نرخ نان طبق قانون باید سالی ۲۵ درصد افزایش داشته باشد؛ این اتفاق سه سال اجرا نشد و باعث زیان نانوا دار و کشاورز شد / پیشنهاد اتحادیه‌ها افزایش ۷۵ درصدی قیمت نان بود اما در تهران ۴۰ درصد و در سایر شهرها ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم / وقتی تورم زیر ۴۰ درصد نیست، چرا نان افزایش قیمت نداشته باشد؟ / در جلسات خصوصی می‌گویند نمی‌توانیم افزایش قیمت دهیم؛ وزن چانه را کم کنید

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

رضا خواجه، یکی از اعضای کمیته تدوین استانداردهای نان و آرد کشور می گوید: بر اساس قانون نظام صنفی و شورای اقتصاد، قیمت نان باید سالانه 25 درصد افزایش یابد. سه سال است که این کار انجام نشده و باعث ضرر و زیان نانوا و کشاورز شده است.

ردا خواجه از اعضای کمیته تدوین استانداردهای نان و آرد در کشور درباره افزایش قیمت نان به Enchant می گوید: قیمت نان باید بر اساس قانون نظام صنفی و شورای اقتصاد سالانه ۲۵ درصد افزایش یابد. سه سال است که این کار انجام نشده و باعث ضرر و زیان نانوا و کشاورز شده است. قیمت خرید گندم از کشاورز هر سال قبل از سال جدید اعلام می شود تا کشاورز از قیمت آن مطلع شود. اگر همین گندم را از خارج با ارز گران وارد کنیم، کیلویی آن 12 هزار تومان است اما از کشاورز 20 هزار تومان می خریم. این کار برای استقلال کشاورزی انجام می شود، اما چون قیمت نان سالانه افزایش نمی یابد، همه نانی که تولید می کنیم تبدیل به ضایعات می شود.

وی تصریح کرد: نباید نانوایی های تهران را با شهرهای دیگر مقایسه کنیم، تهران 40 درصد افزایش قیمت داشت، اما در همه شهرهای کشور بین 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشتیم. قیمت به مدت سه سال افزایش یابد. پیشنهاد اتحادیه 75 درصد افزایش بود. زمانی که سه سال افزایش قیمت نداشتیم و الان در تهران 40 درصد افزایش قیمت داده اند، یعنی 35 درصد کمتر از تعرفه ای که باید اعمال می شد، افزایش قیمت داده اند. وقتی تورم کمتر از 40 درصد نیست چرا قیمت نان افزایش نمی یابد؟

یکی از اعضای کمیته استاندارد نان و آرد کشور درباره کاهش نظافت در نانوایی ها گفت: میزان نظافت در نانوایی ها تا سال 1359 70 درصد کمتر از سایر مشاغل بود اما در سال 1400 نانوایی ها 95 درصد کمتر از سایر مشاغل به نظافت توجه کردند. . معاملات این بدان معناست که نانوا انگیزه ای برای بهبود محیط کار خود ندارد.

وی در خصوص افزایش میزان ضایعات نان در ایران گفت: در حال حاضر 30 تا 50 درصد نان تولیدی در کشور ضایع می شود. چند سال پیش سه دلیل برای افزایش زباله مطرح شد. اول اینکه حقوق کارگر نسبت به میزان کار در نانوایی کم است. ثانیاً نانوایی ها متحمل ضرر می شوند و درآمد نانوایی ها جوابگوی هزینه ها نیست، به همین دلیل است که 80 درصد نانوایی ها در دو دهه اخیر از کار دستی به کار ماشینی روی آورده اند، زیرا قادر به تامین هزینه های کارکنان خود نیستند. سومین مشکل نرخ است.

وی در خصوص برنامه های دولت برای کاهش ضایعات گفت: در سند امنیت غذایی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده بود که تا سال 1411 ضایعات از 30 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کند که این افق بسیار بد است. ، چرا باید اینقدر طول بکشد؟ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1359 نانوایی را به صورت آزمایشی طراحی کرد که طی یک سال ضایعات را از 30 به صفر رساند. 4 سال پیش شاطر بلوچستان 70 کیسه پخت اما 150 هزار تومان گرفت. در این زمان یک شتر در شهرهای دیگر 700 تومان شد. هرچه حقوق نیروی کار نانوایی کمتر باشد، سلامت محیط زیست کمتر و ضایعات بیشتر می شود.

وی افزود: قیمت آرد را باید برابر کنند چرا قیمت آن 35 تومان و 55 تومان است در حالی که آرد آزاد 800 تا 1 میلیون فروخته می شود؟ مردم الان ناراحت هستند چون وزیر جهاد و اقتصاد نمی تواند قیمت آرد را با همین قیمت تعیین کند؟ در جلسات خصوصی می گویند وزن چانه را کم کنید، نمی توانیم قیمت را افزایش دهیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *