حزب دمکرات برای جایگزینی وی پیشنهاد می شود. از کامالا هریس، معاون بایدن، تا گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، جی بی پریتزکر فرماندار ایلینوی، جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا و بسیاری دیگر.

همه این نامزدها این توانایی را دارند که نمایندگان حزب دموکرات ایالتی را متقاعد کنند که از آنها در انتخابات درون حزبی حمایت کنند.

مشکل اینجاست که اگرچه سایر کاندیداها هنوز فرصت دارند تا قبل از کنوانسیون ملی دموکرات ها در ماه اوت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، اما طبق قوانین حزب، تا زمانی که بایدن اصرار دارد فرد دیگری را برای این پست نامزد کند، نامزدی تقریبا غیرممکن است.

علاوه بر محدودیت شخصی این افراد، مشکل دیگری نیز وجود دارد: بایدن حدود 95 درصد از حدود 4000 رای حزب را در انتخابات مقدماتی به دست آورد و اکنون دو دیدگاه متفاوت در مورد تعهد آنها به ادامه حمایت از بایدن وجود دارد.

پولیتیکو در گزارشی نوشت که علیرغم رای دادن به بایدن، این افراد متعهد به حمایت از او نیستند و هیچ الزام قانونی برای رای مجدد به بایدن ندارند.

اما از آنجایی که کمپین بایدن نقش فعالی در انتخاب این نمایندگان برای کنوانسیون های ایالتی در سراسر کشور ایفا کرد، احتمال اینکه این نمایندگان در صورت حضور بایدن به نامزد دیگری رای دهند بسیار کم است.

آسوشیتدپرس نیز دیدگاه متفاوتی دارد و معتقد است که طبق قوانین دموکراتیک، نمایندگانی که به بایدن رای داده اند همچنان موظف به حمایت از او در کنوانسیون ملی بعدی حزب هستند. مگر اینکه به آنها بگوید که از مسابقه کناره گیری می کند.

“البته او نمی گذارد.”

با این حال، چالش اصلی همچنان پابرجاست: قبل از برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در شیکاگو، که به طور رسمی نامزد حزب را انتخاب می کند، بایدن تنها کسی است که می تواند تصمیم بگیرد که آیا می خواهد کناره گیری کند یا خیر.

اما حتی پس از مناظره ضعیف شب گذشته، او نشان داد که هیچ برنامه ای برای استعفا ندارد و بلافاصله پس از ترک صحنه مناظره به هوادارانش در آتلانتا گفت: “بیایید به راه خود ادامه دهیم.”

همانطور که لورن هیت، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن در روز جمعه توضیح داد: “البته که او نمی رود.”

همچنین نباید فشار دموکرات‌های محافظه‌کار را فراموش کنیم که اعلام کردند اگر بایدن ناگهان رقابت را ترک کند، در سراسر کشور شکایت خواهند کرد و مشروعیت نام نامزد دموکرات در برگه‌های رای را زیر سوال می‌برند.

الین کامارک، کارشناس ارشد مطالعات حکومت داری در موسسه بروکینگز در واشنگتن که کتابی در مورد ریاست جمهوری نوشته است، می گوید: قانون تا کنون این بوده است که تا زمانی که احزاب عقاید داخلی خود را اعلام نکرده اند و امور تحت نظارت قرار گیرد، هیچ تعارضی با حقوق اساسی وجود ندارد. فرآیند نامزدی و یکی از اعضای ستاد قانونگذاری کمیته ملی دموکرات است در غیر این صورت، دادگاه ها از پرونده های مربوط به انتخابات مقدماتی احزاب دوری می کنند.

وی می افزاید: کار معرفی یک نفر به نمایندگی از یک حزب سیاسی کار حزب است و از نظر قانون اساسی کاملا مشخص است که این موضوع در اختیارات حزبی است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *