نخستین صندوق مختص اوراق دولتی شبکه بانکی کشور به بازار سرمایه آمد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

صندوق ملت پس از اخذ جواز تاسیس از بانک مرکزی و صدور مجوز پذیره نویسی از سازمان بورس و اوراق بهادار با نماد خزانه ذوب، برای سرمایه گذاری در اوراق دولتی پذیرفته و پذیره نویسی شرکت ارزی ایران شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملت، پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری اوراق قرضه دولتی ملت معادل 10 هزار میلیارد ریال از 8 مرداد ماه سال گذشته آغاز و با پذیرش سرمایه گذاران در اولین ساعات روز پذیره نویسی پایان یافت.

بر اساس این گزارش، خزانه ملت اولین صندوق سرمایه گذاری اختصاص یافته به اوراق قرضه دولتی در شبکه بانکی کشور و تنها صندوق سرمایه گذاری اختصاص یافته به اوراق دولتی دارای مجوز و نظارت بانک مرکزی است.

“خزانه داری ملی” رابط بین بازار سرمایه و بازار پول است

سید کاظم چاوشی نایب رئیس هیئت مدیره بانک ملت در مراسم واگذاری سپر خزانه ملت از بورس امان، فعالیت این صندوق را رابط بین بازار سرمایه و بازار پول دانست. و گفت: این صندوق علاوه بر مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، دارای مجوز فعالیت بانک مرکزی نیز می باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به رویکرد متنوع سازی و نوآوری بانک ملت در زمینه جذب سپرده، پیگیری های لازم از سال گذشته از بانک مرکزی آغاز شد و در نهایت مجوزهای لازم برای تاسیس این صندوق اخذ شد و پس از آن پس از تحقق شرایط لازم، مجوز پذیره نویسی از کمیسیون اوراق بهادار و بورس اخذ شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این صندوق توانایی بالایی در جذب و هدایت منابع کوچک به سمت سرمایه گذاری در اوراق تامین مالی اسلامی دولتی دارد، در صورت حمایت دولت و نهادهای ناظر بر بازار پول و بازار سرمایه و افزایش سقف، این صندوق می تواند نقش مهمی را ایفا کند. نقش مهمی در نقدینگی، دستیابی به ثبات و سیگنال قابل اعتماد در قیمت اوراق قرضه دولتی دارد.

مزایای “گنجینه ملت”

افشار سرکانیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: این صندوق نوعی صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت با ساختار قابل معامله (ETF) است که 100 درصد منابع خود را در اوراق با درآمد ثابت، اوراق قرضه دولتی و اوراق بهادار نگهداری می کند. . خزانه اسلامی، گواهی سپرده بانکی و سپرده های بانکی سرمایه گذاری می شود.

به گفته وی، با توجه به ترکیب دارایی این صندوق، صندوق مذکور تنها صندوق سرمایه گذاری است که دارای پرتفوی سهام نیست و تقریباً عاری از ریسک بازار سرمایه است.

مدیرعامل بانک ملت افزود: مخزن ذوب می تواند ابزار مناسبی برای افزایش نقدینگی اوراق دولتی و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت اوراق دولتی باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی و بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، واحدهای سرمایه گذاری از محل اعتبارات تخصیص یافته برای اوراق دولتی، اوراق مالی اسلامی محسوب می شوند و حد نصاب قانونی اوراق دولتی برای شرکت های بیمه است که بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری در آینده نزدیک می توانند در این صندوق سرمایه گذاری کنند و باید جزء اوراق قرضه دولتی آن محسوب شود.

به گفته سرکانیان، گنجاندن واحدهای سرمایه گذاری صندوق های اوراق قرضه دولتی، نوسانات خالص ارزش دارایی صندوق های سرمایه گذاری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه مدیر بازار و مجری صندوق تامین سرمایه ملت، شرکت تامین سرمایه بانک ملت است و 90 درصد سهام ممتاز آن متعلق به بانک ملت و مابقی متعلق به شرکت تامین سرمایه بانک ملت است، تصریح کرد: حضور بانک ملت می تواند به عنوان پشتیبان خوبی برای افزایش حجم دارایی های صندوق باشد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *