مینو محرز: آمار دقیقی از تعداد افراد مبتلا به تب دنگی در کشور وجود ندارد / آمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری بسیار کم است، اما آثار بیماری تا مدت‌ها در بدن فرد باقی می‌ماند / وجود پشه آئدس در هر شهری می‌تواند بین ۶ تا ۱۰ نفر را مبتلا کند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تجارت نیوز: مینو محرز گفت: متاسفانه هنوز آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور نداریم. اما با توجه به شیوع افراد مبتلا به این بیماری و مشکل غیرقابل انکار وجود پشه در همه شهرها، دور از ذهن نیست که اپیدمی دانگ داشته باشیم.

بر اساس آخرین آمار غیر رسمی تعداد مبتلایان به تب دنگی به بیش از 140 نفر رسیده است در حالی که این بیماری هنوز درمان خاصی ندارد و برای افرادی که هنوز به آن مبتلا نشده اند نمی توان از واکسن استفاده کرد.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه درمان، انتقال پشه های ناقل تب دنگی از طریق لاستیک خودرو صورت می گیرد. از آنجایی که این پشه ها نمی توانند بیش از 500 متر پرواز کنند، امکان جابجایی آنها از شهری به شهر دیگر تقریباً وجود ندارد. اما آنها می توانند با تخم گذاری در مکان های تاریک این بیماری را گسترش دهند.

ممکن است فرد مبتلا در هر شهری ناقل بیماری باشد

مینو محرز، فوق تخصص بیماری های عفونی به تجارت نیوز گفت: متاسفانه هنوز آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور نداریم. اما با توجه به شیوع افراد مبتلا به این بیماری و مشکل غیرقابل انکار وجود پشه در همه شهرها، دور از ذهن نیست که اپیدمی دانگ داشته باشیم. در واقع، حتی با پشه ها، آنها می توانند بین 6 تا 10 نفر را در هر شهر آلوده کنند.

وی افزود: این بیماری به تازگی شروع شده و هنوز میزان شیوع آن مشخص نیست و در روزهای آینده با مسئولان وزارت بهداشت و درمان در این زمینه جلسه ای برگزار خواهیم کرد تا ابعاد آن مشخص شود. گسترش این بیماری».

استفاده از واکسن دنگی خطرناک است

محرز در پاسخ به این سوال که آیا واکسن تب دنگی وجود دارد یا خیر، توضیح داد: واکسن وجود دارد اما مشکل اینجاست که کارشناسان می گویند این واکسن ها فقط برای افرادی تجویز می شود که قبلاً به این بیماری مبتلا شده اند. کسانی که هنوز مبتلا نشده اند باید از این واکسن استفاده کنند، زیرا برای آنها خطرناک است.

تب دنگی درمان خاصی ندارد

وی می گوید: متأسفانه تب دنگی درمان خاصی ندارد، موضوعی که در این زمینه مهم است، پیشگیری است که باید به محض بروز علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند خفیف هستند، از سوی دیگر، یک بار ابتلا به این بیماری نمی تواند باعث ایمنی شود و هر فرد ممکن است بیش از سه بار به این بیماری مبتلا شود.

اثرات دنگی برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند

رئیس سابق مرکز تحقیقات ایدز در ایران درباره میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری می گوید: خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار پایین است اما مشکل اینجاست که عوارض این بیماری برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند. زمان و ناپدید می شوند.» “این باعث درد و ضعف طولانی مدت می شود.”

سهم وزارت بهداشت در مبارزه با تب دنگی 20 درصد است

اما در این شرایط معاون وزیر بهداشت به اقدامات انجام شده برای مقابله با تب دنگی اشاره کرد و اعلام کرد که تمامی معاونان وزارت بهداشت در مبارزه با پشه آئدس عامل آن هستند. وی گفت: سهم وزارت بهداشت در مبارزه با پشه ایدز حدود 20 درصد است و همه ارگان ها و سازمان ها باید در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند.

حسین فرشیدی در نشست خبری با موضوع «تب دنگی» گفت: «سیستم مراقبت از پشه در سال 1394 در کشور راه‌اندازی شد، در حالی که این پشه در سال 2018 توانسته بود تخم‌های پشه آئدس را شناسایی کند وی افزود: زمانی که سیستم مراقبتی شکل گرفت، دستورالعمل های درمانی تب دنگی را مطرح کرد و این موضوع مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

ایران برای اولین بار پشه آئدس را کشف کرد

به گفته وی، ایران اولین کشوری بود که پشه آئدس را کشف کرد. در حالی که در ایران بیماری دنگی وجود نداشت.

فرشیدی گفت: تعداد هفت مورد عفونت داخلی حاکی از آن است که بیماری را به خوبی کنترل کرده ایم. پشه آئدس در بندر خمر و شهرستان سیریک در استان بوشهر شناسایی شده است اما در حال حاضر هیچ پشه ای در این دو شهر وجود ندارد. وی افزود: وضعیت تب دنگی در امارات خوب نیست زیرا در بیمارستان ایرانیان در این کشور تخت خالی وجود ندارد.

وی با اشاره به لزوم اصلاح محیط برای مقابله با پشه آئدس گفت: باید از آب در محل زندگی خودداری شود، زیرا این پشه قابلیت تخم گذاری در یک قاشق آب را دارد، در حالی که آب از آن خارج می شود. کولرها در مناطق جنوبی زیاد است میزان بارندگی نیز در کاهش بسیار موثر است.

سالانه 400 میلیون عفونت دنگی در سراسر جهان وجود دارد

تب دنگی یک بیماری دردناک و ناتوان کننده ناشی از پشه است که توسط هر یک از چهار ویروس دنگی که نزدیک به هم مرتبط هستند ایجاد می شود. این ویروس ها مربوط به ویروس هایی هستند که باعث تب نیل غربی و تب زرد می شوند. تخمین زده می شود که سالانه 400 میلیون عفونت دنگی در سراسر جهان رخ می دهد که تقریباً 96 میلیون از آنها منجر به بیماری می شود. بیشتر موارد در مناطق گرمسیری جهان رخ می دهد.

در حال حاضر هیچ درمانی برای تب دنگی وجود ندارد و داروها فقط برای تسکین درد تجویز می شوند. تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. علائم تب دنگی عبارتند از: درجه حرارت بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع، بثورات پوستی و در موارد شدیدتر، خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن. اکنون با افزایش موارد ابتلا به این بیماری در کشور و شناسایی بیماران بومی بدون سابقه سفر به کشورهای همسایه که نشان از وجود پشه آلوده در یک منطقه دارد، نگرانی ها در مورد این بیماری نیز افزایش یافته است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *