ناترازی بانک‌ها زیر ۷۰۰ همت شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یک مقام مسئول در بانک مرکزی از منفی بودن کفایت سرمایه 8 بانک خبر داد و گفت: عدم تعادل بانک ها به 700 هزار میلیارد تومان رسید.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، فرشاد محمد پور معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی با اشاره به تامین مالی 90 درصدی اقتصاد کشور از طریق شبکه بانکی کشور گفت: در اقتصاد ایران، بار اصلی تامین مالی بر عهده نظام بانکی است و تضادهای موجود در بانک ها خدمات ارزنده شبکه بانکی ایران را از بین می برد. حوزه مالی خرد و کلان سال های زیادی نیست.

محمد پور در خصوص عدم تعادل بانک ها توضیح داد: عدم تعادل در سیستم بانکی از منظر عدم تعادل نقدینگی و عدم تعادل در بدهی ها و دارایی ها قابل بررسی است. بیشترین عدم تعادل در سیستم بانکی، عدم تعادل نقدینگی مربوط به ایفای تعهدات نقدی با بانک ها است که با انجام اقداماتی می توان این نوع عدم تعادل را برطرف کرد.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی گفت: بیش از 70 درصد بانک‌ها بانک مشکل‌دار محسوب نمی‌شوند و از منظر شاخص‌های ارزیابی با برنامه بانک مرکزی و اقدامات اصلاحی بانک‌ها در ردیف بانک‌های متوازن قرار می‌گیرند.

محمد پور شاخص کفایت سرمایه را مهمترین شاخص در سنجش میزان نارضایتی بانک ها دانست و گفت: در حال حاضر اکثر بانک های کشور دارای شاخص کفایت سرمایه 8 درصدی هستند که استاندارد جهانی این شاخص یا سرمایه خودشان است. شاخص کفایت نتیجه به این عدد نزدیک می شود و با برخی اقدامات به این عدد می رسید.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی گفت: 10 بانک نسبت کفایت سرمایه 8 درصد و بیشتر و 11 بانک ضریب کفایت سرمایه مثبت اما کمتر از 8 درصد دارند.

وی افزود: 8 بانک در کشور از منظر شاخص کفایت سرمایه در وضعیت مناسبی قرار ندارند و این بانک ها دارای شاخص کفایت سرمایه منفی هستند و باید برای بهبود این شاخص اقداماتی انجام دهند.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی اضافه کرد: عواملی که باعث ناهماهنگی بانک های دولتی و خصوصی می شود متفاوت است و باید جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. دلایل اصلی نارضایتی بانک ها از جمله ارتباط مالی دولت با شبکه بانکی، تشکیل بانک های خصوصی در بستر نامناسب، ارتباط مالی بانک مرکزی با بانک ها و در نهایت شرایط داخلی خود بانک ها است.

محمد پور با اشاره به سه زیرمجموعه اصلی در ایجاد عوامل نارضایتی در بین بانک ها گفت: اولین و مهمترین عامل این است که سیستم بانکی آخرین گام در حل مشکلات تلقی می شود. در اقتصاد کلان وقتی از نارضایتی از سایر بخش‌های اقتصادی صحبت می‌کنیم، این نارضایتی در آخرین مرحله یعنی بانک‌ها ظاهر می‌شود. به عبارت دیگر، بیشتر عدم تعادل هایی که در حال حاضر در سیستم بانکی داریم، عدم تعادل در سایر بخش های اقتصادی است که نظام بانکی مسئول آن است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر عدم تعادل در سیستم بانکی کمتر از 700 سجاف است، تصریح کرد: بر اساس صورت های مالی بانک ها، بخش بزرگی از عدم تعادل در سیستم بانکی، عدم تعادلی است که به بانک ها تحمیل شده است. از سایر بخش های اقتصادی از طریق دولت. در ماده 8 برنامه هفتم توسعه، وضعیت بهینه شاخص های کلان اقتصادی مانند تورم، اضافه برداشت، کفایت سرمایه و … بیان شده است. در این برنامه دو بحث مهم در مورد بانکداری شبکه ای وجود دارد. بحث اصلی بر سر میزان پایبندی بانک ها به استانداردها است، چه از منظر کفایت سرمایه که مهم ترین نسبت در نظام بانکی است و چه از منظر اضافه برداشت در برنامه هفتم. این اضافه برداشت باید هر سال در طول برنامه 20 درصد کاهش یابد و در نهایت صفر شود.

عضو شورای اجرایی بانک مرکزی افزود: معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی با تشریح دلایل نارضایتی بانک ها گفت: کفایت سرمایه 10 بانک کشور هم اکنون در حد استاندارد 8 درصد است. و یازده بانک از کفایت سرمایه مثبت برخوردارند و با اجرای طرح اصلاحی برای رسیدن به سرمایه کافی خواهد بود.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حدود 16 تا 17 بانک باید برای اصلاح تخلفات طرح ارائه دهند، اظهار داشت: تاکنون 6 تا 7 بانک طرح خود را ارائه کرده اند و اگر این طرح در مدت زمان مقرر ارائه نشود. در مهلت قانونی، بانک مرکزی با تشکیل مجمع عمومی خود بانک و افزایش سرمایه به طرق مختلف، متعهد شده است. همچنین پس از ابلاغ قانون برنامه هفتم در 22 تیرماه سال جاری، این روند شش ماه به طول خواهد انجامید. بر این اساس بانک مرکزی دو ماه فرصت دارد تا برنامه های بانک ها را ابلاغ کند.

وی در خصوص الزامات فعال سازی برنامه هفتم برای رفع ناهماهنگی شبکه بانکی گفت: چاره ای جز اجرای تکلیف برنامه هفتم نداریم و در صورت عدم اجرای آن با مشکل مواجه می شویم و سیستم بانکی را با مشکل مواجه می کنیم. که صلاحیت وام دهی و ارائه تسهیلات را دارد از بین خواهد رفت که به نوعی بازوی کمکی نظام است.

محمد پور یکی از الزامات رفع ناهماهنگی در شبکه بانکی را افزایش سرمایه بانک های دولتی برشمرد و گفت: بانک ها باید منابع لازم برای افزایش سرمایه را از طرق مختلف و با ابزارهای مختلف تامین کنند بخش مهمی را فراهم می کند. از سیستم تامین مالی اقتصاد کشور دارند

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی را مستلزم مساعدت همه دستگاه‌ها و دستگاه‌های مسئول دانست و گفت: چون ناهماهنگی در نظام بانکی ناشی از عوامل مختلفی است که ناهماهنگی را به وجود آورده است، پس باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. باید از همه ظرفیت های مجلس، قوه قضائیه، سازمان های دولتی و غیره استفاده کرد.

محمد پور در خصوص رویکرد بانک مرکزی در برخورد با بانک های النتراز گفت: رویکرد اول احیا و ساماندهی بانک های النتراز است و در واقع تمایل داریم بانک النتراز را با ابزارها و روش های مختلف هماهنگ و ساماندهی کنیم. به همین منظور به ویژه در سال های اخیر برنامه هایی به نام برنامه های اصلاح و ساماندهی به بانک های مشکل دار ارائه شده است و برخی بانک ها با پیگیری این برنامه به دنبال بهبود شاخص های احتیاطی چه از منظر نقدینگی و چه از منظر نقدینگی بوده اند. بدهی دارایی

وی گفت: راهبرد دوم انحلال و توقف بانک است که سال گذشته سه موسسه را منحل کردیم تا نقص آن بانک به بانک های دیگر سرایت نکند. انحلال یک برنامه اقتصادی است و اگر قوانین اقتصادی حاکم باشد، بانک ها و موسسات اعتباری قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به اقتصاد منحل می شوند.

وی در خصوص صورت های مالی بانک هایی که از بین رفته اند، توضیح داد: بخش زیادی از مغایرت صورت های مالی بانک به دلیل به روز نشدن ارزش دارایی های بانک بود، در حالی که عمده بدهی های بانک ها یعنی سپرده های مردم، دارای ارزش های به روز شده بود. دارایی ها، به ویژه دارایی های مستغلات، به روز نیستند، اما با تجدید ارزیابی، برخی از بانک ها ممکن است از تعادل خارج شوند.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی گفت: گزینه بعدی بانک هایی که با همه این اقدامات به سمت اصلاح حرکت نمی کنند قطعا همان اقداماتی خواهد بود که سال گذشته در خصوص انحلال سه موسسه انجام دادیم.

محمد پور با اشاره به ابزارهای برنامه هفتم و قانون بانک مرکزی که نظارت بهتر بر این بانک را پیش بینی کرده است، گفت: ابزارهایی مانند تعلیق و انحلال که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است باید در مورد بانک ها استفاده شود. که به سمت اصلاحات حرکت نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع نارضایتی های موجود در شبکه بانکی، این شبکه به تامین مالی نظام تولید و رشد اقتصادی کشور ادامه دهد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *