موشک‌ «سایه طوفان» چیست و چرا برای اوکراین حیاتی است؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بی بی سی: شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد ایالات متحده و بریتانیا در شرف رفع محدودیت های استفاده اوکراین از موشک های دوربرد برای حمله به اهدافی در داخل روسیه هستند.

اوکراین در حال حاضر این موشک ها را در اختیار دارد، اما فقط مجاز است آنها را در داخل مرزهای خود پرتاب کند. کی یف مدت هاست که درخواست کرده است که این محدودیت برداشته شود تا بتواند به اهدافی در داخل روسیه حمله کند.

چرا غرب در این مورد تردید دارد و تاثیر این موشک ها بر جنگ چیست؟

موشک طوفان سایه چیست؟

طوفان سایه یک موشک کروز بریتانیایی-فرانسوی با حداکثر برد حدود 250 کیلومتر است. فرانسوی ها به آن “اسکالوپ” می گویند.

بریتانیا و فرانسه این موشک ها را به این شرط به اوکراین فرستادند که کی یف از آنها فقط برای حمله به اهداف روسیه در داخل مرزهای اوکراین استفاده کند.

این موشک از هواپیما پرتاب می شود و سپس با سرعتی نزدیک به سرعت صوت به سمت زمین پرواز می کند تا به هدف خود برسد و کلاهک قدرتمند آن منفجر شود.

مشخص است که موشک طوفان سایه یک سلاح ایده آل برای نفوذ به پناهگاه های زیرزمینی و انبارهای مهمات استحکام یافته است، مانند مواردی که روسیه در جنگ خود علیه اوکراین از آن استفاده می کند.

اما هر یک از این موشک ها تقریباً 1 میلیون دلار هزینه دارد، بنابراین معمولاً به عنوان بخشی از یک حمله برنامه ریزی شده، در کنار پهپادهای ارزان تر برای سردرگمی و تضعیف پدافند هوایی دشمن، مشابه آنچه روسیه علیه اوکراین انجام داد، استفاده می شود.

به لطف اثربخشی قابل توجه آنها، این موشک ها در حمله به پایگاه دریایی روسیه در دریای سیاه واقع در سواستوپل مورد استفاده قرار گرفتند و کل شبه جزیره کریمه را برای نیروی دریایی روسیه ناامن کردند.

جاستین کرامپ، تحلیلگر نظامی، افسر سابق ارتش بریتانیا و مدیر عامل شرکت مشاور سیبیلین می گوید که موشک طوفان سایه برای اوکراین بسیار موثر بوده و اهداف حفاظت شده در سرزمین های اشغالی را با دقت بالا مورد اصابت قرار می دهد.

او گفت: «تعجبی ندارد که کیف تلاش کند برای استفاده از آن در داخل روسیه مجوز بگیرد، به ویژه برای هدف قرار دادن فرودگاه‌هایی که به عنوان نقطه‌ای برای حملات روسیه استفاده می‌شوند، که اخیرا تلاش‌های اوکراین در خط مقدم جنگ را با مشکل مواجه کرده است». “.

چرا اوکراین اکنون به این موشک ها نیاز دارد؟

شهرها و خطوط مقدم در اوکراین در معرض بمباران روزانه روسیه قرار دارند.

بسیاری از موشک ها و بمب های ویرانگر از هواپیما به عمق خاک روسیه پرتاب می شوند.

کی‌یف شکایت می‌کند که عدم دریافت مجوز برای حمله به پایگاه‌هایی که این حملات از آنجا آغاز شده‌اند، مانند مجبور شدن اوکراین با یک دست بسته است.

در نشست امنیتی Globesec در پراگ که من نیز در آن حضور داشتم، این موضوع مطرح شد که محدودیت‌های استفاده از این موشک‌ها باعث می‌شود که پایگاه‌های هوایی روسیه در برابر غیرنظامیان اوکراینی که در معرض بمباران روزانه روسیه هستند، محافظت بیشتری داشته باشند.

اوکراین هر روز با بمباران روبرو می شود

اما این پهپادها ظرفیت انفجاری محدودی دارند و بیشتر آنها شناسایی و رهگیری می شوند.

کی‌یف می‌گوید که برای مقابله با حملات هوایی روسیه به موشک‌های دوربردی مانند طوفان سایه و همچنین سامانه‌های مشابه آمریکایی مانند Atcoms که برد بیش از 300 کیلومتر دارند، نیاز دارد.

چرا غرب مردد است؟

به طور خلاصه: تشدید درگیری.

اگرچه تهدیدهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر عبور از خطوط قرمز خود در جنگ با اوکراین، تا کنون خالی از فایده بوده است، اما واشنگتن نگران است که اعطای مجوز به اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل روسیه با موشک های غربی امکان پذیر است و مسکو را وادار به واکنش قاطعانه می کند.

کاخ سفید نگران است که تندروها در کرملین اصرار داشته باشند که پاسخ روسیه باید شامل حمله به نقاط عبور موشکی به اوکراین، از جمله پایگاه هوایی در لهستان باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در نشست اخیر ناتو در واشنگتن صحبت کردند.

از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، هدف کاخ سفید اجتناب از درگیری مستقیم با مسکو و در عین حال حمایت حداکثری از کی یف بوده است که خطر یک جنگ هسته ای فاجعه بار را به همراه خواهد داشت.

با وجود این، ایالات متحده به اوکراین اجازه داد از موشک های غربی علیه اهدافی در شبه جزیره کریمه و چهار منطقه که به طور غیرقانونی به روسیه در سال 2022 ضمیمه شده است استفاده کند. در حالی که مسکو این مناطق را بخشی از خاک خود می داند، آمریکا و جامعه بین المللی این ادعا را رد کرده اند.

موشک طوفان سایه چه تفاوتی می تواند داشته باشد؟

این موشک می تواند تفاوت ایجاد کند، اما ممکن است کمی دیر باشد. کی‌یف مدت‌هاست که می‌خواهد از موشک‌های دوربرد غربی در داخل روسیه استفاده کند و مسکو از قبل برای این امکان آماده شده است.

روسیه بمب افکن ها، موشک ها و زیرساخت های پشتیبانی را به مناطق دور از مرز اوکراین و خارج از برد موشک های طوفان سایه منتقل کرده است.

با این حال، جاستین کرامپ از Cybilin می گوید که در حالی که پدافند هوایی روسیه برای مقابله با تهدید سایه طوفان در داخل اوکراین تکامل یافته است، انجام این کار در قلمرو وسیع روسیه که اکنون مورد حمله قرار گرفته، دشوار خواهد بود.

او می‌گوید استفاده از این موشک‌ها «لجستیک نظامی، فرماندهی، کنترل و پشتیبانی هوایی را دشوارتر می‌کند و حتی اگر هواپیماهای روسی برای اجتناب از تهدید موشکی فراتر از مرزهای اوکراین حرکت کنند، زمان و هزینه مأموریت‌های خط مقدم آنها را کاهش می‌دهد». افزایش دهد.

متیو ساویل، مدیر علوم نظامی در موسسه رویال خدمات متحد، معتقد است که لغو محدودیت ها دو فایده اصلی برای اوکراین خواهد داشت.

اول، این امکان وجود دارد که استفاده از سیستم موشکی Atcoms “باز شود”.

ثانیاً، روسیه را با معضل انتخاب مکان مناسب برای استقرار سامانه‌های دفاع هوایی خود مواجه می‌کند که می‌تواند عبور پهپادهای اوکراینی را تسهیل کند.

با این حال، سویل معتقد است که طوفان سایه به تنهایی بعید است که نتیجه جنگ را تغییر دهد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *