ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا: هیچ کسی فکر نمی‌کرد رأی جلیلی انقدر بالاتر از قالیباف باشد / جامعه در شوک است / ممکن است اتفاقات یک جور دیگر رقم بخورد و قریب به اتفاق آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان برود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایلانا: این تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: چرا صدای آقای جلیلی بلند و قالیباف پایین بود و هیچکس انتظار این دو عدد را نداشت، از عجایب انتخابات است.

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره آمار و میزان مشارکت در انتخابات که کمتر از 1403 نفر بود، گفت: اولین چیزی که ما را شگفت زده کرد میزان مشارکت بود که در واقع تعجب آور و تاثیرگذار است. این میزان مشارکت نسبت به سه سال قبل بسیار کمتر بوده و نسبت به سه ماه پیش و انتخابات مجلس نیز کمتر است. این در حالی است که در این مدت رقابت وجود داشت و همه مدعی بودند که مشارکت نزدیک یا بیش از 50 درصد خواهد بود اما این اتفاق نیفتاد و میزان مشارکت کاهش یافت.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که این میزان مشارکت کمتر از انتظار همه کارشناسان و آن چیزی بود که مراکز نظرسنجی ما اعلام کردند، یعنی همه مراکز نظرسنجی ما بدون استثنا انتظار نداشتند که نرخ مشارکت 40 درصد باشد و این نیز یک امر است. نکته مهم.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: نکته مهم دیگری هم وجود دارد و آن اینکه واقعاً برای این 40 درصد در کشور می خواهیم چه کار کنیم؟ میزان مشارکت در جمهوری اسلامی به 40 درصد رسید، چه در انتخابات ریاست جمهوری که معمولاً پرشور است و چه در انتخاباتی که شاهد رقابت بسیار جدی بود و این در واقع یک اتفاق بسیار بسیار مهم است که شاید اتفاقی نیفتاده است برای من مهمتر از این

ایمانی در ادامه گفت: در مورد ترکیب آرا نکته دیگری وجود دارد که هیچ نظرسنجی کل آرا را پیش بینی نکرده بود و هیچکس پیش بینی نمی کرد که آرای آقای جلیلی اینقدر زیاد باشد و رای آقای قالیباف کم باشد و اینطور نبود. قابل پیش بینی یا حجم صدای پورمحمدی تقریباً معلوم بود و صدای آقای مزیگیان هم تقریباً معلوم بود، اما اینکه چرا صدای آقای جلیلی اینقدر بالا و صدای آقای قالیباف اینقدر پایین بود، هیچکس انتظار این دو عدد را نداشت. عجیب بودن انتخابات این است که همه این موارد باید تحلیل شود و تحلیل ها جدا و تفصیلی باشد که چرا این ترکیب آرا این گونه است.

وی افزود: به هر حال انتخابات به دور دوم کشیده شد و این موضوع مهمی است که در انتخابات روز جمعه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا میزان مشارکت ثابت می ماند، افزایش می یابد یا کاهش می یابد؟ چه کسی از پول به عنوان رئیس جمهور بیرون خواهد آمد؟ الان اختلاف رای اول و دوم کمتر از یک میلیون رای است.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به درگیری ها و اغتشاشاتی که در روزهای پایانی انتخابات بین اصولگرایان به وجود آمد، به نظر شما آرای آقای قالیباف به کدام یک از دو نامزد و کدام یک می تواند باشد. آخرین؟» چه کسی در انتخابات پیروز شد؟» وی گفت: ببینید به نظر من جامعه هنوز در شوک است و هنوز واقعاً زود است که در این مورد صحبت کنیم، اما قبل از دیروز (جمعه) یعنی در هفته های گذشته بود. انتظار می رفت که اگر آقای قالیباف انصراف می داد، در آن زمان بحث انصراف وجود داشت، اما اکنون پس گرفته نشده و حذف نشده است. مازیکیان و تعداد کمتری جذب آقای جلیلی می‌شوند آیا این قانون الان اعمال می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: اکنون دیگر بحث انصراف نیست، بلکه ممکن است اتفاقات به گونه ای دیگر رقم بخورد و اکثریت آرای آقای قالیباف به سبد آقای قالیباف برود. بازیکیان یا بالعکس. اوضاع کمی پیچیده می شود و واقعاً مشخص نیست که در روز جمعه چه اتفاقی قرار است بیفتد.

ایمانی در پاسخ به این سوال گفت: معمولا در تحلیل ها میزان مشارکت برای اصولگرایان 30 تا 40 تا 45 درصد و برای اصلاح طلبان بیش از 50 درصد بود، اما این بار با مشارکت 40 درصدی، کاندیدای اصلاح طلب اول شد. نامزد، آیا تغییری دیده اید؟ آیا ما ذائقه جامعه هستیم؟” انتخابات؛ در واقع این تحلیل ها اشتباه است و نتیجه این است که ما همیشه این پیش فرض های اشتباه را می کنیم و همیشه به اینجا می رسیم.

وی در پایان تائید کرد: آقای مدشکیان طی 2-3 هفته مناظره و برنامه های تلویزیونی چهره ای انقلابی و مذهبی تر از چهره آقای جلیلی و قالیباف داشت و شما از کجا می دانید که ایشان جزء قالیباف هستند. متدینین و آرای جامعه به آقای دکتر نرسید؟ نه تنها اصلاح طلبان، بلکه کسانی هم که صدایشان همیشه ثابت است و نتایجشان مشخص است. در واقع، تجزیه و تحلیل هنوز تا حدودی دشوار است و باید در روزهای آینده به آن پرداخته شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *