نخست‌وزیر هند در حضور پوتین از حمله روسیه به بیمارستان کودکان اوکراین انتقاد کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در دیدار مشترک با ولادیمیر پوتین یک روز پس از حمله مرگبار روسیه به بیمارستان کودکان در پایتخت اوکراین، مرگ کودکان بی گناه را “دردی وحشتناک” خواند.

مودی این اظهارات را روز سه شنبه 19 ژوئیه در اولین روز سفر رسمی خود به مسکو بیان کرد. ابراز تاسف نخست وزیر هند از کشتار کودکان در اوکراین را می توان انتقادی ضمنی از رهبر روسیه دانست که در استقبال از آقای مودی بر اهمیت روابط استراتژیک بین دو کشور تاکید کرد.

دولت اوکراین اعلام کرد که قطعاتی از یک موشک کروز روسی را در یک بیمارستان کودکان در کیف پیدا کرده است که روز دوشنبه مورد حمله قرار گرفت. این مدل در روسیه «X-101» نامیده می شود و ناتو نام آن را «IS-21 Kodiak» گذاشته است.

دست کم 41 نفر در مناطق مختلف اوکراین در موج حملات موشکی و پهپادی روسیه در روز دوشنبه کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی شد که انفجار در این بیمارستان کودکان ناشی از پرتابه سامانه پدافند هوایی اوکراین بوده است.

نارندرا مودی گفت: «چه در جنگ، چه درگیری‌های مسلحانه و چه در حملات تروریستی، کشتن مردم برای هر کسی که به انسانیت اعتقاد دارد دردناک است.»

این اولین بار نیست که نخست وزیر هند از اقدامات روسیه در اوکراین انتقاد می کند.

آقای مودی در سپتامبر 2022 به رئیس جمهور روسیه گفت: «- زمان جنگ نیست. ولادیمیر پوتین نیز در آن زمان گفت که نگرانی های نخست وزیر هند را درک می کند.

با این حال، دولت هند تهاجم نظامی روسیه را محکوم نکرده است و از فرصتی که تحریم‌های غرب علیه مسکو برای خرید نفت روسیه با تخفیف فراهم کرده است، استفاده می‌کند.

برای روسیه که تلاش می کند نشان دهد اقدامات غرب منجر به انزوای این کشور نشده است، رابطه با هند از منظر دیپلماتیک و همچنین روابط اقتصادی بسیار مهم است.

ولادیمیر پوتین که پیش از نارندرا مودی صحبت می کرد، گفت که دو کشور از “همکاری استراتژیک برجسته” برخوردار هستند و از تلاش های نخست وزیر هند برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای جنگ در اوکراین قدردانی کرد.

وی افزود: من از علاقه شما به پیچیده ترین موضوعات، از جمله تلاش برای پایان دادن به بحران اوکراین، به ویژه از راه های مسالمت آمیز، قدردانی می کنم.

نارندرا مودی پاسخ داد: «به عنوان یک دوست، همیشه گفته‌ام که صلح برای نسل‌های آینده حیاتی است تنها از طریق گفتگو به صلح دست یابیم.”

آغاز سفر دو روزه نارندرا مودی به مسکو، همزمان با حمله موشکی به بیمارستان کودکان در کیف، برای نخست وزیر هند مایه شرمساری شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به عکسی از آقای مودی که ولادیمیر پوتین را در آغوش گرفته بود، که در حساب رسمی نخست وزیر هند در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، پاسخ داد. دموکراسی جهانی نشان دهنده ناامیدی بزرگ و ضربه ای جدی به تلاش های صلح است.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن بار دیگر نگرانی های خود را در مورد روابط با روسیه به دولت هند اطلاع داده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز حملات روز دوشنبه را “یادآوری وحشتناک از وحشیگری روسیه” خواند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *